رفتن به محتوای اصلی

بیانیه‌هایی در اعتراض به ربایش و شکنجه دانشجویان و تعلیق اساتید: «وقت سازماندهی‌ست»

بیانیه‌هایی در اعتراض به ربایش و شکنجه دانشجویان و تعلیق اساتید: «وقت سازماندهی‌ست»

در پنجمین ماه از خیزش انقلابی ایرانیان، بازداشت و ممنوع‌‌الورودی دانشجویان و نیز تعلیق اساتید دانشگاه‌ها ادامه دارد. دانشجویان دانشگاه‌های خوارزمی و هنر در بیانیه‌هایی جداگانه خواستار آزادی ارژنگ مرتضوی، دانشجوی زندانی و نیز بازگشت اساتید تعلیق شده به دانشگاه شدند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در اعتراض به ۶۰ روز بازداشت و بلاتکلیفی ارژنگ مرتضوی دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ علوم کامپیوتر این دانشگاه بیانیه‌ای منتشر و تاکید کردند «به سهولت گذشتن» از این دو ماه روا نیست: «استفاده از واژه بازداشت هم در حق اتفاقی که افتاده خوش‌انصافی‌ست و واژه ربایش مناسب‌تر است.»

آن‌ها در بیانیه خود یادآور شدند که ارژنگ مرتضوی «زیر شکنجه و بازجویی و در اعتصاب غذا» است و با شرح اتفاقات روز بازداشتش نوشتند: «دو ماه پیش، غروب ۲۶ آذر خبر رسید حراست دانشگاه ارژنگ تعلیق شده را با بهانه باز پس دادن کارت دانشجویی و رفع ممنوع‌الورودی به دانشگاه کشانده و جلوی در دانشگاه نیروهای امنیتی او را ربوده‌اند.»

به گفته نویسندگان بیانیه، بعد از این ربایش، دانشگاه به علت «آلودگی هوا» تا آخر هفته تعطیل می‌شود و بعد از آن هم تجمع سوم دی مصادف با صدمین روز «انقلاب» پراکنده می‌شود و نامه اعتراضی دانشجویان به مسوولان دانشگاه هم بی‌نتیجه می‌ماند.

در این بیانیه همچنین به ویدیوی برادر ارژنگ اشاره شده که پس از ربوده شدن این دانشجو گفته بود: «هر اتفاقی برای برادرم بیفتد، مسوولش جمهوری اسلامی‌ست.»

مادر و خاله‌هایش نیز که جزو «خانواده شهدا» جنگ ایران و عراق به شمار می‌روند، گفته بودند: «ما خانواده شهدا مخالف جمهوری اسلامی و خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی از جمله ارژنگ هستیم.»

به گفته امضاکنندگان بیانیه، یک ماه پیش و در سی‌امین روز بازداشت، ارژنگ در اعتراض به اعدام‌ها، دست به اعتصاب غذا زد اما اکنون مدت‌هاست که هیچ خبری از او ندارند: «نه تعیین وقت دادگاهی نه حتی احتمالی مبنی‌ بر آزادی این جوان ۱۸-۱۹ ساله؛ با قید وثیقه یا بی‌قید و شرط.»

در پایان این بیانیه، دانشجویان دانشگاه خوارزمی با تاکید بر تداوم شعارهای اعتراضی دانشجویان در خیزش انقلابی نوشتند: «هنوز خاطرمان هست که در محوطه دانشگاه فریاد می‌زدیم قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان و وقت عزا نیست که هنگامه خشم است. وقت سوگواری نه! که وقت سازماندهی‌ست. جرم ارژنگ هیچ نیست به جز صداقت و شجاعت. ما برای آزادی ارژنگ ایستاده‌ایم تا پایان.»

هم‌زمان، ۱۲۰ تن از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی دانشگاه هنر در اعتراض به احکام تعلیق اساتید،‌نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریاست دانشگاه منتشر کردند.

امضاکنندگان نامه با اشاره به حکم تعلیق امیر مازیار و کوروش گلناری، خواهان بازگشت این دو استاد به دانشگاه شدند.

انتشار این بیانیه‌ها در شرایطی است که گزارش‌های متعددی از «احضار تلفنی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات» در روزهای گذشته منتشر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، کمیته انضباطی و حراست دانشگاه بیش از ۲۰۰ پرونده با اتهاماتی واهی و بی‌اساس برای دانشجویان ساخته و آن‌ها را احضار کردند.

با وجود تلاش نیروهای حکومت برای سرکوب هرگونه اعتراضات مردمی و دانشجویی اما روز گذشته (پنج‌شنبه) مردم شهرهای مختلف ایران همزمان با چهلم محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، دو معترض اعدام‌شده در جریان خیزش انقلابی مردم، با برگزاری تظاهرات و تجمع‌های خیابانی گسترده، بر عزم خود برای سرنگونی جمهوری اسلامی تاکید کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید