رفتن به محتوای اصلی

سرکوب مردم با گرانی روز افزون؛ تئوری یا واقعیت

سرکوب مردم با گرانی روز افزون؛ تئوری یا واقعیت
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

به نظر می‌رسد، همانطور که خامنه‌ای پس از قیام آبان ۹۸ با کرونا به سرکوب جامعه پرداخت، حالا نیز پس از سلسله قیام‌های اخیر می‌خواهد از سلاح گرانی برای سرکوب جامعه استفاده کند

 این روزها گرانی مواد غذایی باعث کاهش چشمگیر مصرف مردم شده است. بنا به گزارش‌های منتشره قدرت خرید مردم برای خرید گوشت قرمز، برنج، مرغ، ماکارونی، میوه و سبزیجات و ده‌ها قلم کالاهای ضروری به زیر نصف رسیده است. افزایش قیمت مواد غذایی برخلاف گفته‌های رئیسی آنقدر بالا رفته که مردم مجبور شده‌اند، مقدار مصرف و دفعات خوردن خود را کمتر کنند و یا به مواد کم کیفیت بسنده کنند.

۳ موج گرانی در کشور

در ۴۲ سال گذشته کشور شاهد ۳ موج گرانی بوده است. موج اول با قطع یارانه‌ها و سیستم کوپنی در دوران رفسنجانی آغاز شد. رفسنجانی تلاش کرد، برای جلب موافقت بانک جهانی جهت ورود ایران به سازمان تجارت جهانی کلیه یارانه های دولتی را حذف کند. اما بدلیل بالا گرفتن اعتراضات مردمی این کار به صورت نیمه کاره انجام شد.

دور دوم گرانی در دروان احمدی نژاد بود. مقامات دولتی در هراس از بالا گرفتن اعتراضات مردمی اقدام به پرداخت یارانه نقدی کردند. یارانه نقدی در سال‌های اول برای دهک‌های کم درآمد کمک اقتصادی محسوب می‌شد اما با جهش‌های تورمی سال‌های بعد، این یارانه در حال حاضر کمتر از ۱۰ دلار است.

سومین موج گرانی نیز از ابتدای سال ۱۴۰۱ با روی کار آمدن رئیسی آغاز شده است. با پایین آمدن قیمت دلار در سال گذشته طبق آمارهای منتشره قدرت خرید مردم کاهش جدی داشته است.

در رابطه با افزایش گرانی در ماه‌های اخیر نظریه‌های مختلفی وجود دارد. عده‌ای آنرا روند طبیعی یک اقتصاد بحران زدن می‌دانند. اما یک نظریه وجود دارد که می‌گوید: خامنه‌ای با استفاده از سلاح گرسنگی به سرکوب پنهان جامعه مشغول است. این نظریه با روند و موج گرانی غیر عادی در جامعه، در این روزها کاملا منطبق است.

نظریه سرکوب پنهان مردم با استفاده از گرسنگی

یک نظریه جهانی در رابطه با تثبیت دیکتاتوری با فقر وجود دارد. یک جامعه شناس در نوشته‌ای خطاب به دیکتاتورها می‌گوید:

«مردم فقیر،گرسنه و منزوی تهدیدی برای شما«دیکتاتورها» به حساب نمی‌آیند. مردمی که از گرسنگی می‌میرند به شورشی‌ها غذا نمی‌دهند که برای آنان بجنگند. آنان برای مبارزه با شما بسیار ضعیف‌اند. این حقیقت تلخی است»

طبق این نظریه دیکتاتورها از فقر و گرسنگی مردم هراسی ندارند. آنها از گرسنگی به عنوان یک سلاح برای سرکوب مخالفان خود استفاده می‌کنند.

خامنه‌ای پس از اعتراضات آبان ۹۸ با سلاح کرونا به سرکوب مردم پرداخت. حالا نیز شواهد نشان می‌دهد، خامنه‌ای برای به تسلیم کشاندن مردم پس از اعتراضات اخیر، بدنبال کشتار و سرکوب آنها با سلاح گرسنگی است. البته یک نکته را نباید از نظر پنهان کرد، تصمیم‌های واپسین دیکتاتورها مانند حکومت‌هایشان پوشالی و موریانه خورده است. در ایران نیز به نظر می‌رسد، این سلاح در برابر عزم مردم برای تغییر این حکومت کارآیی چندانی نداشته باشد. همانطور که سرکوب و کشتار مردم نیز موثر نبوده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید