رفتن به محتوای اصلی

مهمترین اخبار کوتاه از جنیش انقلابی ایران

مهمترین اخبار کوتاه از جنیش انقلابی ایران

شش ماه بی‌خبری از چهار زندانی کرد

افسانە یوسفی، مادر پژمان فاتحی، زندانی سیاسی کرد در ویدیویی گفت که نزدیک به شش ماه است که از فرزندش هیچ خبری ندارد است. او از سازمان‌های حقوق بشری در جهان و مردم ایران خواست که صدای فرزندش باشند. ‌‌»او همچنین از جمهوری اسلامی خواست که اجازه بدهند با پسرش دیدار کند تا بداند آیا «پسرش زنده است و چه بلایی سرش آمده است.افسانه یوسفی گفت که پسرش را که یتیم بود به سختی بزرگ کرده است و حالا به هر زندانی که سر می‌زند کسی خبری از پسرش به او نمی‌دهد. ‌او گفت که فرزند پسرش، صبا و همسر پسرش، بیان آواره شده‌اند و چشم انتظار خبری از پژمان هستند.پژمان فاتحی ۲۸ ساله اهل کامیاران به همراه محسن مظلوم ۲۷ ساله اهل مهاباد، هژیر (محمد) فرامرزی ۲۸ ساله اهل دهگلان از توابع سنندج، وفا آذربار ۲۶ ساله اهل بوکان اول مرداد ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روستای «ینگجه» از توابع منطقه صومای ارومیه بازداشت شدند. خانواده‌هایشان تاکنون از سرنوشت آنها هیچگونه اطلاعی ندارند و جمهوری اسلامی آنها را بە "همکاری با اسرائیل" متهم کردە است.‌صدا و سیما اخیرا در آذر ماه دوبار اعترافات اجباری از این چهار زندانی پخش کرد که موجب شد نگرانی خانواده‌های آنها دو چندان شود. ‌همسران آنها در ویدیوهایی پس از پخش اعترافات اجباری شوهرانشان گفتند که پس از ۸۰ روز بی‌خبری از وضعیت همسرانشان، برای اولین بار در تلویزیون آنها را هنگام اعتراف اجباری دیده‌اند. آنها در این برنامه تلویزیون به همکاری با موساد متهم شده‌اند. این در حالی است که همسران آنها می‌گویند آنها هم مانند معترضان دیگر به دنبال آزادی و دموکراسی در ایران بوده‌اند و در هیچ فعالیت‌ تروریستی نقش نداشته‌اند.‌حکومت ایران بارها زندانیان سیاسی را با فشار و شکنجه به اعترافات اجباری وادار کرده است. ‌گروه‌های حقوق بشر هشدار داده‌اند که جان این چهار زندانی در خطر است و خواهان آزادی و برقراری تماس با خانواده‌هایشان شده‌اند.‌اشتفان کراخ، از مقامات ناحیه هانوفر آلمان و از اعضای حزب سوسیال دمکرات آلمان، آنیا شولمایر و کاترین وگلر، نمایندگان مجلس آلمان به ترتیب کفالت سیاسی محمد فرامرزی و پژمان فاتحی و محسن مظلوم را بر عهده گرفته‌اند.کامیلا هانسن، نمایندە پارلمان سوئد هم، کفالت سیاسی هر چهار نفر آنها را به عهده گرفت‌.

در ادامە حمایت‌های بین‌المللی از این چهار زندانی سیاسی کرد، یانیس واروفاکیس رهبر حزب چپ یونان حمایت خود را از آنها اعلام کرد.

ادامه اعتراض‌‌های شبانه در تهران

تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده نشان می‌دهد در شامگاه ۱۴ دی شعارهای اعتراضی شبانه در جنت آباد تهران از پنجره خانه‌ها شنیده می‌شود.

 

تماس تلفنی آرمیتا عباسی با خانواده‌اش در پی اعتصاب غذا قطع شده است

تصویر

‌مادر آرمیتا عباسی در اینستاگرام خود خبر داد که تماس تلفنی آرمیتا عباسی از زندان کچویی کرج قطع شده است. ‌بر اساس گزارش‌ها ۱۵ زندانی زن در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان و نداشتن دسترسی به وکیل تعینی دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند. ‌او در متنی از طرف پدر آرمیتا هم گفت که دو وکیلی تعیینی آنها برای بار دوم به دادگاه مراجعه کردند اما قاضی پرونده وکالت آنها را نپذیرفت.۱۱ دیماه هم مادر آرمیتا عباسی در اینستاگرام خود خطاب به قاضی دادگاه انقلاب کرج نوشته بود که در این مدت با رسانه‌های صحبت نکرده و پس از هشتاد و دو روز سکوت خود را شکسته است؛ او همچنین گفته وکیل اختیاری فرزندش پذیرفته نشده است.

آرمیتا عباسی از معترضان تظاهرات ضدحکومتی در ایران است که مهر ماه بازداشت شد.وکلای محمد مهدی کرمی و آرمیتا عباسی هم که وکالت آنها را قاضی نپذیرفته است، سخنان رئیس دیوان عالی در مورد پذیرش وکلای تعیینی معترضان را رد کردند .رئیس دیوان عالی کشور در یک جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه امام صادق گفته بود همه معترضان حق داشتن وکیل تعیینی دارند و این صراحت قانون است، اکنون شماری از وکلای دادگستری می‌گویند با وجود این صراحت قانونی از پذیرش وکالت‌نامه‌شان در محاکم دادگاه انقلاب خودداری می‌شود.چند روز پیش سخنانی از احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور منتشر شد که در پاسخ به سئوالی در مورد حق دسترسی معترضان به وکیل گفت: «اینگونه نبوده که متهمی بخواهد وکیل تعیینی بگیرد و قوه قضاییه بگوید شما حق گرفتن وکیل تعیینی ندارید، زیرا قانون در این موضوع صراحت دارد.»

سالروز جان باختن بکتاش آبتین یکشنبه بر مزار او در «امام‌زاده عبدالله» شهرری برگزار می‌شود

خانواده بکتاش آبتین،‌ شاعر، عضو کانون نویسندگان و زندانی سابق سیاسی، اعلام کرد روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه هم‌زمان با سالروز جان باختن او بر سر مزارش در «امام‌زاده عبدالله شهرری» حاضر خواهند شد.

بکتاش آبتین در زندان اوین به کرونا مبتلا شد و در دی ماه ۱۴۰۰درگذشت. چندین سازمان حقوق بشری با اشاره به عدم رسیدگی پزشکی به آبتین در زندان، جمهوری اسلامی را مسئول جان باختن این شاعر معرفی کردند.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا در مورد کاریکاتورهای رهبر ایران: آزادی بیان را در نظر می‌گیریم

در نشست خبری ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از او در مورد انتشار کاریکاتورهای آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، در نشریه طنز شارلی ابدو سئوال شد.

یکی از خبرنگاران گفت که «رژیم از این کاریکاتورها چندان خوشحال نیست. آنها سفیر فرانسه را احضار کرده اند و خواستار ممنوعیت انتشار این نشریه شده اند».

او پرسید: «آیا ایالات متحده می‌خواهد روی این موضوع اقدامی کند؟»

سخنگوی وزارتخارجه گفت: «ا فقط آزادی بیان را در نظر می‌گیریم، و آزادی بیان یک ارزش است، این یک حق جهانی است که از آن محافظت می‌کنیم، از آن حمایت و در سراسر جهان تبلیغ می‌کنیم، چه در فرانسه باشد، چه در فرانسه. ایران، چه هرجای دیگری».

 

نشریه شارلی ابدو پس از برگزاری مسابقه‌ای برای کاریکاتورهای آیت‌الله خامنه‌ای، کارهای برنده را در شماره اخیر خود چاپ کرده است. این نشریه هدف از این اقدام را اعلام همبستگی با اعتراض زنان و مردان ایران اعلام داشته است.

نماینده پارلمان آلمان از حکومت ایران خواست محمد مهدی کرمی را اعدام نکند

هلگ لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمد مهدی کرمی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات که به اعدام محکوم شده است،‌ در نامه‌ای به سفیر ایران در برلین خواهان آزادی محمد مهدی کرمی شده است. ‌حکم اعدام محمد مهدی کرمی به تازگی در دیوان عدالت اداری تایید شده است. ‌به غیر از آقای لیمبورگ،‌کلیمینتین اوتاین نماینده پارلمان فرانسه و اردلان شکرآبی، نماینده ایرانی الاصل پارلمان سوئد هم کفالت سیاسی مهدی کرمی را پذیرفته‌اند.‌مادر و پدر محمد مهدی کرمی، یکی از معترضانی که با خطر اعدام روبه‌رو است بارها از مسئولان قضایی خواسته‌اند، حکم اعدام پسرشان را لغو کنند.ماشاءالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی می‌گوید او کارگر دست‌فروش است و پسرش از قهرمانان کاراته در ایران بوده که چندین مدال رقابت‌های کشوری دارد.محمد مهدی کرمی پس از حوادث چهلم حدیث نجفی دستگیر و متهم شد.پدر او قبلا نیز گفته بود که پسرش گفته هیچ یک از اتهاماتی که به او وارد شده را انجام نداده است.

ابراز نگرانی نماینده پارلمان آلمان از سلامتی الهام مدرسی در پی اعتصاب غذا

کرستن فیرگه، نماینده پارلمان آلمان و عضو حزب اتحاد دموکرات مسیحی در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی در برلین، نسبت به وضع الهام مدرسی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ابراز نگرانی کرده است.

خانم فیرگه که کفیل سیاسی الهام مدرسی است، با نوشتن متنی در شبکه اجتماعی اینستاگرام از این موضوع خبر داد.

به نوشته خانم فیرگه، اعتصاب غذای خانم مدرسی و تعداد دیگری از زنان زندانی در (زندان کچویی)‌ ایران وارد سومین روز شده است.

او در ادامه نوشت خانم مدرسی در زندان کتک خورده و تماس تلفنی او با خانواده‌اش قطع شده است.

به نوشته خانم فیرگه، او به سفیر ایران نوشته که الهام مدرسی باید بلافاصله تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد.

او همچنین خواهان رفتار انسانی زندان‌بانان با خانم مدرسی شده است.

پیش از این نزدیکان خانم مدرسی از قطع ارتباط تلفنی او با خانواده اش خبر داده بودند.

مادر آرمیتا عباسی هم که یکی دیگر از بازداشت‌شدگان در زندان کچویی است، از قطع ارتباط تلفنی او با خانواده‌اش در پی اعتصاب غذا خبر داده بود.

چند زن زندانی در این زندان در اعتراض به طولانی شدن رسیدگی قضایی به پرونده‌هایشان در سه روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید