رفتن به محتوای اصلی

آلمان درباره ۲۴ ایرانی مظنون به جاسوسی تحقیق می‌کند

آلمان درباره ۲۴ ایرانی مظنون به جاسوسی تحقیق می‌کند

در پی هشدار سازمان امنیت داخلی آلمان به مخالفان جمهوری اسلامی، دولت برلین در پاسخ یک نماینده مجلس فدرال اعلام کرد که از سال ۲۰۱۸ به این سو دست کم در ۹ مورد پیرامون فعالیت‌های مشکوک ۲۴ ایرانی مظنون به جاسوسی برای جمهوری اسلامی تحقیق کرده و این تحقیقات همچنان ادامه دارد.

در ماه دسامبر سال گذشته ۴۳ نماینده مجلس فدرال این کشور در بیانیه‌ای مشترک ضمن طرح پیشنهاد گنجاندن سپاه پاسداران در سیاهه سازمان‌های تروریستی، خواستار حفاظت از جان مخالفان جمهوری اسلامی در آلمان شدند.

چند هفته پس از آن کلارا بونکر نماینده حزب چپ خواستار توضیح دولت درباره تدابیر امنیتی برای حفظ جان ایرانیان شد و اکنون دولت به پرسش او پاسخ داده است.

برلین چه می‌کند؟

در پاسخ دولت آلمان آمده است: اپوزیسیون ایرانی در کانون توجه نهادهای امنیتی ایران قرار دارد. به این دلیل دولت آلمان تهدیدهای جاسوسی جمهوری اسلامی علیه مخالفان را جدی می‌گیرد.

کلارا بونکر، هنگام طرح پرسش از دولت اعلام کرده بود: به نظر می‌رسد دولت در برابر حملات نیروهای رژیم (ایران) هیچ مکانیسم مناسبی برای حفاظت از اپوزیسیون این کشور در آلمان برنامه‌ریزی نکرده است.

دولت در پاسخ به این انتقاد تصریح کرد که از سال ۲۰۱۸ تاکنون در ۹ مورد تحقیق درباره ۲۴ ایرانی مظنون به جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی آغاز شده و ادامه دارد. برلین در عین حال اعلام کرد که به دلایل امنیتی نمی‌تواند درباره جزئیات این پی‌گیری‌ها توضیحات بیشتری بدهد، اما می‌تواند بگوید که هیچ یک از افراد مظنون دیپلمات نبوده‌اند.

بر پایه اطلاعات دولت آلمان، جمهوری اسلامی به ویژه روی ایرانیانی تمرکز دارد که به کشور خود سفر می‌کنند. این افراد در جریان سفر به ایران برای خبرچینی درباره هم‌میهنان خود در آلمان زیر فشار قرار می‌گیرند. بسیاری از مسافران ایران این ادعا را تایید می‌کنند.

هشدار سازمان امنیت داخلی به ایرانیان

سه روز پیش از طرح پاسخ دولت در مجلس فدرال، رئیس سازمان امنیت داخلی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان از ایرانیانی که علیه جمهوری اسلامی فعالیت دارند، خواست که هشیار باشند و به ویژه اگر به ایران سفر می‌کنند بدانند که سرویس‌های اطلاعاتی ممکن است از طریق جاسوسان و خبرچینان خود در آلمان اطلاعاتی علیه آنها داشته باشند.

به گفته او، این نهادها همچنین ممکن است خانواده‌های آنان را برای وادار کردن آنها به سکوت زیر فشار قرار دهند.

تکرار اتهام جاسوسی علیه ایران

اتهام جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها در آلمان تکرار شده است. در تازه‌ترین مورد، هنگامی که روز ۳۰ نوامبر سال گذشته کنیسه یهودیان در شهر اسن آلمان به گلوله بسته شد، سرویس‌های اطلاعاتی آلمان اعلام کردند که حدس می‌زنند جمهوری اسلامی در این کار دست داشته باشد.

به باور سازمان امنیت داخلی آلمان، در این کشور جاسوسان و خبرچینان وزارت اطلاعات علیه مخالفان جمهوری اسلامی به جمع‌آوری اطلاعات مشغولند و این فعالیت‌ها از زمان آغاز اعتراضات گسترده در ایران شدت گرفته است.

همزمان جاسوسان لشگر قدس سپاه پاسداران نیز در زمینه کسب اطلاعات درباره مراکز و چهره‌های شاخص یهودی در آلمان فعالیت دارند. یوزف شوستر رئیس شورای مرکزی یهودیان آلمان تاکنون چند بار به ترور تهدید شده است. او از یهودیان پشتیبان اسرائیل در آلمان است.

جاسوسان چین و روسیه در آلمان

آلمان تنها با خطر گسترش جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی درگیر نیست. چین و روسیه نیز در سال‌های اخیر دامنه فعالیت‌های جاسوسی خود را در این کشور به شدت گسترش داده‌اند.

روز نهم دسامبر سال ۲۰۲۲ هفته‌نامه اشترن آلمان فاش کرد که چینی‌ها شعبه‌های «پلیس ماورای بحار» را در نمایندگی‌های سیاسی خود در آلمان ایجاد کرده‌اند. به نوشته اشترن این واحدها وظیفه نظارت بر احوال شهروندان چین در آلمان را به عهده دارند و کارشان در چارچوب مناسبات دیپلماتیک نمی‌گنجد. بررسی این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد.

اما بیش از چین، روسیه در مظان اتهام گسترش فعالیت‌های جاسوسی خود در آلمان قرار گرفته است. این فعالیت‌ها به ویژه از زمان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و تیرگی مناسبات برلین و مسکو گسترش یافته است.

شبکه‌های خبری آلمان روز ۲۳ دسامبر سال گذشته گزارش دادند که پس از لو رفتن یک جاسوس روسیه در یکی از سرویس‌های جاسوسی آلمان، ابعاد جاسوسی روسیه در این کشور بسیار نگران کننده شده است.

مارکوس کایم، کارشناس علوم سیاسی به شبکه تلویزیونی «ناخریشتن تی وی» گفت:

گسترش فعالیت‌های جاسوسی روسیه به خاری در چشم دولت آلمان تبدیل شده است.
پیشتر رسانه‌های آلمانی نوشته بودند که روسیه در آلمان حدود دو هزار جاسوس بالقوه و دست کم ۲۰۰ جاسوس فعال دارد. وظیفه بخشی از این جاسوسان تشویق روس‌تباران آلمان به پشتیبانی از جنگ اوکراین است.

کارشناسان سیاسی آلمان در عین حال همکاری جاسوسان روسیه و چین با شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی را ممکن می‌دانند، زیرا چین و روسیه در اختلافات میان ایران و غرب همواره جانب جمهوری اسلامی را گرفته‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو بین‌المللی فرانسه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید