رفتن به محتوای اصلی

شکنجه عرفان خوشکار و تهدید به قتل برادر برای گرفتن اعتراف اجباری و پرونده سازی

شکنجه عرفان خوشکار و تهدید به قتل برادر برای گرفتن اعتراف اجباری و پرونده سازی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، جان یک زندانی به نام عرفان خوشکار ۲۲ ساله از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در خطر است.

ماموارن وزارت اطلاعات با شکنجه های فوق طاقت انسان تلاش کردند در یک اعتراف اجباری، از عرفان تایید قتل یک پاسدار را بگیرند. اما از آنجا که این جوان ۲۲ ساله، دستی در اینکار نداشته هیچ اتهامی را نپذیرفت.

اما شکنجه گران به این اکتفا نکردند. برادر عرفان را دستگیر نموده و به او گفتند اگر اعتراف نکنی برادرت را می‌کشیم. عرفان نیز برای نجات جان برادرش آنچه را که مأموران اطلاعات می خواستند، پذیرفت.

عرفان خوشکار حین دستگیری از ناحیه بازو مجروح شده و چند انگشت دستش به همین خاطر کار نمی‌کند.

اکنون بر اساس این پرونده سازی توسط قضائیه خامنه‌ای کودک کش، جان این جوان ۲۲ ساله در معرض خطر قرار گرفته است.

پس از بازداشت ده ها هزار تن در تظاهرات سراسری ۱۴۰۱، و قتل حدود ۶۰۰ تن از جوانان این این میهن، روز پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، سی و پنجمین جلسه ویژه شورای حقوق بشر درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران برگزار شد. درخواست برگزاری این جلسه توسط ۵۰ کشور اعلام و پشتیبانی شده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این جلسه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس بندی از آن، یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره اعتراضات ایران باید تشکیل شود.

سخنرانی نماینده آلمان در جلسه ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران پیش از رأی گیری

…در مورد وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مورد زنان و کودکان. آقای رئیس، در هفته های اخیر پس از درگذشت ژینا مهسا امینی زنان و مردان در سراسر جمهوری اسلامی ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز برای احقاق حقوق خود به خیابان ها آمده اند. مقامات ایرانی با سرکوب گسترده به ویژه در استان های کردستان و سیستان و بلوچستان پاسخ داده اند. صدها نفر کشته شده اند که ده ها کودک در میان آنها هستند.

هزاران نفر دستگیر و بازداشت شده اند. فقدان پاسخگویی مقامات دولتی به شکایات فزاینده کمک می کند. با توجه به نقض حقوق بشر در هفته های گذشته، از جمله دستگیری ها و بازداشت های خودسرانه، و خشونت جنسی و جنسیتی، استفاده بیش از حد از زور، شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی، این شورا نمی تواند روی برگرداند، نمی تواند ساکت بماند.

ما نمی توانیم ساکت بمانیم. این شورا باید برای محکوم کردن خشونت علیه تظاهرکنندگان، به ویژه زنان و کودکان، توسط نیروهای امنیتی ایران به صراحت صحبت کند. حقوق سیاسی و مدنی از خارج بر ایران تحمیل نشده است. ایران با عضویت در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی پذیرفته است که از آنها حمایت و دفاع کند. مردم در ایران از شورای حقوق بشر بدرستی توقع دارند که عمل کند. این در مورد احترام و حمایت و رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی است که وظیفه اصلی ماست.

برای نجات جان عرفان تلاش کنیم و تا دیر نشده صدای خانواده دردمندش باشیم.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید