رفتن به محتوای اصلی

دستکم ۶۲۳ اعدام در سال ۲۰۲۲ میلادی، اعدام ۲۷۳ زندانی بیشتر از سال گذشته

دستکم ۶۲۳ اعدام در سال ۲۰۲۲ میلادی، اعدام ۲۷۳ زندانی بیشتر از سال گذشته
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

بر اساس گزارش تنظیم شده توسط کانون حقوق بشر ایران، ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱، دستکم ۶۲۳ اعدام در سال ۲۰۲۲ میلادی در زندان های ایران انجام شده و حکم اعدام ۲۷۳ زندانی بیشتر از سال گذشته میلادی به اجرا در آمده است.

ایران، با جمعیتی بیش از ۸۵ میلیون نفر که بیش از ۳۰ درصد آن را جوانان تشکیل می دهند، با حکومتی مستبد و دیکتاتور دست بگریبان است.
در این سیستم حکومتی که بر فساد و فریب پایه ریزی شده، نه تنها پاسخگوی نیازهای نسل جوان که سرمایه این کشور به حساب می‌آیند، نیست، بلکه با سرکوب تلاش می کند پایه های لرزانش را حفظ کند.
حفظ پایه‌های حکومت فاسد و خونریز ولایت فقیه، بر اعدام و زندان استوار شده است. در این گزارش نظری می افکنیم بر اعدامها در سال ۲۰۲۲ میلادی تا ابعاد سرکوب مردم ایران بروشنی دیده شود.

براساس آمار گردآوری شده توسط همکاران ما در کانون حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲ دستکم ۶۲۳ زندانی در زندان های ایران اعدام شدند. بدیهی است که به دلیل تیغ سانسور و اختناق، این آمار کامل نیست و آمار واقعی اعدامها بیشتر است.
یادآوری می کنیم که در سال میلادی ۲۰۲۱ در حاکمیت جانیان ولایت فقیه، جمعا ۳۵۰ زندانی اعدام شدند. آمار ثبت شده در سال ۲۰۲۲ حاکی از گسترش اعدامها است. دستکم ۲۷۳ زندانی بیشتر از سال ۲۰۲۱ اعدام شده‌اند.

اتهامات منتسب به زندانیان که به موجب آن به اعدام محکوم شده بودند، عمدتا مواد مخدر و قتل، و در مواردی قتل مأمورین حکومتی اعلام شده است.

گزارش آماری از اعدام های سال ۲۰۲۲

اعدام مردان :‌ ۶۰۸ نفر
اعدام زنان: ۱۵ نفر
جمع کل اعدام: ۶۲۳ نفر

Image removed.
گزارش آماری از اعدام های ۲۰۲۲ میلادی

در این میان نام ۱۲ زندانی سیاسی به چشم میخورد که دو نفر از آنها در ملاءعام به دار آویخته شدند. همچنین ۵ کودک مجرم نیز در سال میلادی ۲۰۲۲ اعدام گردیدند.

استان های کشور بر اساس شمار اعدام زندانیان

رتبه اول اعدام های کشور به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. حاکمیت فاسد ملاها مردم این استان را با وجود سرمایه ها و ثروت آن، در فقر و بیکاری نگه داشته و آنان را به اتهامات واهی دستگیر و اعدام می‌کند.
رتبه دوم اعدام ها از آن استان البرز است که به طور هفتگی در زندان های گوهردشت (رجایی شهر) و مرکزی کرج احکام اعدام اجرا می گردد.

ترتیب استانها براساس آمار اعدام

استان آذربایجان شرقی: ۵ نفر

استان آذربایجان غربی: ۱۳ نفر

استان اردبیل: ۸ نفر

استان اصفهان: ۳۹ نفر

استان البرز: ۹۴ نفر

استان ایلام: ۱۲ نفر

استان بوشهر: ۲ نفر

استان تهران: ۵ نفر

استان خراسان رضوی: ۳۳ نفر

استان خراسان جنوبی: ۱۳ نفر

استان خراسان شمالی: ۱ نفر

استان خوزستان: ۵ نفر

استان زنجان: ۱۲ نفر

استان سمنان: ۳ نفر

استان سیستان و بلوچستان: ۱۰۴نفر

استان فارس: ۸۶ نفر

استان قزوین: ۱۰ نفر

استان قم: ۲۰ نفر

استان کردستان: ۴ نفر

استان کرمان: ۵ نفر

استان کرمانشاه: ۹ نفر

استان کهگیلویه و بویراحمد: ۳ نفر

استان گلستان: ۲۰ نفر

استان گیلان: ۱۳ نفر

استان لرستان: ۱۸ نفر

استان مازندران: ۱۶ نفر

استان مرکزی: ۲۸ نفر

استان هرمزگان: ۱۶ نفر

استان همدان: ۱۳ نفر

استان یزد: ۹ نفر

محل اعدام نامشخص: ۴ نفر

اعدام زندانیان سیاسی

در سال گذشته میلادی ۱۲ زندانی سیاسی در زندان های ایران به طناب دار سپرده شدند.

Image removed.
اعدام زندانیان سیاسی

دو تن از آنان، مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری، از بازداشت شدگان قیام سراسری ۱۴۰۱، بودند که هر دو در آذرماه ۱۴۰۱ اعدام شدند. مجیدرضا در مشهد در ملاءعام به دار آویخته شد.

محسن شکاری از بازداشت‌شدگان قیام سراسری ایران بود که با اتهام «محاربه از طریق مجروح کردن یک نیروی سرکوبگر و بستن خیابان» در تاریخ ۱۷آذر۱۴۰۱ برابر با ۸دسامبر۲۰۲۲ در زندان گوهردشت اعدام شد.

مجیدرضا رهنورد پایین ده، از بازداشت‌شدگان قیام سراسری ایران به اتهام محاربه در تاریخ ۲۱آذر۱۴۰۱ برابر با ۱۲دسامبر۲۰۲۲ در ملاءعام در مشهد اعدام شد.
مجیدرضا رهنورد ۲۳ساله، ورزشکار و ساکن مشهد بود. مجیدرضا رهنورد ۲۶آبان در مشهد در اعتراضات شرکت کرده و روز ۲۸آبان به اتهام قتل دو بسیجی بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه وی روز سه شنبه ۸آذرماه با فاصله کمتر از ۱۰روز از بازداشت در دادگاه انقلاب مشهد به ریاست سیدهادی منصوری برگزار و به اعدام محکوم شد. این حکم سپس در دیوانعالی کشور تایید و سحرگاه روز دوشنبه ۲۱ آذر بصورتی شتابزده در ملاءعام اجرا گردید.

Image removed.
محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری که در آذرماه به طور شتابزده اعدام شدند

دیگر زندانی سیاسی اعدام شده در این سال، عبدالباسط ریگی از میان مردم محروم بلوچ بود که در ۲۷ دی ۱۴۰۰، برابر با ۱۷ژانویه۲۰۲۲ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. اتهام او کشتن قاضی کریمی و امام جمعه اهل سنت سراوان شیخ علی دهواری بود.

مهران نقدی و جهانبخش عباسی نیز به اتهام محاربه، آتش زدن پمپ بنزین در محله دره‌گرم ‌خرم‌آباد و قتل ۲مأموران نیروی انتظامی در سال۹۷ در تاریخ ۲۲دی۱۴۰۰ برابر با ۱۲ژانویه۲۰۲۲ در زندان مرکزی خرم آباد اعدام شدند.

ماجد عموری و قدیر ناصری، در تاریخ ۱۷خرداد۱۴۰۱ برابر با ۷ژوئن۲۰۲۲ در زندان سپیدار اعدام شدند. ماجد عموری در سال۹۷ در اعتراض به دستگیری برادر بزرگترش رسول عموری با نیروهای امنیتی درگیر شد. وی به اتهام اقدام مسلحانه و درگیری با ماموران سرنشین خودروی حامل برادرش و کشته شدن یک افسر نیروی انتظامی به نام نوید حقیقت شناس، توسط دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بود.

فیروز موسی‌لو، زندانی سیاسی کرد در زندان مرکزی ارومیه بدون اطلاع خانواده و وکیلش در تاریخ ۳۰خرداد۱۴۰۱‌ برابر با ۲۰ژوئن۲۰۲۲ اعدام گردید.

ایمان سبزیکار، که یک کارگر ساده بود و به اتهام قتل مامور فاسد نیروی انتظامی علی اکبر رنجبر در پاسگاه بیدزرد شیراز در تاریخ ۱مرداد۱۴۰۱ برابر با ۲۳ژوئیه۲۰۲۲ در ملاءعام در محل وقوع قتل در بیدزرد اعدام شد.

محسن قنبرزهی و عین الله قنبرزهی، در تاریخ ۱۲شهریور۱۴۰۱ برابر با ۳سپتامبر۲۰۲۲، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با گروه‌های مخالف نظام و قتل ۳مأمور نظامی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

راشد بلوچ (شعیب آسکانی)، اسحاق اسکانی، ۲زندانی سیاسی بلوچ به اتهام قتل ۷مأمور نظامی در تاریخ ۱۷آبان۱۴۰۱ برابر با ۸نوامبر۲۰۲۲ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند. آنها از مرز پاکستان به سمت ایران در حال تردد بودند که توسط مأموران مرزی بازداشت شدند.

سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

دستگاه قضاییه تعداد زیادی از بازداشت شدگان را متهم به محاربه کرده است. هم اکنون حدود ۱۰۰ تن از بازداشت شدگان قیام سراسری، با اتهام محاربه روبرو هستند و شماری از آنان به اعدام محکوم شده‌اند. امری که محکومیت های گسترده بین المللی را به همراه داشته است.

Image removed.
سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، برای جلوگیری از گسترش و استمرار قیام مردم

اعتراضات سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱، از ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱، شروع شد و با گذشت حدود سه ماه و نیم همچنان ادامه دارد. دستگاه سرکوب حکومتی برای جلوگیری از گسترش این اعتراضات اقدام به کشتار معترضان، دستگیری و صدور حکم اعدام برای آنان کرده است.
طی بیش از ۱۰۰ روز که از قیام سراسری مردم ایران گذشته است، دهها هزار نفر از جوانان و شهروندان، بازداشت و روانه شکنجه‌‌گاهها، بازداشتگاههای موقت و زندانها شده اند.

Image removed.
بازداشت ده ها هزار تن از جوانان معترض در شهرهای ایران طی ۱۰۰ روز قیام سراسری

 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید