رفتن به محتوای اصلی

یورش به نیروهای امنیتی به یک خوابگاه دانشجویی در رشت و تقاضای سازمان ملل !

یورش به نیروهای امنیتی به یک خوابگاه دانشجویی در رشت و تقاضای سازمان ملل !

سازمان ملل خواستار توقف کشتار و شکنجه دانش‌آموزان ایران شد

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نقض فاحش حقوق کودکان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرد و خواستار پایان دستگیری، شکنجه و کشتار آنها شد.

این بیانیه همچنین با ابراز نگرانی از کشته‌شدن دست‌کم ٢٣ کودک و نوجوان از جمله یک کودک ١١ ساله در جریان اعتراضات سراسری، خواستار پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات حقوق بشری خود به‌ویژه در چارچوب کنوانسیون حقوق کودک شد.

این کمیته حقوق بشری همچنین به کشته‌شدن کودکان با گلوله مستقیم و یا بر‌اثر ضرب و شتم نیروهای امنیتی اشاره کرد.

طبق این بیانیه که روز دوشنبه منتشر‌شد، بسیاری از خانواده‌های داغدار تحت فشار نیروهای امنیتی مجبور به اعتراف ساختگی مبنی بر خودکشی فرزندان‌شان شده‌اند.

این کمیته همچنین بازداشت دانش‌آموزان در مدارس، شکنجه و بازداشت آنها در «مرکز روان‌شناسی» را مایه نگرانی خواند.

پیشتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش‌آموزان از انتقال برخی از دانش‌آموزان بازداشتی به مرکز روان‌شناسی برای «بحث اصلاح و تربیت» توسط «دوستان کارشناس» خبر‌داده‌بود.

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با رد گزارش‌های بازداشت دانش‌آموزان در مدارس گفت: «این افراد در بیرون دستگیر شده‌اند در واقع یک فضاسازی‌هایی در این خصوص صورت می‌گیرد.»

پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۲۰ مهر منتشر شد، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت دانش‌آموزان بازداشت شده از حکومت خواست به نظامی کردن شهرها و سیاست ارعاب و بازداشت نوجوانان دانش‌آموز پایان دهد.

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل همچنین با تاکید بر لزوم تعهد جمهوری اسلامی به احترام به حق آزادی بیان و اعتراضات مسالمت‌آمیز کودکان از جمله دختران، خواستار توقف استفاده از زور و حفاظت از کودکان شرکت‌کننده در تظاهرات شد.

این بیانیه در پایان، ضمن تاکید بر لزوم بررسی بی‌طرفانه و مستقل موارد نقض حقوق کودکان توسط مقامات جمهوری اسلامی، خواستار تحت تعقیب قرار گرفتن آنها شد.

سایت حقوق بشری هرانادر گزارشی از ۲۰ روز نخست اعتراضات سراسری ایران، از دریافت هویت ۲۰۰ فرد کشته شده در جریان اعتراضات سراسری خبر‌داد و گفت ۲۹ درصد کشتگان را افراد کمتر از ۱۸ سال تشکیل می دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید