قاسم جبلی در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در تهران زاده شد. هنگام تحصیل در دبستان و دبیرستان صدای رسای خود را کشف کرد و در زنگ تفریح برای همسالان خود آواز میخواند. البته او فکر نمیکرد روزی، برای آواز خوانی حرفهای پشت میکروفن برود. قاسم که در نوجوانی به باشگاههای ورزشی میرفته است خود توضیح میدهد که چه شد که کارش از بوکس و وزنه برداری به دیدار با اسماعیل مهرتاش در جامعه باربد کشیده است. جبلی می گوید: ""در باشگاه، ازصفحه صدای تاج اصفهانی را شنیدم و بی اختیار شروع به تقلید از او کردم، بدون این که چیزی از دستگاه و ...بدانم. همه تحسین کردند و گفتند چه قدر عالی بود. یکی گفت که باید پیش استاد مهرتاش بروم. همین کار را کردم...." جبلی میگوید که از جوانی با زبان عربی آشنا بوده و خیلی از آیات قرآن را از حفظ میخوانده است. او این دانش زبان را در سفر به مصر کامل کرد. سفری که طی آن با "بلبل شرق"، ام کلثوم نیز دیدار داشته است. "تمام قرآن را حفظ بودم و عربی را خوب حرف میزدم. بیست و سه سالم بود که رفتم به مصر و خانم ام کلثوم را دیدم که گفت شما لهجه هم ندارید." شهرت جبلی پای او را به رادیو نیز باز کرده است. البته با اسم مستعار "فرهمند". در آغاز با "برادران معارفی" کار میکرد ولی چون با آهنگسازی او موافق نبودند، از آنها جدا شد و به سراغ آهنگسازانی رفت که بیشتر به شیوه او متمایل بودند؛ مثل عباس شاپوری، شاپور نیاکان، اسدالله ملک، عماد رام، ابراهیم سلمکی و منوچهر گودرزی. کار با شاپوری به ویژه سخت مورد علاقه او بوده، چون او نیز ترانههای دو رگه عمدتا در آمیزش با نواهای عربی میساخت و غیر از جبلی برای اجرای آنها از خوانندگان زن و مرد دیگر نیز استفاده میکرد. ترانه معروف "شانه" با شعری از ناصر رستگارنژاد، در واقع دوبله ترانه "فیروز" خواننده لبنانی بود که با تنظیم شاپوری و با صدای پوران پخش میشد. قاسم جبلی، به عنوان نماینده برجسته موسیقی عامیانه دو رگه به ویژه موسیقی آمیخته با نواهای عربی، که در سالهای سی و چهل، شهرتی آنچنان فراگیر پیدا کرد که از مرزهای ملی نیز فراتر رفت. میگویند شهرت او در کشورهای عربی در کناره خلیج فارس چیزی همپای شهرت خوانندگان برجسته عرب بوده است. شیوخ عرب غالبا برای جشنهای خود از او دعوت به عمل میآوردند. همین برنامهها و کنسرتهای برونمرزی مدتی او را از همکاری با رادیو بازداشت. چند سالی بعد که از نو خواست این همکاری را برقرار کند او را نپذیرفتند، به این دلیل که "صدایش مایه عربی دارد." به گفته خود او هنوز هم رابطهاش با شیخ نشینها حسنه است و میرود و میآید. گاه نیز سفرهایی به اروپا و آمریکا دارد. خیلیها او را "فریدالاطرش" ایران مینامیدند. ولی به گفته عارف ابراهیم پور، نوازندهای که سالها با او همکاری داشته، او بیشتر از شیوه امکلثوم پیروی میکرده است. ابراهیم پور می گوید: "ایشان چون در مایههای بالا میخواند بیشتر از سبک امکلثوم تقلید میکرد. صدایشان تنور بود و نمیشد مثل عبدالوهاب شهیدی و یا فریدالاطرش بخواند...." صدا و ترانههای قاسم جبلی در آن سالها حتی به محافل بزرگان نیز راه مییافته و از جمله میگویند که ثریا اسفندیاری، ملکه سابق ایران سخت عاشق صدای او بوده و به همین جهت نیز مدتی پخش صدایش را از رادیو ممنوع کرده بودند. ماجرا را از زبان خود جبلی بشنوید: "عدهای از آلمان آمده بودند از من بپرسند که چطور شد که خانم ثریا عاشق شما شد. گفتم عاشق من نبود، عاشق یکی از آهنگهای من بود. "دنیا زتو سیرم/ بگذار تا بمیرم". این را خیلی دوست داشت. حتی در آلمان آن را میشنید. بعد هم که آمدند به ایران از من خواستند بروم ولی نرفتم، مخصوصا!"
منبع:
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمیکند.
افزودن دیدگاه جدید