رفتن به محتوای اصلی

اکتبر 2023

100 سال از برپایی جمهوری لائیک ترکیه گذشت

یکی از موفقیت های ترکیه در مدرن سازی خود بدون تردید پیشبرد لائیسیته در هر شرایطی است که مانع از نفوذ ارتجاع به روش و شیوه های گدناگون در نهاد های دولتی و فرهنگی شده است، مدرن سازی در اوایل قرن بیستم در ایران، افغانستان و ترکیه همزمان از سوی افسران جوان و نوگرا آغاز شد ولی در ایران به رژیم ولایت و در افغانستان به امارات اسلامی انجامید که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد...

آیا کیهان کلهر و همسرش طعمه های بعدی هستند؟

زهره سلطان‌آبادی، همسر کیهان کلهر، نوازنده موسیقی سرشناس ایرانی با انتشار پستی در اینستاگرام از سرقت برخی لوازم خانه‌شان خبر داده و عکسی از رد پای کفش سارق در منزل‌شان منتشر کرده است.

آینده جنگ در غزه، آیا متحدان وارد می‌شوند؟

جنگ اسرائیل و حماس در غزه به کدام سو می‌رود؟ دو طرف تا چه حد امکان گسترش جبهه‌های نبرد را دارند؟ و متحدان اسرائیل و حماس، به‌ویژه ایالات متحده و جمهوری اسلامی، در صورت گسترش درگیری چه خواهند کرد؟

غزه و استانداردهای دوگانه ی غرب

حمله ی حماس به اسرائیل و کشتار هزار و چهارصد نفر انسان بیگناه، اگرچه در زمینه ای تاریخی صورت گرفت و محصول بذری است که اسرائیل کاشته است، اقدامی است که با هیچ منطقی قابل توجیه و توضیح نیست. روشن است که تمام ظلم و ستمی که اسرائیل طی دهه ها بر فلسطینیان روا داشته، اشغال غیر قانونی سرزمینهای شان، بمب هایی که بر سرشان ریخته و جانهایی که از آنان گرفته، نمی تواند به حمله و کشتار مردم بی گناه توسط حماس مشروعیت بخشد. بی جهت نبود که این جنایت موجب محکومیت بین المللی وسیعی شد.

نماینده تولیدکنندگان داروهای بیماران خاص را به خاطر پوشش به وزارت بهداشت راه ندادند

هاله‌ حامدی‌فر،‌ مدیرعامل شرکت سیناژن در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی از خود خبر داده است که به خاطر پوشش او را به وزارت بهداشت راه ندادند.

او نوشته است: «همین الان با این ریخت منو تو وزارت بهداشت راه ندادند، چرا چون مانتوم کوتاهه. واقعا عقلانیت بیداد می‌کنه.»

اردوگاه‌های کار اجباری و بیگاری زندانیان در زندان‌های دیکتاتوری ولایت فقیه

اردوگاه‌های کار اجباری و بیگاری کشیدن از زندانیان در زندان‌های دیکتاتوری ولایت فقیه
پیشینه
بیگاری به معنی کار اجباری و بی‌مزد است. بیگاری کشیدن ممکن است از طریق تهدید، ترس، خشونت یا ناچار کردن اشخاص صورت بگیرد.

تفاوت بیگاری با بردگی این است که در بردگی، خود انسان به عنوان یک کالا، مورد خرید و فروش قرار می گیرد، اما در بیگاری این امر الزامی نیست.