رفتن به محتوای اصلی

سپتامبر 2011

30.09.2011 - 17:15
کیومرث نویدی
نتیجه بن‌بست همه جا دارد خود می‌نماید. بی‌هراس از تکفیر به دنبال راه حل باشیم شاید به قول هابرماس همین سرمایه‌داری را بتوان اندکی عاقلانه‌تر کرد. ای کاش بشود. چرا که انقلاب جهانی از هیچ دستش حتی اگر به بهشت راه برد هم، دیگر ممکن نیست.
30.09.2011 - 16:15
اگر صدهاهزار نفر می‌توانند فرهنگ‌نامه‌ای همچون ویکی‌پدیا پدید آورند، چرا نتوانند قانون اساسی بنویسند؟ پس از شکوفایی بهار عربی، مراکش نخستین کشوری‌ست که قانون اساسی تازه‌ی آن با کمک هزاران نفر در اینترنت نوشته شده‌است.
30.09.2011 - 15:45
بهروز ستوده
در مسئله اختلاس 3000 ملیارد دلاری از بانک های ایران این روزها واژه Lc در نوشته های مربوط به این اختلاس زیاد بگوشتان می خورد . Lcچیست ؟
30.09.2011 - 15:15
نیما نامداری
اين روزها خيلي‌ها از اختلاس 3000 ميليارد توماني صحبت مي‌كنند. اما به نظر مي‌رسد اغلب آنها دقيقا نمي‌دانند چه اتفاقي افتاده‌است. براي اينكه كمكي به شناخت مساله كرده باشم مجموعه اطلاعاتي كه از موضوع دارم را تلاش مي‌كنم به زبان ساده اما خلاصه توضيح بدهم شايد به درد بچه‌هايي كه علاقمندند اطلاعات دقيق‌تري داشته باشند بخورد. (ببخشيد اگر فضايش با نوشته‌هاي رايج اين وبلاگ متفاوت است)
30.09.2011 - 14:45
ناصر ایرانپور
دوستان فدائی، شما استنباط نموده‌ايد که‌ حزب دمکرات کردستان از سويی خواهان کردستان بزرگ شده‌ است و از سويی ديگر از غرب خواسته‌ که‌ در ايران نيز دخالت نظامی نمايد. به‌ يقين بايد گفت که‌ شما ـ خوشبختانه‌ ـ دراشتباهيد.
30.09.2011 - 14:15
امروز با ناباوری می بینیم به جای گام برداشتن در راستای پروژه ی اتحاد نیروهای چپ و دموکرات، چشم به راه قدرت های خارجی برای نجات مردم کرد در کردستان ایران شده اید! ...
30.09.2011 - 13:15
آن‌چه قبل از انقلاب رخ داد این بود که ما به طرف قطبی شدن جریانات مختلف و جفت شدن سازمان های سیاسی با حرکات اجتماعی پیش رفتیم. این چیز خوبی نبود. مثلا سازمان دانشجویان هوادار چریک‌های فدائی خلق، یا جنبش‌های دانشجویی هوادار حزب توده و یا سازمان پیکار. این روند باعث شد که هیچ‌گاه یک پتانسیل گسترده شکل نگیرد و عملا نیروی‌‌های اجتماعی و سیاسی به شاخه‌ها و انشعابات متعدد تقسیم شوند. زمانی به این نکته پی بردیم که دیگر دیر شده بود و کاری از ما برنمی‌آمد. هرچند که تلاش‌های زیادی نیز برای آن انجام دادیم.
30.09.2011 - 12:15
رضا علیجانی
برای تحلیل استراتژیک، نیاز به تحلیلی چهاروجهی است که هر تحلیلی بدون آن‌ها ناقص خواهد بود. فایل یا طبقه اول «وضعیت جهان و نظام بین‌الملل» است. از آنجا که ایران در یک منطقه استراتژیک قرار دارد، تحلیل شرایط ایران بدون توجه و تحلیل آن در نظام بین الملل به شدت ناقص و نارسا خواهد بود . فایل دوم «نظام و قدرت سیاسی در ایران» است. ما هم باید جهان را ببینیم و هم حاکمیت را و سیر و جهت آن را بشناسیم. بعضی‌ها تنها این فایل را و مثلاً اختلافات درون حاکمیت را می‌بینند.
30.09.2011 - 11:15
بهرام رحمانی
مسلم است که چنین حکومتی، اصلاح پذیر نمی باشد. از این رو، کسانی که به دنبال اصلاحات و انتخابات آزاد و غیره در این حکومت هستند یا در خواب و رویا به سر می برند و یا منافع شان ایجاب می کند که حکومت اسلامی با تغییرات جزئی در بالا، هم چنان به حاکمیت ضدانسانی و جنایت کارانه خود ادامه دهد. در حالی که جامعه ایران، فقط با برکناری کلیت این حکومت جهل و جنایت و ترور و غارتگر می تواند به آزادی و برابری و عدالت و رفاه دست پیدا کند.
29.09.2011 - 17:15
ونداد اولادعظیمی
اينك ماجرايي تحت عنوان تخلف در نظام بانكي كشور مشهور به اختلاس سه هزار ميلياردي به وقوع پيوسته است. به طور طبيعي دستگاه‌هاي نظارتي بايد پاسخ دهند كه چرا در انجام وظايف نظارتي خود اهمال كرده‌اند؟ اگر آنها اين وظايف را به درستي به انجام مي‌رساندند، آيا فسادي مانند اختلاس يا اختلال در نظام اقتصادي كشور به وقوع مي‌پيوست؟
29.09.2011 - 16:15
احمدی نژاد بار دیگر تلاش کرد تا ناتوانی های رژیم اسلامی در حل ابتدائی ترین مسائل حیاتی جامعه ایران را زیر شعار طرح اصلاح مدیریت جهانی پنهان کند. حکومت اسلامی در تناقض ساختاری با حقوق بشر و منافع ملی مردم و کشور ما قرار دارد. حدت بحران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی کنونی کشور ما، معلول ناتوانی جمهوری اسلامی در حل مسائل ایران و ایرانیان است و سران حکومت آماده اند تا ملت و کشور ما را قربانی اسلام و اسلامگرایان کنند.
29.09.2011 - 15:15
گلمراد مرادی
ایران نه فقط از ملیتهای متنوع فارس و آذری و کرد و لر و بلوچ و عرب و ترکمن و غیره تشکیل شده، بلکه در ایران خلاف آنچه که رهبران جمهوری اسلامی ادعا می کنند، باصطلاح 99% مردم مسلمان شیعه هستند، در این کشور درصد بس بالائی که من دقیق آماری در دست ندارم، تخمینی باید گفت: حدودا 20 میلیون سنی مذهب مسلمان، دو ونیم میلیون یارسانی با باورغیر اسلامی، صدها هزار زرتشتی، یهودی، مسیحی، بهائی و غیره زندگی می کنند. همین تنوع در ملیت و آئینها، فرهنگ کهن این جامعه چند قومی یا چند ملیتی و چند آئینی را غنی تر می کند.
29.09.2011 - 14:15
ناصر مستشار
خروج اولی به محمودرضا خاوری مدیر عامل بانک ملی تعلق دارد که در راه خواسته های مالی به خارج گریخته است. . و دومی دکتر مهدی خزعلی در ارتفاع 30 پایی از فرار خود از ایران خبر داد تا در کنار آزادیخواهان خارج کشور به مبارزه وافشاء گری جدی علیه جمهوری اسلامی بپردازد.
29.09.2011 - 14:15
بهزاد جوادیان
مساله ارزیابی و چگونگی نگرش و شیوه برخورد برخی جریانات سیاسی در گوتنبرگ با چهارمین گردهمایی سراسری درباره کشتار زندانیان سیاسی در ایران ، به عنوان یک رویداد مهم سیاسی برای ایرانیان و موضوعات حول آن مباحث مختلفی را در میان افراد و نیروهای چپ با برجستگی خاصی مطرح نمود که تا امروز مطالب و نظرات مختلف ازمخالف و موافق را پیرامون آن به رشته تحریر درآورده است.
29.09.2011 - 13:15
آزاده دواچی
اجرای طرح هایی همچون تفکیک جنسیتی، تبعیض های جنسیتی و همینطور بومی گزینی های جنسیتی که به عنوان یکی از موانع ، همیشه دغدغه ی دانشجویان و به ویژه دانشجویان دختر بوده است؛ نه تنها بر زنان یک جامعه، بلکه بر گسترش خشونت ها و همینطور دید سنتی علیه زنان نیز اثر می گذارد . در پی اجرای همین طرحهاست که مدام تمایز دو جنس به آنها یادآوری می شود و از سوی دیگر دید سنتی نسبت به موجودیت زن و مرد به عنوان دو جنس نابرابر را افزایش می دهد
28.09.2011 - 23:45
ویستا
مهر يا ميتره(1) در پارسي باستان و سانسکريت به معنيدوستي يا پيمان و ميترا (2)در پهلوي و ميثره(3)در گاتها (هات 46,بند5)به معني پيمان و معاهده بستن و در آن پايدار ماندن مي باشد و در فارسي جديد مهر(4)به معني خورشيد است.
28.09.2011 - 20:56
فرهنگ گفتگو
سه شنبه27 سپتامبر بحثی در باره تحلیل حزب کمونیست سوریه از اوضاع کشور تحت عنوان « چگونه می شود از منافع مشترک غربی ها و آزادی در خاورمیانه بسود حذف دیکتاتور ها عمل نمود؟»در اتاق فرهنگ گفتگو قرار گرفت در این لینک شما می توانید به سخنان : کیانوش توکلی ، جهانگیر، بابک اذری، پیمان ، صمد دژبان ، ناهید حسینی ، دلیر کردستانی ،پیروز ، ناصر کرمی و.... گوش فرادهید:
28.09.2011 - 12:50
آ. ائلیار
نگاهی به مقاله کوروش تمدن تحت عنوان «درس بزرگ شهریور 90 برای گوناذ تی وی»:با توجه به چگونگی برنامه های گون آذ میتوان نتیجه گرفت این ابزار میخواست نقش کمکی در رابطه با حرکت داخل بعهده بگیرد. بنابراین مسئله «رهبری مردم» به عهده خود فعالان داخلی بود، نه تنها گون آذ، بل هیچ تشکلی درخارج همچو مسئله ای را طرح نمیکرد و نمیتواند طرح بکند. هیچکس و هیچ تشکلی نمیتواند جریان و تشکل دیگری را از جنبش حذف کند و در جریان خیزشها در تلویزیون نیز کسی درپی چنین سیاستی نبود، برعکس همه به اتحاد تأکید میکردند
28.09.2011 - 11:15
هادی صوفی زاده
نیروهای چپ و مارکسیت هم معتقد بودند که بهائیان جاده صاف کن استعمار هستند نقش انها از لحاظ تاریخی در این رابطه چیست؟کتاب رگ تاک ایرادتات مشخصی به‌ چپ های ایران دارد و می نویسد مگر تاکنون یک چپ حاضر بوده‌ که‌ تن به‌ ازدواج بدون مرسومات مذهبی بدهد؟ درواقع نیروهای چپ هم بخشی از جامعه‌ ایران بوده‌اند. آنان هم ازجهات گوناگون ناسازگاری بنیادی با بهائیان دارند. بویژه‌ دولتهای پهلوی بسیار زیرکانه‌ آنگونه‌ وانمود می کردند که‌ بهائیان بخشی از ساواک هستند.
27.09.2011 - 21:56
یاران دبستانی­ام! “خشم کوچه در مشت ماست” بر لبانمان سرودی روشن صیقل می­دهیم، ما با سرودی بر لب موسم بهار بیداری را به استقبال می­نشینیم. سرودی که به گفته­ی افلاطون خارش بال­هایمان را در بر دارد، مسئولیت انسان بودن و خواست آزادیمان. سرودی که تجدید عهد و میثاق­هایمان را بلندتر از همیشه به گوش حاکمان می­رساند. من هم، هم صدا با شما در اول مهر از “مدرسه­ی عشق” تجدید می­کنم عهد و میثاقم را. عهد ذلت ناپذیری، که تا جان در بدن دارم وفادار باشم.
27.09.2011 - 20:21
پروین بختیارنژاد
هم مرزی با کشور همسایه کردستان عراق و نیز نزدیکی برخی احزاب کُرد با اقشار مختلفی از مردم کردستان، شرایطی را فراهم آورده است که دختران و زنان جوانی که به دلیل خشونت های خانگی و اجتماعی در وضعیت بغرنجی قرار دارند و نیز بدلیل نبود نهادهای حمایتی برای این افراد، دختران به آن سوی مرز ایران متواری می شوند و به احزاب کُردی که در آن سوی مرزهای ایران هستند، پناهنده می شوند. پیوستن این دسته از زنان جوان الزاماَ به این معنا نیست که این افراد را می توان فعالین سیاسی نامید...
27.09.2011 - 19:21
احمد سیف
پاسخ های احمد سیف به مهرنامه در باب پایان سرمایه داری من نمی دانم آیا داریم به پایان این نظام نزدیک می شویم یا نه؟ ولی این را می دانم که حال و روز اقتصادی انگلیس، امریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا (یعنی بی تعارف بخش اعظم اقتصاد جهان) اصلا خوش نیست و کسی هم درواقع نمی داند چه باید کرد ...
27.09.2011 - 12:29
امیر مردانی
اعتراضاتي كه اخیرا بابت خشك شدن درياچه اروميه در آذربايجان شعله ور شده است، هويتي چندگانه داشت. بارزترین هويت آن، اولين اعتراضات زيست محيطي در تاريخ خاورميانه است كه تنها گروه هاي فعال طرفدار حفظ محيط زيست و احزاب سبز آن را رقم نزدند، بلكه علاوه بر آن ها و بسیار بیشتر از آنان، آحاد مردم با پیشرویی فعالین سیاسی آذربایجان ابتدا به اهميت چنين حادثه ی زيست محيطي پي برده و سپس آن را در حدي وسيع انعكاس دادند.
27.09.2011 - 11:29
آرامش دوستدار
پرسشی كه كردیم بدین سبب بجا و اصولی‌ست كه اندیشه‌ی یونانی نه فقط آفرینش، نبوت و وحی نمی‌شناخته بلكه اساساً چیزی نمی‌شناخته كه نتواند در آن به پرسش و تردید بنگرد. به همین جهت نوع این اندیشیدن را، كه فلسفی‌ست و نیرویش همه چیز را می‌شكافد و در همه چیز رخنه می‌كند، نمی‌توان نیم‌بند و مشروط آموخت. فلسفه به عنوان گونه‌ی اندیشیدن مختص یونانی در نهاد و بنیاد خود آزاد و نامشروط است و جز نیروی پرسش هیچ مرجع یا معیاری نمی‌شناسد.
27.09.2011 - 11:15
هادی صوفی زاده
شایان توجه‌ است که‌ در حواشی این یورش ددمنشانه‌ء سپاه‌ به‌ مواضع نیروهای پژاک می توان از دو شیوه‌ برخورد با قربانیان این جنگ نام برد. از یک سو عملکرد ضد انسانی جمهوری اسلامی در تهدید خانواده‌ شهید سمکو درکوردستان بود که‌ علاوه‌ بر قطع تمامی تلفنهای ارتباطی آنان با فامیل و آشنایان خود به‌ آنان اجازه‌ سوگواری نیز ندادند، در دیگر سو اما باید از اقدام انسانی پژاک در تحویل احترام آمیز هلاک شدگان سپاه‌ پاسداران نام برد که‌....
27.09.2011 - 10:20
دنیای‌اقتصاد – صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان به بررسی میزان تورم در کشورهای مختلف پرداخته و در این گزارش میزان تورم برآورد شده برای ایران در سال جاری میلادی را ۵/۲۲ درصد پیش بینی کرده است. بر اساس این گزارش، در میان ۱۶۱ کشور در حال توسعه که بالاترین تورم ها رادارند، ایران سومین رتبه تورم بالا را به خود اختصاص داده است.
26.09.2011 - 21:53
علاءالدین فتح راضی
این میان، آن دسته از توابین جریانات چپ درگذشته که امروزه ناسیونالیست شده‌اند گوی سبقت را از لیبرال‌ها ربوده‌اند و با بدگوئی از ایدئولوژی‌ها سعی دارند جنبش ملی را از هرمحتوای ایدئولوژیک تهی سارند.١ این ورشکستگان سیاسی که کینه وسرخوردگی‌های دیرینه با سازمان‌های سیاسی خود را بدرون جنبش‌های ملی می‌آورند بدشمنی با سازمان‌های سیاسی دامن می‌زنند، سازمان‌هائی که برای جنبش‌های ملی بیشترنقش رقیب را بازی می‌کنند تا دشمن، و با راندن آنها بدامان حاکمین جمهوری اسلامی...
26.09.2011 - 15:20
علاءالدین فتح راضی
این میان، آن دسته از توابین جریانات چپ درگذشته که امروزه ناسیونالیست شده‌اند گوی سبقت را از لیبرال‌ها ربوده‌اند و با بدگوئی از ایدئولوژی‌ها سعی دارند جنبش ملی را از هرمحتوای ایدئولوژیک تهی سارند.١ این ورشکستگان سیاسی که کینه وسرخوردگی‌های دیرینه با سازمان‌های سیاسی خود را بدرون جنبش‌های ملی می‌آورند بدشمنی با سازمان‌های سیاسی دامن می‌زنند، سازمان‌هائی که برای جنبش‌های ملی بیشترنقش رقیب را بازی می‌کنند تا دشمن، و با راندن آنها بدامان حاکمین جمهوری اسلامی به قدرت دشمن اصلی می‌افزایند که...
26.09.2011 - 14:20
عبدالستار دوشوكی
اید پرسید چرا شخصیت ادبی و اندیشمندی نظیر دکتر نوری علاء که در طی سالیان متمادی مصرانه با تلاش های دیگران برای همسویی و اتحاد مخالفت کرده، به ناگاه برای مصادره به مطلوب جنبش سبز و تشکیل دولت در تبعید و یا بعبارتی دولت سایه و بی کفایت خواندن موسوی و کروبی، چنان عجله ای از خود نشان دادند و با منتقدان یا بقول خودشان کسانی که گروه خونی آنان با گروه خونی دکتر نوری علاء همخوانی ندارد، آنگونه برخورد نامناسب کردند، و بر خلاف اصل کثرتگرایی و دمکراسی...
26.09.2011 - 09:15
علی مهربان
اینکه چه کسی یا چه کسانی گامهای اولیه را در ایجاد ساختار مدیریت ملی برداشته، به دعوت از دیگران مبادرت میورزند، در درجه بعدی از اهمیت قرار داشته، انگیزه عمل و شجاعت همت تأسیس تشکیلات راهبردی/ ملی الویت اول و اصلی را دارا می باشد. باید عیب جوئی و تلقین شک را در این خصوص به کناری گذاشته در جهت تأسیس این شاکله مهم همت گمارد، کنگره تشکیل نشده نیازمند رهبر نیست و مفهوم رهبری در چنین جمعی حتماً گروهی و ناشی از تصمیم جمعی خواهد بود و حتی اگر بصورت فردی تصور و اجرا گردد، بی شک از دایره خرد جمعی برون امده
25.09.2011 - 16:15
محمد مصطفایی
پلیس امنیت نام مستعار چماقداران حکومت اسلامی ست که بمنظور تحمیل آداب، سنت ها و فرهنگ قبیله ای اعراب به ایرانیان، امنیت و آسایش یک ملت را ربوده اند و روزی نیست که مرتکب جنایتی نشوند. هجوم بربرمنشانه به خانه ای در مشهد به کشته شدن دختر جوانی منجر گردید و این تهاجمات به حریم شخصی مردم در شرایطی انجام می گیرد که همه خلافکاری ها و جنایات در بیت های آیت الله ها، حجت الله اسلام ها و پایگاههای امنیتی اطالاعاتی رژیم صورت می گیرد.
25.09.2011 - 13:20
کوروش تمدن
اصل قضيه عبارت از آن است كه احمد اوبالي و همكارانش با تمام وجود تلاش نمودند كه مردم را براي تظاهرات زيست محيطي و تنها در انحصار رهبري جريان خط فكري خاص خود، در روز شنبه 19 شهريور ماه 90 به ميدان آورد تا مهر انحصاري خود را به طور علي الابد بر حركت ملي و زيست محيطي آذربايجان بكوبد كه مردم بدون توجه به دعوت هاي روز شنبه بدور از تلقينات ايشان، درروز جمعه 18 شهريور ماه و دقايقي بعد از پيروزي مفرح تراكتور سازي ، با شكوه و شادي زياد وارد خيابان ها شده و...
25.09.2011 - 12:20
ژاله سعادت
چند سال است كه شاهد جلسات گفتگو و مباحثه بین نمایندگان تفكرات مختلف دینی از شبكه های ماهواره ای فارسی زبان هستیم . یكی از اینگونه برنامه ها و شاید پر بیننده ترین از این سبك، برنامه نسیم شمال به مجری گری فرامرز فروزنده می باشد.
25.09.2011 - 11:20
ندا شهبازی
ما می گوییم مخالف اعدامیم، حتی اعدام مجرمین. ما میگوییم، علیرضا مرتکب قتل شده بود، اما اگر قرار بود اعدام علیرضا درس عبرتی باشد برای نوجوانان بزهکار، قبل از علیرضا هزاران مجرم و قاتل اعم از نوجوان و جوان و بزرگسال دیگر اعدام شدند. اما نه تنها از آمار جنایات کم نشد، بلکه هر روز بر تعداد چاقو بەدستان و قمه بەدستان و متجاوزان افزوده می شود. پس بهتر است بجای اعدام، به دنبال ریشەیابی علل جنایات باشیم.
25.09.2011 - 10:20
عباس خرسندی
ایران نه مانند همه کشورهای جهان اما با ویژگیهای تاریخی خود، سرزمین تضادهاست، تضادهای پی در پی که در طول صدها سال جامعه و کشور ایران را آماج آسیبهای اجتناب ناپذیر خود قرار داده است، تضادهای تاریخی که حاوی انگیزه غارتگری، عداوت و دشمنی از سوی بیگانگان با مردم ایران بوده است . پدیده اسلام سیاسی تضاد مداوم تاریخی و از مجموعه تضادهایی است که قرنها در فهرست اضداد قرار دارد. این تضاد نیز مانند بسیاری دیگر بر مردمان و بر تاریخ کشور ما تحمیل شده است.
25.09.2011 - 10:15
امین موحدی
اگر اتحاد عملی‌ نشود ،نسل آینده هرگز ما را نخواهد بخشید حتا اگر سال‌ها زندانی رژیم اسلامی بوده باشیم و سوابق مبارزاتی ما به اندازه طول عمر جمهوری اسلامی بوده باشد.