رفتن به محتوای اصلی

احزاب کُرد به دنبال کلید روحانی برای بازگشایی قفل مساله کُرد

احزاب کُرد به دنبال کلید روحانی برای بازگشایی قفل مساله کُرد

"مصطفی هجری" دبیر کل حرب دموکرات کُردستان ایران در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده که کُردها "به صورت مداوم تلاش کرده اند تا با جمهوری اسلامی دیدار و گفتگو کنند اما جمهوری اسلامی این ابتکار عمل ها را رد کرده است".

دبیر کل حدکا در ادامه فزوده که "اگر ایران از آنها درخواست گفتگو کند به شرطی راضی خواهند شد که جامعه بین المللی میانجیگری کرده و دولت ایران حقوق ملت کُرد را بدهد".

به گفته هجری کُردها در ایران از یک جایگاه در خورد توجهیبرخوردار بوده و دیگر ملیت های موجود در ایران به کُردها چشم دوخته اند. وی  می افزاید همین مساله باعث شده است که جمهوری اسلامی بیم آن را داشته باشد که در صورتی که حقوق کُردها را به رسمیت بشناسد، دیگر ملیت ها نیز حقوق خود را مطالبه کنند.

دبیر کل حدکا پیش از این با انتشار مطلبی تحت عنوان "آیا رژیم جمهوری اسلامی در مسیر تغیر گام بر میدارد؟" در سایت رسمی حدکا تحرکات دیپلماسی ایران برای گفتگو با غرب را "از روی ضعف و ناچاری" قلمداد کرده و اظهار داشته بود که "در این مرحله هرگونه توهم پراکنی در رابطه با اصلاح‌پذیری رژیم، دلخوش کردن به لبخندها و وعده‌های دروغین مهره‌های ریز و درشت آن در راستای تحکیم پایه‌های استبداد می‌باشد".

این در حالی است که در 22 تیر 1368 دکتر "عبد الرحمن قاسملو" دبیر کل وقت حزب دموکرات کُردستان ایران به همراه "عبدالله قادری آذر و دکتر فاضل رسول" حین مذاکره غیر علنی با نمایندگان جمهوری اسلامی در وین ترور شدند.

سخنان دبیر کل حزب دموکرات کُردستان ایران در حالی است که طی روزهای گذشته حزب حیات آزاد کُردستان نیز در پیامی خطاب به "حسن روحانی" ضمن اشاره به فضای متفواتی که اخیرا در سیاست خارجی ایران به وجود آمده به وی و دولت تحت امرش پیشنهاد کرده که با اتخاذ سیاستی دموکراتیک و در پیش گرفتن دموکراسی راستین مساله کُرد را در این کشور حل کند. 

کُردیناسیون پژاک در ادامه پیامش می افزاید "ما به عنوان پژاک سیاستهای دولت یازدهم را در این چارچوب پیگیری نموده و با توجه به پشتوانه فکری عظیمی که در زمینه ی پیشبرد پروژه های دموکراتیک و چاره یاب داریم، مواضع سیاسی خود را مورد بازنگری قرار خواهیم داد".

پیام پژاک در حالی است که طی روزهای گذشته رهبر دربند حزب کارگران کُردستان در دیدار با نمایندگان حزب صلح و دموکراسی ضمن اشاره به آتش بس میان این حزب و جمهوری اسلامی از رهبران این حزب درخواست کرده بود تا به این مهم بسنده نکرده و با مقامات جمهوری اسلامی وارد مذاکره شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
سایت خبری-تحلیلی روز NNS ROJ

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید