رفتن به محتوای اصلی

محمد خاتمی: این بار تصمیم گرفتم همراه ناراضیان رای ندهم
06.03.2024 - 11:26

محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران درباره شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان گفت «آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم». او گفت: «این بار تصمیم گرفتم که اگر نمی‌توانم کاری برای مردم بکنم همراه و همنوا با خیل ناراضیانی باشم.»

آقای خاتمی ۸۰ ساله در جمع مشاوران خود گفت « با توجه به آمار و اطلاعات رسمی باید گفت اکثریت ملت از وضع موجود و سامان و سازمان راهبردن جامعه نارضایتی دارند و همین امید به آینده را کمتر می کند.»

آقای خاتمی گفته است که «وقتی میگوییم مردم مراد همان بالای پنجاه درصدی است که در دو انتخابات قبلی شرکت نکردند و نیز چند میلیون نفری که با رأی اعتراضی و باصطلاح باطله خود ناخشنودیشان را نشان دادند و در انتخابات آخری هم دیدیم که درصد کسانی که رأی ندادند و نیز آراء باطله از انتخابات قبلی بیشتر بود.»

با این حال آقای خاتمی در اظهاراتش اشاره‌ای به تحریم انتخابات نکرده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است «رأی ندادن را در شرایط نامطلوب کنونی وجه دیگری از رأی دادن در وضعیت حتی نسبتاً مطلوب انتخابات می‌دانم، به این امید که با رأی ندادن در این شرایط اعتماد آسیب دیده مردم از حکومت و جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح طلبی تا حدی ترمیم شود.»

محمد خاتمی برای اولین بار در حالی به صراحت اعلام می‌کند که در انتخابات شرکت نکرده است که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران بارها نسبت به «دلسرد کردن» مردم از انتخابات هشدار داده بود.

در انتخابات فعلی نامزدهای مطرح از جریان‌های سیاسی شناخته شده مانند اصلاح‌طلبان به طور گسترده‌ای رد صلاحیت شده بودند اما با وجود این رهبر حکومت ایران خواستار انتخاباتی پر شور شده بود.

نه تنها منتقدان جمهوری اسلامی مانند تمامی انتخابات دیگر در انتخابات اخیر نامزدی نداشتند، بلکه برخی وابستگان خود حکومت هم ردصلاحیت شدند یا به مشارکت در آن خوشبین نبودند. حتی چهره‌هایی مانند محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی هم که پیشتر دیدگاه‌های محافظه‌کارانه نزدیک به آقای خامنه‌ای داشتند گفته بودند که هیچ فعالیت انتخاباتی نخواهند داشت.

انتخابات به روایت آمار

نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران در حالی اعلام شد که به گفته ناظران و تحلیلگران، این دوره از انتخابات از «کم‌رونق‌ترین» دوره‌ها در طول عمر جمهوری اسلامی ایران و مشارکت در تمام کشور پایین بوده است.

وزیر کشور ایران با رد گزارش‌ها از بالا بودن آمار آرای باطله در انتخابات مجلس، گفت: «درصد مشارکت ۴۱ درصد بوده است، ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.» او افزود: «جمعیت بیشتری نسبت به دور قبل در انتخابات مجلس» شرکت کردند.

این در حالی است که میزان مشارکت در دور قبلی انتخابات مجلس، ۴۲/۵۷ درصد بود.

مطابق آمار وزارت کشور، شمار شرکت‌کنندکان در انتخابات امسال مجلس اندکی از ۴ سال پیش بیشتر بوده است. اما افزایش واجدان شرایط از ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر در دور قبل به ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار نفر در این دوره، نشان‌دهنده کاهش درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات امسال است.

احمد وحیدی در گزارشی به خبرنگاران مستقر در ساختمان وزارت کشور وجود آرای سفید در این انتخابات را هم «۵ درصد» اعلام کرد و گفت: «اگر همه آرای مخدوش کل کشور را هم محاسبه کنیم، نهایتاً به ۸ درصد می‌رسیم.»

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ میزان مشارکت مردم در انتخابات ۴۸ درصد و رای‌های باطله ۱۳ درصد بود که پایین‌ترین میزان مشارکت و بالاترین میزان رای‌های باطله در تاریخ انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ایران بود.

در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم میزان مشارکت مردم ۴۲٫۵۷ درصد بود که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات در جمهوری اسلامی بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی‌بی‌سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

سودابه رنجبر

عنوان مقاله
محمد خاتمی: این بار تصمیم گرفتم همراه ناراضیان رای ندهم

اینقدر بی محلی از طرف حاکمیت دیدی که خودت هم از رو رفتی.
مثلا ایندفعه هم میرفتی رای میدادی چی تغییر میکرد که حالا که ادعا میکنی رای ندادی فرق کرده باشد؟
میگم برو پای مجتبی را ببوس بلکه تحویلت بگیره.
نمیدانم شاید هم پاشو بکشه و بگه برو پام نجس میشه.
چوب دو سر چی چی؟

چ., 06.03.2024 - 12:57 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.