رفتن به محتوای اصلی

شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم‌: کلیت نظام و جامعه مثل خانه زلزله‌زده است
10.09.2023 - 13:37

کمتر از شش ماه تا برگزاری انتخابات مجلس ایران باقی مانده، اما در فضای سیاسی جنب و جوش چندانی در این خصوص دیده نمی‌شود و مرتضی جوادی آملی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفته است که «وقتی شخصیتی در حد لاریجانی کنار زده می‌شود توقع دارید که دیگران بیایند؟» او شرکت مردم در چنین شرایطی را «هتک حرمت» خوانده است. آقای جوادی آملی وضعیت حکومت و جامعه ایران را به خانه‌ای زلزله‌زده تشبیه کرده است.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران نیز شایعات مربوط به حمایت از یک لیست انتخاباتی را تکذیب کرده و دفتر وی گفته است: «آقای احمدی‌نژاد هیچ برنامه و فعالیت انتخاباتی نداشته و نخواهند داشت».

غلامعلی رجایی از فعالان سیاسی نزدیک به طیف «اعتدالی» هم معتقد است که «رقابت بین خود اصولگراها خواهد بود».

مرتضی جوادی آملی، که فرزند آیت‌الله جواد آملی مرجع تقلید شیعه نیز هست، در یک مصاحبه ویدیویی در برنامه «حضور» در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما عدم مشارکت عده‌ای در انتخابات و به نوعی قهر کردن، آیا در تناقض با خواسته آنها در به‌کارگیری همه سلیقه‌ها در مدیریت کشور نیست؟» گفته است: «انتظار آنها این است که با آنها صادقانه برخورد شود». او به رد شدن صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشاره کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در تشریح فضای سیاسی کشور پیش از انتخابات و سردی حاکم بر آن و عدم حضور کسانی مانند علی لاریجانی در آن گفته است: «من نمی‌گویم کسی نیاید ولی اگر نیامدند، خب وضعیت موجود را می‌بینند».

مرتضی جوادی آملی

منبع تصویر، JAMARAN

توضیح تصویر، 

مرتضی جوادی آملی معتقد با شرایطی که رد صلاحیت‌ها برای اشخاصی چون علی لاریجانی ایجاد کرده حضور در انتخابات «هتک حرمت» است

آقای جوادی آملی بدون نام بردن از شورای نگهبان به انتقاد از عملکرد آنها پرداخته و گفته «از ابتدا صلاحیت رفع می‌شود یا در انتها یا در متن مجلس. این ادبیات، ادبیاتی نیست که چند نفر بخواهند زمام جامعه را در دست بگیرند. از خبرگان گرفته تا ریاست جمهوری تا فلان چند نفر بخواهند مؤثر باشند. یعنی نه عقل سلیم این را می‌پذیرد و نه عقلانیت ابزاری و نه نقل معتبر این را می‌پذیرد.»

وی در ادامه انتقاد از شورای نگهبان گفت: «از این طیف فکری هیچ ابایی نیست؛ چون که آنها یک سیستم دارند و یک نظمی برایشان هست که اگر در این خط بود باید باشد و اگر در این خط نبود، نباید باشند.»

این مدرس حوزه علمیه در ادامه گفت که «ما کاری کردیم که در حقیقت جایگاهی که باید برای کلیت نظام از یک سو و کلیت جامعه از سوی دیگر وجود داشته باشد، مثل یک خانه‌ای شده که متزلزل شده است؛ انصافاً مثل خانه‎‌ای است که زلزله آمده است.»

مرتضی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش مجددا بدون نام بردن از شورای نگهبان گفت که به اعتقاد وی با «هتک حرمت» صورت گرفته حضور در انتخابات خودش «هتک حرمت» است و «دیگر از مردم انتظار دارید که بیایند چکار کنند؟».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

پروین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.