رفتن به محتوای اصلی

با سپاس جناب اژدر اما شما

با سپاس جناب اژدر اما شما
ناشناس

با سپاس جناب اژدر اما شما شاید به قانونهای ستیستک ریاضی آشنا نباشید. حرف شما در مورد آمارهای استانی نیز درست نیست زیرا آمارهای استانی بسیار دقیق هستند و حدس نیستند. انجام شده میباشند و هر ده سال در ایران انجام میشوند.

با سپاس جناب اژدر پنج هزار نفر از جمعیت چهارده ملیون تهران یک آمار دقیقی است. یعنی اینها وابستگی به ریاضی و قانون LAW of Large Numbers دارد.. اگر شما هزار نفر از حدود ده ملیون نفر را به طور راندوم بگیرید و یک پرسش از آنها بپسرید "آری" یا "نه" ..کم و بیش تنها 2-3% با واقعیت دور خواهید بود. آمار تهران هم از چهارصد محل تهران برگزیده شود. میتوانید با این پروگرام ببینید: http://www.surveysystem.com/sscalc.htm یعنی شما بزنید 99% Confidence Level: با سه درصد اختلاف: Confidence Interval و سپس ده ملیون بگذارید.. تنها نیازمندید که حدود 2000 نفر را برای آمارگیری انتخاب کنید (به طور راندوم البته). در آمار تهران هم چون 400 محل با پنج هزار نفر در نظر گرفته شده است دیگر یک آمار راندوم است. یعنی میتواند تنها گفت که دست بالا 2-3% با واقعیت اختلاف دارد.

هرچند این شاید برای کسانی که ستیستیک ریاضی نخواندند عجیب باشد اما واقعیت اینطور نیست.. در همین انتخابات آمریکا همواره تنها از هزار نفر بارها نمون-گیری کردند و کم و بیش 50 50 بود با دو سه صدر اختلاف..چنانکه نتیجه آخری هم همینطوز شد.(از لحاظ ای مردم) ..در مورد لینک دیگر حق با شماست و آن دو لینک اول کار نمیکند

ولی لینک سوم کار میکند: http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13900615000068 که همان مطلب را دارد. جغرافیای سیاسی اقوام.. باید آنچه که گفته است "چاپ شود" نه بزنید و خود مقاله میاید. اما این آمار انجام شده است..یعنی دیگر تخیلی نیست. نقل قول: "". آمار سرشماری سال 1375 نشان میدهد که 82 الی83 درصد مردم فارسی صحبت میکنند و 86/2 درصد از آنها فقط فارسی را میفهمند، همچنین 32/14 درصد از ملّت ایران فارسی نمیدانند که بخش عمده‌ای از آنها در مناطق عشایری و روستایی اقوام غیر فارس زندگی میکنند"

این آمار هرچند از قومیت نمیپرسد ولی اگر افرادی که تنها فارسی زبان هستند را منهای پنج درصد (اغلب در تهران که دیگر زبانهای محلی از بین میروند) ."فارس" بنامیم..حدود 65-60-% جمعیت میشود که با آمار سی-آی فاکتبوک یکسانی دارد. اما آمار استانی نیز دیگر بسیار دقیق است..هرچند از قومیت نپرسیده است.

اما چون آمار از تهران نیز وجود دارد و آورده شد, دیگر میتوان به یک حدس معقول رسید. http://www.statoids.com/uir.html یعنی میدانیم که سه استان 95% دارای زبان ترکی-آذربایجانی هستند:آذربایجان شرقی و اردبیل و زنجان. در آذربایجان غربی هم بایست گفت نیمی کرد هستند و نیمی ترکزبان (این یک حدس است ولی حد اکثر میتواند پانصدهزار نفر را شامل باشد/نباشد). این میشود راستش 7 ملیون نفر. اگر تهران با این همه آمیختگی و با اینکه زبان مردم فارسی میشود را بگیریم و چهار ملیون اضافه کنیم میشود 11 ملیون.

حالا اگر از مناطق دیگر ایران خارج از این هم یک ملیون اضافه کنیم, میشود دوازده ملیون. اگر دو سه ملیون دیگر هم اضافه کنیم میشود 14 ملیون.. یعنی میتوان به یک آمار تقریبی رسید که جمعیت ترکزبانان آذری حداکثر 20% کشور ایران است و حداقل 14%. هرچند این آمار یک حدس هم باشت ولی م این "حدسها" با واقعیت آمارهای استانی همخوانی دارند. آمار استانی دیگر مخدوش نیست و هر ده سال انجام میشود و یک واقعیت است. برای نمونه خانم لیدا افشار ادعا میکنند چهل پنج ملیون نفر آذری در ایران وجود دارند! خوب میدانیم که تعداد استانهای آذربایجان شرقی/اردبیل/زنجان و نیمی از آذربایجان غربی تنها هفت ملیون نفر است. پس آن سی هشت ملیون نفر دیکر کجا زندگی میکنند؟ یعنی برخی دوستان غیرواقعی آمار میدهد. به هر حال آمار استانی مخدوش نیست و هر ده سال به طور دقیق در ایران انجام شده است. بگمانم با آمار استانی میتوان به یک نتیجه تقریبی رسید که شاید با واقعیت دو-سه درصد اختلاف باشند. برای نمونه در مورد کردها اگر تمامی کردستان و نیمی از آذربایجان غربی و حدود هفتاد پنج درصد کرمانشاه و حدود هشتاد درصد ایلام را بگیریم..میشود پنج ملیون. اگر کردهای تهران و خراسان (بزگترین گروه خراسان شمالی بنا بر سایت رسمی که حدود چهال درصد استان هستند .. سپس فارسی-زبانان 27% و ترکزبانان خراسانی 25% و مابقی 8%) را حساب کنیم..میشود حدود شاید 6 تا 6.5 ملیون..یعنی آمار کردها بین هشت تا ده درصد جمعیت ایران هست. آمار آذریها هم میشود بین همان چهارده درصد تا بیست درصد(که من احتمال همان آمار سی-آی فاکتبوک شانزده درصد را واقعی میدانم). سازمان سی-آی هم چون در مورد مسئله قومیتهای ایران علاقه دارد, حتما در این ده سال روی آن کار کرده است. چنانکه میبینیم درصد آذرریها یا کردهای آن سازمان با آمار استانی ایران همخوانی دارد. آمارهای دیگر جمهوری اسلامی هم اگر انجام شندند بدرد نمیخورند.. تنها همین آمار سراسری هست که انجام شده است. خود مقامات جمهوری اسلامی اصلا نظم و ثبات ندارد و برای همین خودشان از این چیزها خبر ندارند..اما مرکز آمار ایران یک موسسه جداگانه است و هر ده سال آمار جمعیت استانها و پرسشهای دیگر را انجام داده است. به هر حال هرچند بگوییم برخی از این آمارها "حدس" هستند اما با آمار استانی میتوان کم و بیش به یک واقعیت رسید که شاید دو سه درصد اختلاف داشته باشند.و با آمار سی-آی فاکتبوک هم همخوانی دارند..کسانی هم که از ایران آگاهند برای نمونه میدانند که آذربایجان شرقی 95% ترکزبان هست ولی اصفهان 95% فارسی-زبان و کردستان 95% کردزبان و غیره.. و میتوانند با آمار استانی به یک نتیجه تقریبی برسند.

خلاصه نظر اینکه آمار سازمان سی-آی با آمار استانی سازگاری دارد.

از لحاظ ریاضی هم تنها کافیست از هزار نفر ایرانی به صورت راندوم (با وزن جمعیت استانها) بپرسید و یک نتیجه گیری میشود که با واقعیت شاید چهار درصد اختلاف داشته باشد.. یک سازمان آمریکایی اخیرا چنین کاری کرد و کم و بیش همان آمار سی-آی فاکتبوک بود..

البته دوستانی هستند که میگویند تا یک آمار یکایک نشود، هرگز مطمئن نمیشوند. اما با همین آمار دقیق استانی، میتوان به یک نتیجه تقریبی بسیار دقیق رسید که شاید با واقعیت دو سه درصد اختلاف داشته باشد.. بویژه که ترکیب قومی تهران و همدان و خراسان شمالی و چند استان دیگر نیز به طور دقیق بررسی شده است (یا از شهرداری یا غیره)..