رفتن به محتوای اصلی

سرانجام به لطف سیاست های نظام، اجماع جهانی خطرناک علیه ایران آغاز شد
31.10.2021 - 10:21
رهبران چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک بیانیه گروهی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران خواستند تا از فرصت امکان بازگشت آمریکا به توافق برجام استفاده کند تا جلوی "تنش‌های خطرناک" گرفته شود.

 

 

درخواست آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا از ایران: با حسن نیت به مذاکرات برگردید

 

در این بیانیه مشترک که عصر روز شنبه ۳۰ اکتبر توسط کاخ ریاست جمهوری فرانسه منتشر شد آمده: "ما از رئیس جمهور رئیسی می‌خواهیم که از این فرصت استفاده کرده و با حسن نیت اقدام کند تا مذاکرات فورا به نتیجه برسد."

در ادامه این بیانیه آمده: "این تنها را مطمئن برای جلوگیری از تشدید خطرناک تنش‌هایی است که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود."

رهبران سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا که از برجام خارج شده در این بیانیه، به "خطرات" توسعه برنامه هسته ای ایران برای امنیت جهانی اشاره کردند و گفتند که "ما مصمم هستیم که ایران هرگز نتواند به سلاح هسته ای دست یابد."

در این بیانیه آمده که در حالی که ایران مذاکرات برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام را از ژوئن سال گذشته متوقف کرده است، دست به اقدامات تحریک آمیزی مانند تولید اورانیوم با غنای بسیار بالا و اورانیوم فلزی دست زده است.

در این بیانیه که به امضای بوریس جانسون، جو بایدن، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون رسیده آمده: "بازگشت به توافق برجام، لغو تحریم‌ها را در پی خواهد داشت که نتیجه طولانی مدت آن زمینه رشد اقتصادی ایران را فراهم می‌کند. این فقط در صورتی حاصل خواهد شد که ایران مسیرش را تغییر دهد."

مذاکرات برای احیای برجام در دولت حسن روحانی آغاز شد اما با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی متوقف شد.

وزارت امور خارجه ایران هفته پیش اعلام کرد این کشور به مذاکرات وین برای احیای برجام بر می‌گردد. ایران در مذاکرات وین، با بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، مستقیم و با آمریکا غیرمستقیم گفتگو می‌کرد.

دیروز علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران که جانشین عباس عراقچی شده است و نماینده ایران در مذاکرات آتی هسته ای است، در مسکو و پس از دیدار با مقامات روسیه گفته بود که ایران در مذاکرات آتی به دنبال کسب نتیجه ملموس است.

او پیش‌بینی کرده بود که چین و روسیه در مذاکرات آتی هسته ای "همراهی خوبی" با مواضع ایران داشته باشند.

به گزارش ایرنا آقای کنی درباره مذاکرات اخیر خود با انریکه مورا در بروکسل گفت که "صحبت‌های سازنده، جدی و صریحی"داشتند "با این هدف که مذاکرات در دور جدید برای لغو تحریم‌ها شکل بگیرد."

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره آمریکا، تاکید کرد که گفت وگوی ایران با کشورهای گروه ۱+۴ است.

آقای باقری کنی از نزدیکان سعید جلیلی است و زمانی که آقای جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات هسته ای را هدایت می کرد، از اعضای هیات مذاکره کننده ایران بود.

ایران از زمان توقف مذاکرات، به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند نبوده و سطح همکاری با آژانس را کاهش داده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی گفته است به دلیل عدم همکاری، "امکان نظارت کامل" بر فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد.

اتحادیه اروپا: در تلاش برای تعیین زمان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام هستیم

یک سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید جمهوری اسلامی ایران و پنج قدرت جهانی در تلاشند درباره زمان از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین به توافق برسند.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، پس از دیدار با مسئولان اتحادیه اروپا در بروکسل گفته بود که جمهوری اسلامی ایران تا آخر ماه نوامبر (یک ماه دیگر) به مذاکرات بازخواهد گشت.

روز جمعه پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، گفت که دیدار در بروکسل «مفید بوده و به مشخص کردن راهی به جلو برای از سرگیری مذاکرات در وین کمک کرده است.»

او افزود: «ما با شرکای دیگر خود، جمهوری اسلامی ایران و دیگر امضا‌کنندگان برجام مشغول رایزنی هستیم تا هرچه زودتر تاریخ مشخصی برای از سرگیری مذاکرات در وین تعیین کنیم.»

از سوی دیگر، باقری کنی روز جمعه، پس از دیدار با مسئولان روسیه در مسکو، در توییتی نوشت: «در یک جلسه مثبت و ثمربخش با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، تحولات اخیر را مرور کردیم و در مورد مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه به تبادل نظر پرداختیم. تصمیم گرفته شد رایزنی‌های خود را در سطوح مختلف برای تقویت مواضع مشترک ادامه دهیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.