رفتن به محتوای اصلی

ناکامی روسیه در جنگ اکراین

ناکامی روسیه در جنگ اکراین
,
برگرفته از مقاله پولینا بلیاکووا (Polina Beliakova) محقق ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه تافتس (Tufts University) در سایت خبری پولیتیکو (Politico) .
از همان روز اول جنگ اوکراین نیروهای روسی سازماندهی درستی نداشتند و بسیار کند عمل میکردند, همچنین قادر نبودند شهرهای اصلی را که اشغال کرده بودند در کنترل کامل بگیرند. روسها برداشت نادرستی از میزان ایستادگی و توانایی مقاومت مردم اوکراین در مقابله با نیروهای خود داشته و هرگز انتظار چنین مقاوت گسترده ملی و فراگیر مردمی در اوکراین را نداشتند. عامل دیگری که موجب عدم توانایی نیروهای روسی گردید فساد و اختلاس سیستماتیک در سازمانهای ارتش و سازمانهای اطلاعاتی روسیه بود که با ارائه آمار و ارقام نادرست به پوتین در روی کاغذ موجب محاسبات غلط او در میزان کارآئی و لجستیک ارتش روسیه شدند. در واقع موجودی انبارهای اسلحه و مواد پشتیبانی بسیار کمتر از آنچه بود که اسناد نشان میداد و همین سبب اخلال در لجستیک آذوقه و اسلحه به نیروهای روسیه گردید و آن مقدار آذوقه هم که به دست سربازان روسی رسیده بود اکثرا تاریخ مصرفشان در سال ۲۰۱۵ به پایان رسیده بود. همین عدم توانایی نیروهای روسی انگیزه کمک گرفتن از داوطلبان تروریست صفت خاورمیانه شده است که البته آنهم چندان آسان نخواهد بود.
از طرفی کمبود سوخت و عدم مدیریت درست میزان مصرف آن خود عامل دیگری در کندی پیشروی نیروهای روسی بود که آنهم ناشی از وجود فساد و اختلاس گسترده در سازمانهای نفتی روسیه میباشد. در سال ۲۰۲۰ سازمان بین المللی تحقیقات دفاعی (Transparency International’s Government Defense Integrity Index) میزان فساد در سازمانهای نظامی روسیه را بسیار بالا دانست, بطور مثال در سال ۲۰۱۲ کارخانه عمده اسلحه سازی روسیه ۲۶ ملیون دلار برای توسعه صنایع هوایی دریافت کرد ولی هرگز آنرا برای آن منظور خرج نکرد و با تنظیم یکسری قراردادهای ساختگی با کمپانیهای کاذب که بیشتر آنها آدرسشان توالتهای عمومی شهرهای روسیه بود پولها را بالا کشیدند. همچنین در سال ۲۰۱۶ در کمپانی دیگری که سیستمهای مخابراتی نظامی تولید میکرد فساد گسترده مدیران آن برملا گردید.
روسیه امروز سخت در بن بست قرار گرفته و برای کمکهای مالی و تامین اسلحه دست به دامان چین شده است. البته بعید بنظر میرسد که چین بدین شکل وارد بحران اوکراین شود و اقتصاد پر رونق خود و روابط خوب جهانیش را بخاطر روسیه به خطر بیاندازد. حال ایران میخواهد با طناب روسیه به ته چاه برود و برجام را وجه المصالحه روسیه با غرب قرار دهد که قطعأ شکست دیگری را برای ایران به ارمغان خواهد آورد.
Image removed.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید