رفتن به محتوای اصلی

سهم میلیاردی حاجی دیانی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به دستور خامنه ای
30.09.2021 - 08:39

 علی خامنه‌ای ۹ ماه پس از ممنوع کردن واردات واکسن کرونا از «آمریکا و انگلیس»، واردات لوازم خانگی از کره جنوبی را هم ممنوع اعلام کرد. ممنوعیت‌هایی که بیش از هر چیز با منافع اقتصادی افراد و نهادهای نزدیک به کانون قدرت مرتبط است. در ممنوعیت واردات واکسن کرونا، ستاد اجرایی فرمان امام تحت نظر خامنه‌ای سود برد و در ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی پای محمدرضا دیانی، معروف به حاجی دیانی مدیر گروه صنعتی انتخاب و مالک شرکت‌های «اسنوا»، «حایر» و «دوو»، تولید‌کننده لوازم خانگی در میان است. اسنوا از خردادماه سال گذشته خط تولید لوازم خانگی «شهید سلیمانی» را افتتاح کرد و یکی از پروژه‌های ادعایی تولید واکسن داخلی در نهادهای زیرمجموعه بیت رهبری نیز به نام محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی نام‌گذاری شده است.

در نامه رهبر جمهوری اسلامی به ابراهیم رئیسی به این نکته اشاره شده که جمعی از تولید‌کنندگان داخلی از او خواسته‌اند با هدف حمایت از تولید داخلی مانع واردات لوازم خانگی از کره جنوبی شود. جمعی که با توجه به انحصار ۴۰ درصدی گروه صنعتی انتخاب در بازار لوازم خانگی ایران به نظر نمی‌رسد بدون حضور حاجی دیانی بوده باشد.

او همواره بزرگترین منتقد واردات و وجود کالاهای کره‌ای در بازار ایران بوده است. هرچند که خود نمایندگی انحصاری واردات و مونتاژ محصولات دوو کره در ایران را در اختیار دارد. دیانی هیچ‌گاه به این پرسش پاسخ نداد که چطور ۵۲ کانتینر قاچاق تحت عنوان پوسته یخچال وارد کشور شد، اما در واقع داخل کانتینرها یخچال دو در دوو جاسازی شده بود. این محموله شامل ۲۰۰۰ یخچال سال ۱۳۹۴ در گمرک هرمزگان کشف شد و شرکت مبین طاها انتخاب سفارش دهنده آن بود.

دامنه گسترده فعالیت شرکت‌های حاجی دیانی

محمدرضا دیانی، ۴۶ ساله متولد اصفهان است که تحصیلات مقدماتی خود را در حوزه علمیه قم سپری کرده است. او هم‌اکنون گروه صنعتی انتخاب را در اختیار دارد که نه تنها در لوازم خانگی که در صنایع بالا‌دستی، حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، ساختمان، گردشگری و بازرگانی فعال است و پنج هلدینگ فعال در کشور دارد. اسنوا، بزرگترین تولید‌کننده لوازم خانگی در ایران، حایر، سپید مطهر، مطهر، کالابران، مرکز تحقیقات اکرودیته و آزمایشگاه، هلدینگ صنایع فولاد شامل فولاد بافت، هلدینگ ساختمان و گردشگری شامل آلاسپهر، مان سازان آوگون، نگاره‌اندیشان مبنا، هادینگ صنایع نفت و گاز و پتروشیمی شامل پترورامشه، نفتا لیان پارس، رویان پلیمر آریان، دالاهو و هلدینگ بازرگانی و حتی شرکت خدمات سوخت‌رسانی دریایی انتخاب امین برتر، تنها بخشی از این شرکت‌ها به‌شمار می‌روند. چنین گستره‌ای از فعالیت در ساختار امنیتی سیاسی جمهوری اسلامی بدون وابستگی به هسته سخت قدرت و روابط نزدیک با سپاه پاسداران که اقتصاد ایران را در دست دارد، امکان‌پذیر نیست.

 

حوزه علمیه و امامزاده

البته فعالیت‌های گروه صنعتی انتخاب تنها در این زمینه‌ها محدود نمی‌شود. بنیاد خیریه آلا وابسته به گروه صنعتی انتخاب در پایگاه اینترنتی خود از مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء قم، زینبیه اصفهان و جامعه المرتضی، موسسه تربیت مبلغ مذهبی به عنوان مراکز تابعه نام برده است.

انصاف نیوز در ۹ خرداد ۱۳۹۵ در یادداشتی تحت عنوان «طلبگی با برند دوو، امامزادگی با برند اسنوا و پتروشیمی رجال» سودجویی دیانی و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش از دین و مذهب را به باد انتقاد گرفته و می‌نویسد: آقایان علما! حضرات اوقاف! و همه ی کسان. اگر قرار به فروش دین است لااقل ارزان نفروشید.» در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «صاحبان گروه صنعتی انتخاب نمی توانند در دفتر هلدینگ هایشان با رییس مجلس و امام جمعه و استاندار و نماینده ی خبرگان و نماینده ی مجلس و معاون صدا و سیما و مدیر حوزه های علمیه قرار ملاقات بگذارند. عیب است. حرف تویش در می آید.»

اسنوا، حایر و دوو از مشهورترین شرکت‌های زیرمجموعه گروه انتخاب است که با حمایت صدا و سیما و شهردای تبلیغات وسیع و پرهزینه‌ای انجام می‌دهد. حالا شرکت‌های لوازم خانگی تحت مالکیت دیانی با حذف رقیب کره‌ای فضای مانور گسترده‌تری برای انحصار بازار لوازم خانگی به دست خواهند آورد تا محصولات مونتاژ شده و با کیفیت پایین را به مشتریانی که گزینه‌‌های چندانی برای انتخاب ندارند، عرضه کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.