رفتن به محتوای اصلی

علی شمخانی از دشوارتر شدن مذاکرات وین خبر داد

علی شمخانی از دشوارتر شدن مذاکرات وین خبر داد

 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه‌شب پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با علی باقری، نماینده ارشد تهران در مذاکرات هسته‌ای در توییتی نوشت، غرب برای فرار از تعهدات به «نمایش ابتکار عمل» ادامه می‌دهد. او در عین حال به دشواری مذاکرات احیای برجام در وین اشاره کرد. شمخانی این توییت را به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و روسی منتشر کرد.

اما ساعاتی قبل از این توییت، میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، روند مذاکرات را مثبت و همراه با پیشرفت توصیف کرده بود.

این نخستین بار نیست که مقامات تهران و مسکو اظهار نظرهای متناقضی درباره روند مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش دارند.

میخاییل اولیانوف که این روزها به دلیل نشست‌های مکرر با طرف‌های مذاکرات هسته‌ای بدون حضور نمایندگان ایران و ایفای نقش سخنگوی تهران مورد انتقاد دارد، پیش‌تر هم اظهارات ضدونقیضی درباره روند مذاکرات مطرح کرده بود.

دور نهم مذاکرات احیای برجام در وین پس از وقفه‌ای ۱۰ روزه هفته گذشته از سر گرفته شد. باوجود اینکه اولیانوف پیش از آغاز این دور گفته بود تا رسیدن به نتیجه پنج دقیقه باقی مانده است، برخی گزارش‌ها حاکی از ادامه اختلاف‌نظرها است.

مقامات تهران اصرار بر لغو همه تحریم‌ها دارند اما دولت بایدن که در یک سال گذشته اغلب امتیازهایی که می‌توانست را بدون برداشته شدن گامی از سوی ایران، ارایه کرده است، از برآورده کردن همه خواسته‌های حداکثری تهران عاجز است.

در همین حال هیات مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور ایران به دلیل نرمش بیش از اندازه در مقابل تهران مورد انتقاد قرار دارد. برخی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره پس از جلسه توجیهی محرمانه هفته گذشته با مالی اعلام کردند که اکنون پرسش‌های بیشتری درباره روند مذاکرات با ایران برای آنها مطرح شده است.

همزمان برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا تا آغاز ماه مارس یعنی حدود دو هفته دیگر برای توافق با تهران مهلت در نظر گرفته است.

مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند باتوجه به سرعت پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران، فرصت برای بازگشت به تعهدات به چند هفته کوتاه کاهش یافته است. اما به نظر نمی‌رسد دولت بایدن غیر از ادامه روند دیپلماتیک، گزینه عملی دیگری در اختیار داشته باشد.

روند مبهم و متناقض مذاکرات وین درحالی ادامه دارد که بحران روسیه و اوکراین در صدر اخبار قرار دارد و رایزنی‌های جو بایدن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه موفق نبوده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اخیرا گفت که روسیه ایران را به خاکریز در مقابل آمریکا تبدیل کرده است. توصیفی که می‌تواند یکی از دلایل مبهم‌تر بودن مذاکرات جاری در وین در مقایسه با دوره‌های قبلی مذاکرات هسته‌ای باشد.

شمخانی: هر لحظه سختی کار در مذاکرات وین بیشتر می‌شود؛ اولیانوف: همه ارزیابی‌ها مثبت است

در حالی که نماینده روسیه در مذاکرات وین از پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات خبر داد، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران،گفت که لحظه به لحظه سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران در وین برای پیشبرد دستورالعمل تهران افزایش می‌یابد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب خود با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، نوشت که این گفت‌وگوی تلفنی دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه افزود که یکی از این دو گزاره «افزایش لحظه به لحظه سختیِ کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران» است.

شمخانی درباره دومین گزارش مورد اشاره خود را «تداوم نمایش ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات» عنوان کرد.

در همین حال، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین ارزیابی متفاوتی از مذاکرات وین ارائه کرد و توییتی نوشت: «پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده است.»

اولیانوف همچنین روز یکشنبه از دیدار اعضای برجام بدون حضور ایران با تیم ‌مذاکره‌کننده ایالات متحده خبر داد و در توییتی نوشت که این دیدار بعد از ظهر یکشنبه برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام انجام شد و همه ارزیابی‌ها مثبت بود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین دو روز پیش نیز خبر داده بود که کار فشرده بر روی برجام در حال انجام است و هر سه گروه کاری، در زمینه‌های برداشتن تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای و ترتیبات برای بررسی مسائل مهم باقی‌مانده دیدار می‌کنند.

در همین حال سفارت روسیه در تهران بدون ذکر نام، سخنان یک نماینده سابق مجلس درباره نقش منفی میخائیل اولیانوف در مذاکرات اخیر وین و مذاکرات منجر به برجام را «بی‌پایه و اساس» خواند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفته بود که روسیه ایران را تبدیل به یک خاکریز در برابر آمریکا کرده است.

با وجود ارائه دو تصویر متفاوت از سوی شمخانی و اولیانوف از مذاکرات وین، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تاکید کرده‌اند که به دلیل پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین فقط چند هفته فرصت باقی است.

معاون وزارت خارجه آمریکا نیز سه روز پیش گفت زمانی فرا می‌رسد که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بر مزایای برجام غلبه می‌کند و ما باید گزینه‌های دیگری را اتخاذ کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی افزود که فارغ از نتیجه مذاکرات احیای برجام، همه گزینه‌های آمریکا همیشه روی میز خواهد ماند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید