رفتن به محتوای اصلی

هنوز راه درازی تا حل اختلافات در وین باقی است

هنوز راه درازی تا حل اختلافات در وین باقی است
 

ژان ایو لودریان می گوید که گفت و گوهای وین برای احیای برجام به کندی پیش می رود و اضافه کرد این باعث شکافی در گفتگوها می شود که شانس یافتن راه حلی برای تامین منافع همه طرف ها را خراب می کند.

وزیر خارجه فرانسه که در یک جلسه پارلمانی به سوالات نمایندگان پاسخ می داد گفت که در پایان دسامبر پیشرفت اندکی به دست آمده اما هنوز فاصله زیادی تا حل و فصل کامل اختلافات باقیست.

کشورهای غربی به ایران هشدار داده اند که وقت برای رسیدن به نتیجه تنگ است. با این حال ایران هرگونه ضرب الاجلی برای حل اختلافات را رد کرده است.

هشتمین دور این گفت و گوها از سوم ژانویه در وین در جریان بوده است.

نمایندگان ایران از دیدار مستقیم با مقام های آمریکایی خودداری می کنند که باعث می شود نمایندگان سایر طرف ها مجبور باشند برای انتقال مواضع بین آنها رفت و آمد کنند.

رهبر جمهوری اسلامی این هفته در سخنانی گفت "اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنانکه تاکنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد".

Image removed.

در حال حاضر دیگر اعضای برجام نقش واسطه را میان ایران و آمریکا بازی می‌کنند

به گفته خبرنگاران سخنان آیت الله خامنه ای همزمان با تایید پیشرفتهایی در مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی، می‌تواند نشانه‌ای از تمایل ایران به توافق با آمریکا برای بازگشت به برجام قلمداد شود.

همزمان وزارت خارجه چین خبر داد که در خلال گفت و گوهای وین، وزرای خارجه چهار کشور عربی، دبیر شورای همکاری خلیج فارس به علاوه ایران و ترکیه این هفته به پکن سفر کرده اند یا می کنند.

براساس این گزارش حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران روز جمعه به پکن خواهد رفت.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که تهران و پکن در مورد مسائل اصلی در مذاکرات وین کاملا از مواضع هم حمایت می کنند.

وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که امیرعبداللهیان در این سفر درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت و گو خواهد کرد.

بعد از خروج دولت قبلی آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ، چین به تکیه گاه مهم اقتصادی ایران بدل شده است.

وزیر خارجه چین پیشتر در روزهای دوشنبه و سه شنبه با وزرای خارجه بحرین و عربستان دیدار کرد که در آنها درباره گفت و گوهای وین رایزنی شد.

کشورهای عربی که با برنامه هسته ای مخالفند بخشی از گفت و گوهای وین نیستند اما تلاش کرده اند بر مسیر این گفت و گوها اثر بگذارند.

 

آمریکا: به جز پیشرفت اندک در مذاکرات وین، اطلاع جدیدی نداریم؛ فرانسه: روند بسیار کند است

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید به جز «پیشرفت اندکی» که در روزهای اخیر در مذاکرات برجام حاصل شد، از تحول جدیدی در روند گفت‌وگوها اطلاع ندارد، وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که روند مذاکرات بسیار کند است و تا نهایی شدن احیای برجام راهی طولانی باقی است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود گفت: «هیچ اطلاع جدید خاصی ندارم. همانطور که می‌دانید، دور کنونی ادامه دارد. ما درباره پیشرفت اندکی که در روزهای اخیر حاصله شده، صحبت کرده‌ایم.»

او در عین حال خاطرنشان کرد که پیشرفت اندک کافی نیست و برای نجات برجام باید پیشرفت بیشتری صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: از زمانی که دولت قبلی ایالات‌متحده از برجام خارج شد، برنامه هسته‌ای ایران با سرعت در حال پیشرفت است و از سوی دیگر، سیاست فشار حداکثری دولت قبلی اقدام‌های منطقه‌ای ایران را نیز مهار نکرده است.

در همین حال، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در یک نشست پارلمانی درباره مذاکرات وین گفت: «در پایان ماه دسامبر اندکی پیشرفت حاصل شد، اما هنوز با نهایی کردن این مذاکرات خیلی فاصله داریم.»

وزیر خارجه فرانسه افزود: «بحث‌ها ادامه دارد. روند کند است، خیلی کند، به طوری‌که خلائی ایجاد شده که احتمال یافتن راهی که منافع همه طرفین را در نظر بگیرد، به خطر افتاده است.»

با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «‌تاس» گفت مذاکرات وین برای احیای برجام سرعت گرفته و مسکو بر این باور است که «شانس برای رسیدن به توافق در چهارچوب گفت‌وگوهای قبلی به ویژه شش دور پیش از وقفه طولانی تا ۳۰ خرداد، بیشتر شده است.»

ریابکوف گفت که تمام طرف‌ها برای یافتن راه حل، آمادگی نشان می‌دهند و این نکته مثبت است.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی، درباره مذاکرات وین گفت که آمریکا در این مذاکرات اعلام کرده در بهترین حالت، فقط آن بخش از تحریم‌های زمان ترامپ که ایران را از منافع اقتصادی برجام محروم می‌کند، باید لغو شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید