رفتن به محتوای اصلی

تاکید رسانه‌های ترکیه برمشارکت پایین مردم ایران در انتخابات: 'رئیسی از صندوق‌های خالی رای
25.06.2021 - 18:43

 

با مشخص شدن نتیجه انتخابات روز ۱۹ ژوئن، ابراهیم رئیسی به عنوان رییس‌جمهوری جدید ایران معرفی شد. او جانشین سید حسن روحانی، رئیس‌جمهوری "میانه‌روی" کشور خواهد شد که از سال ۲۰۱۳ به مدت دو دوره قدرت را در دست داشته است.

پوشش رسانه‌‌ها

ابراهیم رئیسی

 

روزنامه حریت در صفحه اول خود تیتر زد:‌ "رییس‌جمهوری جدید ایران بیش از حد محافظه‌کار است "

روزنامه‌های طرفدار دولت ترکیه از جمله حریت، ینی شفق، آکشام و ملیت، همین‌طور روزنامه جمهوریت که نشریه اصلی مخالفان سکولار در این کشور است، بر "محافظه‌کار " بودن ابراهیم رئیسی تاکید کرده‌اند.

روزنامه حریت روز ۱۹ ژوئن در صفحه اول خود تیتر زد:‌ "رییس‌جمهوری جدید ایران بیش از حد محافظه‌کار است. "

حریت همچنین نوشت رئیسی یکی از اعضای هیات چهار نفره تصمیم‌گیرنده برای اعدام ۳ هزار زندانی مخالف بوده و به همین دلیل لقب "آیت‌الله قتل‌عام" و "قصاب" را به او داده‌اند.

این روزنامه علاوه بر این در وبسایت خود از شرکت تنها ۲۶ درصد از مردم تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران خبر داد و نوشت این پایین‌ترین میزان مشارکت مردم در انتخابات این کشور طی ۴۲ سال گذشته بوده است.

در همین حال، روزنامه اوراسیا‌گرا و ملی‌گرای افراطی آیدینلیک هم ضمن اشاره به پیروزی کاندیدای محافظه‌کار در انتخابات و اکثریت اصول‌گرا در مجلس و قوه‌قضاییه نوشت حکومت ایران "هماهنگ‌تر" خواهد شد.

روزنامه محافظه‌کار و مخالف دولت کرار در گزارش صفحه اول خود با تاکید بر رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو در این انتخابات، نوشت :‌ "رییسی از صندوق‌های خالی رای بیرون آمد."

روزنامه ترکیه، یکی دیگر از نشریات حامی دولت هم ضمن اشاره به عملی نشدن "نقشه" حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در مناطق ترک‌نشین ایران نوشت ترک‌ها در انتخابات شوراهای ۲۰ ناحیه از مجموع ۲۲ ناحیه در این مناطق رای بیشتری آوردند.

سیاست‌های داخلی ایران

هوادار ابراهیم رئیسی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

کارشناسان ترکیه می‌گویند رای‌دهندگان از تمامی طیف‌های سیاسی "انتظار ندارند پس از این انتخابات شاهد تغییرات چندانی در سیاست‌های کشور باشند. "

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بسیاری از مفسرین در ترکیه در رابطه با تاثیر آن بر سیاست داخلی این کشور اظهار نظر کردند.

عارف کسکین، کارشناس مسائل سیاسی به سایت خبری مستقل مدیاسکوپ گفت: "گفتمان تحریم انتخابات پیروز شد." او همچنین به این نکته اشاره کرد که بیش از ۵ میلیون نفر "عمدا" رای باطل به صندوق‌ها انداختند.

مصطفی اوزوگورلو روزنامه‌نگار هم در مصاحبه با شبکه خبری مخالف تله‌۱ به تحریم انتخابات از سوی مردم ایران اشاره کرد و گفت ایرانی‌ها توانستند "به راحتی موضع خود را نشان دهند."

Banner

ببینید: سیاست خارجه دولت ابراهیم رئیسی چگونه خواهد بود؟

توضیح ویدئو،

گفت‌وگو با کیوان حسینی، بی‌بی‌سی

Banner

محمد کورسون، خبرنگار خبرگزاری دولتی آناتولی در ایران در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیون مخالف هالک تی‌وی، انتخابات ایران را "شکستی بزرگ" برای اصلاح‌طلبان توصیف کرد. او همچنین گفت رای‌دهندگان از تمامی طیف‌های سیاسی "انتظار ندارد پس از این انتخابات شاهد تغییرات چندانی در سیاست‌های کشور باشند. "

گونول تول، مدیر و بنیانگذار برنامه مطالعات ترکیه در موسسه خاورمیانه در واشنگتن به سایت خبری مستقل مدیاسکوپ گفت: "پیش از هر چیز این یک انتخابات نبود." او در ادامه به عدم مشارکت "بی‌سابقه" مردم و "بی‌عدالتی" در این انتخابات اشاره کرد.

تول همچنین گفت این انتخابات نشان دادن "رژیم ایران تا چه حد مشروعیت خود را از دست داده" و "چقدر از مردم وحشت دارد".

احمد یشیلتپه، خبرنگار حوزه امور خارجه هم در توئیتر خود با تاکید بر پایین بودن مشارکت در انتخابات نوشت:‌ "۳۰ میلیون نفر از مردم ایران پای صندوق‌های رای نرفتند. "

تاثیر انتخابات بر سیاست خارجی ایران

جشن پیروزی ابراهیم رئیسی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

برخی صاحب‌نظران ترک هم به گمانه‌زنی‌ در رابطه با تاثیرات انتخابات اخیر بر سیاست‌های خارجی ایران پرداخته‌اند.

قیس عباس، خبرنگار روزنامه چپ‌گرای اورنسل معتقد است با پیروزی رئیسی در این انتخابات، "ایران در دوره پیش‌رو هم در داخل و هم در خارج موضع سخت‌تری خواهد گرفت."

توضیح صدا،

آیا با روی کار آمدن رئیسی سیاست خارجی ایران تغییر می‌کند؟

طاها آکیول، ستون‌نویس روزنامه مخالف دولت کرار هم روز ۲۲ ژوئن نوشت: "اکنون رهبر جمهوری اسلامی، رییس‌جمهور جدید، نهادهای مذهبی و سپاه پاسداران همگی دست در دست هم دارند. سخت‌تر شدن سیاست‌های خارجی ایران به منظور دستیابی به قدرت بیشتر در داخل کشور، کار را برای ترکیه سخت خواهد کرد. "

ابراهیم رئیسی و حسن روحانی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

ابراهیم رئیسی جانشین حسن روحانی می‌شود

برهان‌الدین دوران، ستون‌نویس روزنامه صباح که از نشریات اصلی حامیان دولت است هم روز ۲۲ ژوئن از تاثیرات احتمالی نتیجه این انتخابات بر روابط ایران و ترکیه نوشت: "در سال‌های اخیر برخی رویدادها از جمله مذاکرات صلح سوریه در آستانه و سیاست‌های تهاجمی عربستان سعودی و امارات متحده عربی … تهران و آنکارا را به هم نزدیک‌تر کرده است. با این حال تهران از افزایش نفوذ آنکارا در منطقه قفقاز، درست مثل حمایت‌اش از جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره‌باغ خوشحال نیست. برنامه ترکیه برای عادی‌سازی روابط خود با مصر، عربستان سعودی،‌ امارات متحده عربی و اسرائیل، اقدامی در جهت ایجاد توازن در روابط با ایران در نظر گرفته می‌شود."

دوران در ادامه نوشت:‌ "اما من فکر نمی‌کنم دولت رئیسی … بخواهد در تضاد با آنکارا قرار بگیرد. به همین دلیل آن‌هایی که انتظار دارند شاهد تغییری اساسی در توازن روابط میان تهران و آنکارا باشند، اشتباه می‌کنند."

انتخابات ایران علاوه بر این روز ۲۳ ژوئن در میزگرد بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ترکیه که از منتقدان سرسخت دولت است هم به بحث گذاشته شد.

بیلگای دومان از مرکز مطالعات خاورمیانه گفت سیاست خارجی دولت روحانی که "غرب را در اولویت قرار می‌داد"، با سیاستی جایگزین خواهد شد که "منطقه برایش ارجحیت دارد".

اسماعیل ساری از دانشگاه حاجی بایرام ولی آنکارا هم نسبت به ادامه "فضای مثبت" در مذاکرات هسته‌ای تهران و واشنگتن بعد از روی کار آمدن رئیسی، ابراز تردید کرد.

 

خط

بشنوید: رئیسی ابراهیم رئیسی برای ایران چه پیامدهایی خواهد داشت؟‏

توضیح ویدئو،

رئیسی ابراهیم رئیسی برای ایران چه پیامدهایی خواهد داشت؟‏

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.