رفتن به محتوای اصلی

اوباما خطاب به جوانان: عصبانی باشید ولی عصبانیت خود را هدایت کنید

اوباما خطاب به جوانان: عصبانی باشید ولی عصبانیت خود را هدایت کنید

به گفته او از زمان توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ "پیشرفت قابل ملاحظه‌ای" در زمینه تغییرات اقلیمی به دست آمده است ولی جهان هنوز به هدف دست پیدا نکرده است.

آقای اوباما از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری که بعد از او به قدرت رسید انتقاد کرد و گفت که روند پیشرفت در مقابله با تغییرات اقلیمی هنگامی که او از توافق پاریس کنار کشید، "متوقف شد".

ولی به گفته او، با عزم ایالتها و دولت‌های محلی و قوانین و سرمایه گذاری ها، آمریکا توانست "با وجود دشمنی از سوی کاخ سفید" به جلو حرکت کند و اکنون این کشور دوباره آماده "ایفای نقش رهبری" است.

باراک اوباما از رهبران روسیه و چین برای عدم شرکت در کنفرانس گلاسکو انتقاد کرد.

او در پایان سخنرانی خود گفت که اگر کشورها به تعهداتشان عمل کنند "من معتقدم که می توانیم آینده بهتری را رقم بزنیم."

Image removed.

"بچه جزیره"

او پیشتر هم در یک کمیته مربوط به مشکلات اقلیمی کشورهای جزیره‌ای در اجلاس کاپ ۲۶ صحبت کرد. آقای اوباما، او که در هاوایی به دنیا آمده است، گفت: "این جزایر این پیام را می‌فرستند که اگر ما الان اقدام نکنیم، بعد خیلی دیر خواهد بود."

به هنگام ورود آقای اوباما، وی با هلهله شادی هوادارانش که فریاد می.زدند "دوستت داریم" مورد استقبال قرار گرفت.

اولین ملاقات او با رهبران جزایری صورت گرفت که در معرض خطر بالا آمدن دریاها هستند.

او سخنرانی خود را با اعلام اینکه خودش "بچه جزیره‌" است، آغاز کرد و گفت به کاری که به عنوان رئیس جمهوری برای همکاری با کشورهای جزیره‌ای انجام داده است، افتخار می‌کند.

او گفت که کشورهای جزیره‌ای "در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیرتر هستند، در صورتی که کمتر از کشورهای بزرگ باعث بحران اقلیمی شده‌اند."

آقای اوباما گفت: "این جزایر این پیام را می‌فرستند که اگر ما الان اقدام نکنیم، بعد خیلی دیر خواهد بود."

باراک اوباما در ادامه سخنانش گفت که به نظر او در سال ۲۰۱۵ توافقنامه بلندپروازانه پاریس به دست نمی‌آمد، اگر صدای کشورهای جزیره‌ای به گوش نمی‌رسید.

او گفت: "ما اقدامات کافی انجام نداده‌ایم و جزایر ما بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید هستند."

Image removed.
توضیح تصویر،

وقتی که همه در انتظار دیدن باراک اوباما بودند به نظر می‌آمد اجلاس متوقف شده است

رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت که به دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، افتخار می‌کند که با متعهد شدن سه میلیارد دلار کمک برای حمایت از آسیب پذیرترین کشورها در برابر تغییرات آب و هوایی توجهی را که این مساله به آن نیاز دارد، برجسته کرد.

آقای اوباما همچنین گفت که برای مقابله با تغییرات اقلیمی "همه ما باید نقش خود را ایفا کنیم، همه باید کاری انجام دهیم، همه باید فداکاری‌هایی بکنیم اما ما که در کشورهای ثروتمند بزرگ زندگی می کنیم ... مسئولیت بیشتری داریم که باید انجام دهیم. مطمئن باشید که ما در حال کار و کمک به کسانی هستیم که مسئولیت کمتری در قبال تغییر وضعیت اقلیمی دارند و توانایی کمتری هم دارند اما در برابر بحران پیش رو آسیب‌پذیرتر هستند."

رئیس جمهوری پیشین آمریکا سخنرانی خود را با یک ضرب المثل قدیمی هاوایی به پایان رساند که به گفته او به معنای "متحد شدن برای حرکت به جلو" است.

او گفت: "این یک یادآوری است که اگر همه می‌خواهید در یک قایق پارو بزنید، بهتر است همه در یک جهت و همزمان و هماهنگ پارو بزنید، این تنها راهی است که می‌توانید به جلو حرکت کنید."

او گفت: "این روحیه‌ای است که ما برای محافظت از منابع جزیره‌ای خود به آن نیاز داریم، این روحیه‌ای است که ما برای محافظت از مردم خود به آن نیاز داریم."

بسیاری امیدوارند که رئیس جمهوری پیشین آمریکا با خود انرژی و شور و هیجان بیشتری را وارد فرآیند دشوار این گفتگوها بکند.

دیوید شوکمن، خبرنگار علمی بی بی سی می‌گوید وزرا و مقامات شرکت کننده در اجلاس کاپ ۲۶ در اینجا دقیقاً نام آشنایی برای مردم نیستند، بنابراین جذب ستاره جهانی مانند باراک اوباما به معنای ایجاد قوه محرکه مورد نیاز برای این اجلاس است.

و او به عنوان یک نیروی محرکه در توافقنامه تاریخی پاریس در سال ۲۰۱۵ که اولین توافق جهان در مورد تغییرات آب و هوا است، شهرت و اعتبار دارد.

اما آقای اوباما همچنین می‌داند که مذاکرات بین‌المللی آب و هوا چقدر می‌تواند پروسه‌ای دشوار باشد.

به طور مثال ایالات متحده و دیگران چند سال پیش در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به فقیرترین کشورها قول دادند که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار کمک برای مقابله‌ای با تغییرات آب و هوایی دریافت خواهند کرد.

اما این بودجه حیاتی هنوز ارائه نشده است و برخی از ناامیدی و خشمی که اکنون در این مورد وجود دارد به سوی او هدایت می‌شود.

بنابراین، اگرچه حضور اوباما زرق و برق و انرژی برای اجلاس کنونی ارمغان می‌آورد، اما یادآور این است که مذاکرات آب‌وهوایی سفری طولانی و دردناک است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید