رفتن به محتوای اصلی

امتیاز روزنامه کلید بخاطرطرح دست خامنه ای لغوشد

امتیاز روزنامه کلید بخاطرطرح دست خامنه ای لغوشد

به نظر می‌رسد که این تصویر گرافیکی از ترسیم خط فقر به دست آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران و انگشتر وی شباهت دارد.

کیهان لندن در توییتی نوشته این طرح گرافیکی در اصل متعلق به این رسانه است: "این طرح گرافیک اولین بار اسفند ۱۳۹۹ در کیهان لندن منتشر شد و بارها در گزارش‌هایی مربوط به گرانی و 'خط فقر ' و 'تورم ' در این رسانه استفاده شده."

این نخستین باری نیست در ایران که رسانه‌ای به‌دلیل انتشار طرح یا مطلبی انتقادی از انتشار بازمی‌ماند. پیش از این هم در مواردی، انتشار طرحی با این اتهام که به یکی از مقامات عالی رتبه ایرانی منتسب شده، تعطیل شد.

روزنامه کلید از اول اردیبهشت ۱۳۹۴ به مطبوعات ایران پیوسته بود.

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه (۱۷ آبان) با تشکیل جلسه‌ای با ریاست محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بررسی پرونده روزنامه کلید، امتیاز این روزنامه را لغو کرد.

مشخص نیست که دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، این روزنامه را به‌دلیل انتقاد از وضعیت معیشتی و فقر لغو امتیاز کرده یا به‌دلیل وجود طرح دست. امابنا به‌گزارش‌ها، در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی طرفدار رهبر ایران، به شباهت دست رهبر ایران اشاره شده بود و از انتشار آن انتقاد کردند.

در سال‌های اخیر با افزایش تورم و بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید شهروندان، حتی رهبر ایران و مقامات ایرانی هم از این وضعیت انتقاد کرده‌اند.

انتقادها به گرانی در ایران در حالیست که مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مهر ماه در این کشور را ۴۵/۴ درصد اعلام کرده و کماکان بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی و جایگزینی آن با یارانه داغ است؛ طرحی که در صورت اجرا به گرانی بیشتر منجر خواهد شد.

طرح‌هایی که دردسرساز شد

در اوایل دهه هفتاد، مجله فاراد، طرحی چاپ کرد که موجب توقیف این مجله شد و محکومیت سنگین طراح آن را در پی داشت.

در این طرح فوتبالیستی دیده می‌شد که سر آن به روح‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران شباهت داشت. حسن کریم‌زاده طراح آن ابتداء، به یک سال حبس، ۵۰ ضربه شلاق و ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. اما ابراهیم رئیسی دادستان وقت انقلاب اسلامی تهران به این رای اعتراض کرد و حکم آقای کریم‌زاده به ده سال افزایش یافت.

در بعضی خبر‌ها هم عنوان شد مونتاژ تصویر چهره آقای خمینی بر روی بدن یک فوتبالیست بدون اطلاع و خواست آقای کریم‌زاده در محل چاپخانه (که چاپخانه کیهان بود) انجام شد.

روزنامه حیات نو در سال ۱۳۸۱ طرحی از کاریکاتور قدیمی آمریکایی منتشر کرد که جنجال‌آفرین شد. گفته می‌شد این طرح به آقای خمینی شبیه بوده، و در همین رابطه علیرضا اشراقی، عضو تحریریه روزنامه به اتهام انتشار این طرح بازداشت شد. هادی خامنه‌ای، برادر رهبر ایران مدیرمسئول روزنامه حیات‌نو بود.

سال ۱۳۸۵ روزنامه شرق به‌دلیل انتشار طرح مهره شطرنجی که سر الاغی در آن دیده می‌شد، توقیف شد. گفته می‌شد چون هاله‌ای دور سر الاغ کشیده شده بود، به گفته‌ای از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت درباره "هاله نور" اشاره داشته. او در دیدار با عبدالله جوادی آملی، از مراجع تقلید گفته بود که وقتی درمقر سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرده، برخی از نزدیکانش هاله‌ای از نور دور سر او دیده‌اند. او بعدها این گفته را تکذیب کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید