رفتن به محتوای اصلی

زلزله چلگرد:خسارت و آسیب به منازل ۲۷۰ روستا و بیش از صد مدرسه

زلزله چلگرد:خسارت و آسیب به منازل ۲۷۰ روستا و بیش از صد مدرسه

با گذشت سه روز از وقوع زلزله‌ای با بزرگی ۵/۷ در چلگرد و مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، ابعاد بیشتری از خسارات این زلزله به منازل ۲۷۰ روستا و تخریب و آسیب‌دیدگی ۱۰۷ مدرسه در این دو استان اعلام شد.

مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، روز چهارشنبه گفت که به خانه‌ها در ۲۲۰ روستای این شهرستان در اثر زلزله چلگرد بین ۳۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است.

زمانپور افزود که به تعدادی از تاسیسات زیربنایی، ۵۰ مدرسه، تعدادی از حسینه‌ها و مساجد خسارت وارد شده است و در برخی روستاها، آب به دلیل رانش زمین به صورت کامل قطع شد که آب این روستاها تا پنج‌شنبه وصل خواهد شد.

از سوی دیگر علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، نیز از ارزیابی خسارات به منازل مردم در ۵۰ روستای زلزله‌زده خبر داد و گفت که در جریان این زلزله در روستاهای شهرستان اندیکا منازل ۱۲ خانوار به صورت کامل تخریب شده است.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، نیز پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده این استان، گفت که به برخی روستاها به شدت آسیب وارد شده و صددرصد تخریب شده‌اند و برخی روستاهای دیگر نیز آسیب کمتری دیدند.

خلیلیان اضافه کرد به روستاهایی که منازل‌شان با بافت سنگی و مصالح قدیمی بوده آسیب بیشتری وارد شده و این درحالی است که خانه‌های روستایی این مناطق به گونه‌ای هستند که اگر کمترین خسارتی به آنها وارد شود امکان زندگی در زمستان را نخواهند داشت.

علی قربانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، نیز با اشاره به برآورد اولیه از تعداد مدارس آسیب دیده در زلزله، گفت: بر اثر زلزله ۹ مدرسه به حدی آسیب دیدند که باید تخریب شوند و مدارس جدید جایگزین آن‌ها شود.

قربانی افزود که از این ۹ مدرسه، مالکیت سه مدرسه با سد عباسپور است و باید با بودجه وزارت نیرو بازسازی شوند و ۶ مدرسه دیگر نیز از جمله «مدارس سنگی» هستند که در مناطقی صعب‌العبور قرار دارند، راه ارتباطی ندارند و باید از طریق بالگرد کانکس به این مناطق منتقل کرده و جایگزین این مدارس کنیم.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان گفت که علاوه بر تخریب این ۹ مدرسه، دست‌کم به ۴۸ مدرسه دیگر نیز آسیب وارد شده است ولی آسیب‌دیدگی در حدی است که می‌توان از این مدارس استفاده کرد و مانعی برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد اما نیاز به تعمیر دارند.

به گفته قربانی اعتبار مورد نیاز برای بازسازی کامل سه مدرسه تخریبی تحت مالکیت سد عباسپور ۲۰ میلیارد تومان است، دو میلیارد تومان برای تعمیرات جزیی مدارس دیگر لازم است و جایگزینی کانکس با ۶ مدرسه سنگی تخریب شده نیز به یک و نیم میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

مدیرکل نوسازی خوزستان افزود که اکنون تنها برآورد اولیه از خسارت‌ها انجام شده است و با توجه به پراکندگی مدارس و وسعت منطقه تحت تاثیر زلزله، حداقل دوهفته برای بازدید میدانی و برآورد دقیق خسارات، وقت نیاز است.

پیشتر مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ، نیز اعلام کرده است که به دست‌کم ۵۰ مدرسه دارای بافت فرسوده در استان چهارمحال و بختیاری بر اثر زلزله چلگرد خسارت وارد شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید