رفتن به محتوای اصلی

روایت سفیر فرانسه از مرغ مینای دختر افغان که «مردان را دوست ندارد»

روایت سفیر فرانسه از مرغ مینای دختر افغان که «مردان را دوست ندارد»

 

پرنده مینا که به یک دختر افغان تعلق دارد و حالا در اقامتگاه سفیر فرانسه در ابوظبی زندگی می‌کند

یک دختر افغان که پس از تصرف افغانستان توسط طالبان از جمله افرادی بود که از آن کشور به خارج تخلیه شد، مطلع شده است که پرنده خانگی او را سفیر فرانسه در ابوظبی به خانه‌اش برده است.

هنگام سفر از کابل به امارات متحده عربی و از آنجا به پاریس، این دختر نتوانست مرغ مینای خود به نام جوجی را همراهش به فرانسه ببرد و در نتیجه، زاویه شاتل، سفیر فرانسه سرپرستی این حیوان را برعهده گرفت.

این پرنده در حال حاضر در اقامتگاه سفیر فرانسه در ابوظبی زندگی می‌کند و پس از چند روز آموزش، به زبان فرانسوی روزبخیر می‌گوید.

آقای شاتل گفته که سعی خواهد کرد که در سفر به فرانسه، پرنده را با خود ببرد و به این دختر افغان تحویل دهد.

بین روز ۱۴ اوت/آگوست، یعنی یک روز قبل از سقوط کابل به دست طالبان، و ۳۰ اوت و تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، بیش از ۱۲۰ هزار نفر از افغانستان به خارج منتقل شدند.

حدود ۲۶۰۰ شهروند افغانستان که احتمال می‌رفت در خطر باشند با پروازهایی که دولت فرانسه ترتیب داده بود خارج شدند.

در مورد مرغ متعلق به دختر افغان، آقای شاتل در متنی عاطفی در توییتر خود نوشت: "دختری خسته با یک دارایی غیرعادی به پایگاه هوایی الظفره وارد شد. دارایی غیرعادی او یک پرنده بود و این دختر برای همراه آوردن این پرنده مجبور شده بود در فرودگاه کابل مبارزه کند و آن را با خود تا امارات آورده بود."

سفیر فرانسه در این متن افزوده است "اما به دلایل بهداشتی، پرنده اجازه نداشت سوار هواپیما شود و من متوجه شدم که دختر افغان بی‌صدا گریه می‌کند، من هم خیلی متاثر شدم و قول دادم از پرنده در محل اقامت خودم نگهداری کنم، به او غذا بدهم و او هم می‌تواند هر وقت دلش خواست به دیدن پرنده بیاید و آن را با خودش ببرد."


 

آقای شاتل یک قفس خرید و پرنده را در آن گذاشت، غذا داد و صبح‌ها هم قفسش را به باغ برد تا با سایر پرنده‌ها معاشرت کند تا اینکه بالاخره جوجی به محیط جدید خو گرفت. او می‌گوید که پرنده شروع کرد به حرف زدن به زبانی که آموخته بود و آنها آن را نمی‌فهمیدند.

سفیر فرانسه که می‌دانست مرغ مینا به تقلید صدای انسان شهرت دارد، در صدد برآمد زبان فرانسوی هم به او یاد بدهد و با کلمه سلام bonjour شروع کرد.

سفیر می‌گوید "مساله این است که جوجی مردها را دوست ندارد. او با اخم به من نگاه می‌کرد؛ با عصبانیت نگاه می‌کرد، اما برای زنها می‌خندید. من مایوسانه به تلاش روزانه‌ام ادامه دادم - اما مطمئناً او به من گوش نمی‌داد."

او اضافه می‌کند: "... یا من اینطور فکر می‌کردم. تا اینکه یک روز، خانم مدیر اقامتگاه سفیر فرانسه هدیه‌ای به من داد که مستقیما به قلبم راه یافت." آقای شاتل کلیپ کوتاهی را که خانم رئیس برایش فرستاده در توییتر خود گذاشته که به نظر می‌رسد در آن پرنده به فرانسوی روزبخیر می‌گوید.

آقای شاتل می‌گوید صاحب این پرنده، که او را عالیه می‌نامد، از پاریس با او تماس گرفته و "بسیار خوشحال است که می‌بیند از پرنده‌اش اینطور نگهداری می‌شود."

آقای شاتل در این تماس تلفنی به عالیه گفت: "عالیه، پرنده شما طلسم خوش‌شانسی سفارت شده، اما اینجا هم پرنده متعلق به شماست و اگر بتوانم، یک روز آن را شخصاً برایتان می‌آورم."

پرنده متعلق به دختر افغان در اقامتگاه سفیر فرانسه در امارات

خاویر شاتل، سفیر فرانسه در ابوظبی در یک رشته توییت گفت عالیه، دختر افغان هنگام فرار از کشورش خیلی تلاش کرد تا پرنده محبوبش را در کنار خود نگه دارد.

آقای شاتل در ابتدای توییت خود گفت که می‌خواسته این داستان را از مدت‌ها قبل بیان کند: «در جریان عملیات خروج برخی از افغان‌ها، دختری خسته به پایگاه هوایی الظفره با یک چیز عجیب وارد شد: یک پرونده.»

وی افزود که دختر در فرودگاه کابل تلاش کرده بود تا این دارایی گرانبها را با خود بیاورد.

اما علیه پس از طی بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر با هواپیمای مسافربری همراه با «جوجی» نامی که او برای پرنده مینا گذاشته بود مجبور شد تا او را در امارات بگذارد تا برای شروع یک زندگی جدید راهی فرانسه شود.

سفیر فرانسه در ادامه گفت که دختر در سکوت گریه می‌کرد چراکه مجبور بود پرنده‌اش را رها کند. این پرونده به دلایل بهداشتی نمی‌توانست از امارات به فرانسه برود.

آقای شاتل اما به او قول داد که در محل اقامتش از پرنده مراقبت کند و به او غذا دهد: «به او گفتم هر زمانی که بخواهد می‌تواند به ملاقاتش بیاید و او را پس بگیرد.»

وی اضافه کرد: «من نگاه ناامیدانه همراه با قدردانی او را فراموش نخواهم کرد.»

سفیر فرانسه در روایت خود به دو هفته تلاش برای خروج نیروها و افراد از پایگاه هوایی الظفره اشاره کرد که باعث شد در شبانه روز تنها دو تا سه ساعت استراحت کند و در نهایت به سراغ «جوجی» رفت تا او را به محل سفارت ببرد.

او در این رشته توییت گفت که حرکت از پایگاه هوایی تا سفارت طبق برنامه پیش نرفت و پرنده از جعبه خود پرید و زیر صندلی پنهان شد.

وی اضافه کرد: «این مینای کوچک پر انرژی از جعبه‌اش فرار کرد و در خودرو آشفتگی زیادی ایجاد کرد: «او زیر صندلی پنهان شد و تکان نمی‌خورد.»

سفیر فرانسه ادامه داد که پس از تلاشی سخت سرانجام توانست او را راهی خانه موقت جدید خود در ابوظبی کند.

وی بخشی از این تلاش را در ویدئویی همراه رشته توییت خود به اشتراک گذاشت.

آقای شاتل با اشاره به قفسی که برای این پرنده مینا تهیه کرده‌اند افزود: «حالا صبح‌های خنک را در باغ می‌گذراند و حتی یاد گرفته است «بونژور» (سلام به فرانسوی) بگوید.»

سفیر در ادامه روایت گفت: «او اکنون یک دوست دختر دارد. پرنده‌ای که هر روز به دیدار او می‌آید.»

وی افزود: «او حالش بهتر شده است و شروع به گفتن چیزهای مرموز به زبانی می‌کند که ما نمی‌فهمیم»

آقای شاتل در ادامه گفت که هر روز تلاش می‌کرد تا به او کلمات جدید به فرانسه آموزش دهد اما یک مشکل وجود داشت: «جوجی مردان را دوست ندارد. او با اخم و عصبانیت به من نگاه می‌کرد در حالی که به زنان می‌خندید.»

وی به تلاش‌های روزانه اما ناامیدانه‌اش در یاددادن «بونژور» به جوجی اشاره کرد و گفت: «یک روز مدیر زن محل سفارت ویدئویی از پرونده برای من فرستاد که پرنده می‌گفت بونژور.»

عالیه به تازگی سفیر را در توییتر پیدا کرده است و از دیدن جوجی محبوبش خوشحال شده است.

سفیر فرانسه در پایان گفت که به دختر افغان که هم اکنون در پاریس است قول داده است تا پرونده‌اش را به او برگرداند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
یورو نیوز

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید