رفتن به محتوای اصلی

ابراز نگرانی ۱۴ کشور: چین برای روشن شدن منشأ کرونا دسترسی کامل بدهد
31.03.2021 - 13:03

بازار ووهان چین. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به احتمال زیاد شیوع کرونا منشأ حیوانی داشته است

بازار ووهان چین. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به احتمال زیاد شیوع کرونا منشأ حیوانی داشته است

در پی انتشار گزارش سازمان بهداشت جهانی دربارهٔ منشأ احتمالی کرونا، ۱۴ کشور از جمله آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود از روند تحقیقات این نهاد بین‌المللی را اعلام کرده و از چین خواسته‌اند «دسترسی کامل» به اطلاعات پیرامون شیوع ویروس را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار دهد.

بر اساس بیانیه مشترکی که نسخه‌ای از آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، این کشورها خواهان شفافیت چین و انجام تحقیقات مستقل دربارهٔ منشأ کرونا هستند.

بازرسان سازمان بهداشت جهانی بهمن‌ماه پارسال بعد از چندین ماه تأخیر در کسب اجازه از دولت پکن برای سفر به این کشور و تحقیق پیرامون منشأ ویروس کرونا، نهایتاً برای بازرسی «محدود» و تحت نظارت خود دولت چین اجازه یافتند.

خبرگزاری رویترز ۲۵ بهمن ماه پارسال گزارش داده بود، دوایر دومینیک، کارشناس استرالیایی که همراه با تیم سازمان بهداشت جهانی به چین سفر کرده بود، اعلام کرده که پکن از ارائه اطلاعات خام مربوط به ۱۷۴ نفری که چین برای اولین بار از ابتلای آنها به ویروس کرونا در شهر ووهان خبر داده بود، خودداری کرده و تنها موافقت کرده خلاصه‌ای از گزارش ابتلا به کرونا در کشور را تحویل این نهاد وابسته به سازمان ملل دهد.

بر اساس ادعای دولت چین، اولین موارد ابتلا به کرونا در شهر ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ مشاهده شده است.

در گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی نیز گفته می‌شود در تمامی زمینه‌ها به غیر از احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. تحقیقات این نهاد بین‌المللی می‌گوید به احتمال زیاد شیوع کرونا منشأ حیوانی داشته است.

آمریکا به همراه ۱۳ کشور از جمله استرالیا، ژاپن، اسرائیل، کانادا، چک، دانمارک، استونی، لتونی، لیتوانی، کره جنوبی و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک از مطالعات انجام شده اظهار نگرانی کرده و خواستار تحقیقات شفاف، ارزیابی مستقل و بدون اعمال نفوذ و مداخله دولت چین در کار بازرسان سازمان بهداشت جهانی شده‌اند.

این کشورها همچنین بر لزوم توسعه روندی علمی و شفاف برای ارزیابی‌های بین‌المللی در موارد مشابه همه‌گیری کرونا در آینده تأکید کردند.

با این حال، تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز گفته است که گزارش جدید این سازمان تنها گامی اول در روشن‌سازی منشأ ویروس کرونا بوده که موضوعی بسیار پیچیده و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

وی گفت سازمان بهداشت جهان تحقیقات اضافی بسیاری را باید در این زمینه به انجام رساند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز به تازگی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «ما در مورد روش و روند این تحقیقات و بخصوص مشارکت دولت چین در تنظیم نتیجه‌گیری پژوهش نگرانی‌هایی داریم».

دولت چین روز دوشنبه ۹ اسفند این انتقاد را رد کرد و سخنگوی وزارت خارجه آن کشور گفت: «دولت آمریکا از این تحقیقات انتقاد کرده است. آیا این به معنای تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیست؟»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.