رفتن به محتوای اصلی

بی بی سی فارسی در مظان اتهامی سنگین

بی بی سی فارسی در مظان اتهامی سنگین

بی بی سی فارسی در فضای مجازی در مظان اتهام همدستی با پاکستان، در قتل فهیم دشتی، سخنگوی احمد مسعود در دره پنجشیرقرار گرفته است.  این موسسه خبری متهم شده است که با افشای شماره تلفن موبایل فهیم دشتی، موجب ردیابی الکترونیکی محل وی توسط بهپادهای پاکستانی و در نتیجه قتل وی شده است.

کسانی در دفاع از بی بی سی نوشته اند که چنین چیزی غیر ممکن است از جمله فردی به نام رشیدی در تویتر میگوید:"... "شناسایی موقعیت جغرافیایی افراد از روی نام کاربری آنها اونم با استفاده از زوم امکانپذیر نیست. حتی اگر شماره تلفن هم بود، صرفا با داشتن شماره تلفن، شما نمی‌توانید موقعیت جغرافیایی افراد را شناسایی کنید"

اما یک منبع مطلع در این زمینه میگوید. چنین چیزی به لحاظ فنی ممکن و عملی است:

"اگر فردی در محلی به هر دلیلی (تصادف، سکته  حمله حیوان ...) در جایی به تنهایی افتاده باشد  و به آمبولانس زنگ بزند و یا پلیس ، براحتی و سریع محل فرد را شناسایی و به سراغش میروند.

حتی ا یکی از دوستانم که پزشک جراح در بیمارستانی است، می گوید یک برنامه ای هم موجود است که براحتی میتوان روی تلفن ضبط کرد تا محل تلفن زننده  براحتی پیدا شود."

وی همین توضیح را در قالب اصطلاخات فنی توضیح داده که البته فهمش برای فرد نا آشنا در این زمینه دشوار است. وی مینویسد: " شماره تلفن و یا (MSISDN) در زمان تماس بر روی HLR در پوشش اپراتور همان SIM و یا VLR اگر تحت پوشش اپراتور دیگری باشد ثبت میشود و با دسترسی به Log های مربوطه شناسایی جغرافیایی SIM امکان پذیر است. ثانیا همه LAI ها در VLR ثبت هستند".

برای سالهای متمادی، کم اعتنایی به شکایات بینندگان بی بی سی فارسی و یا در صورت اجبار، ارائه پاسخی بی محتوا به شاکیان، سیاست معمول مدیریت بی بی سی فارسی در مقابل شنوندگان خود بوده است. امید که این بار مدیران بخش فارسی بی بی سی، در اینمورد دست به روشنگری زده وبیش از این خود را در مظان اتهام از سوی افکار عمومی و شمنان خود قرار ندهند. سکوت میدیران فارسی بی بی سی در اینمورد، غیر قابل توجیه است. مدیران بی بی سی فارسی باید به دو سوال زیر پاسخ بدهند:

آیا شماره تلفن صفحه تلویزیون بی بی سی فارسی بعد از ختم برنامه مصاحبه با فهیم دشتی با کانال ارتباطی با وی مربوط بوده است؟ اگرآری چرا این شماره تلفن نشان داده شد؟ و اگر نه، دلیل ظاهر شدن این شماره در صفخه بی بی سی فارسی چه بوده است؟

 

پاسخ بی بی سی فارسی به اتهام مدستی با پاکستان، در قتل فهیم دشتی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
ایمیل از یک همکار ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید