رفتن به محتوای اصلی

آمریکا شبانه پایگاه هوایی بگرام را ترک کرد؛ به فرمانده جدید اطلاع داده نشد

آمریکا شبانه پایگاه هوایی بگرام را ترک کرد؛ به فرمانده جدید اطلاع داده نشد

Image removed.

پایگاه بگرام مرکز عملیاتی اصلی آمریکا برای سرنگون کردن حکومت طالبان و تعقیب پیکارجویان القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شهرهای ایالات متحده و زمانی محل استقرار حدود صد هزار نظامی آمریکایی بود.

ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد که بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی در خاک افغانستان را تخلیه کرده است.

ژنرال میرعبدالله کوهستانی، فرمانده جدید پایگاه بگرام، به خبرنگاران گفت: «ما در مورد خروج آمریکایی‌ها از این پایگاه شایعاتی شنیدیم و ساعت هفت صبح متوجه شدیم که این خبر حقیقت دارد و آن‌ها بگرام را تخلیه کرده‌اند».

 

سخنگوی ارتش آمریکا حاضر نشد در مورد انتقاد نظامیان افغانستان اظهار نظر کند و به بیانیه هفته گذشته ارتش آمریکا ارجاع داد. در آن بیانیه گفته می‌شود که پس از اعلام تاریخ خروج کامل نیروهای آمریکایی در اواسط ماه آوریل از سوی جو بایدن، روند تحویل پایگاه‌های آمریکایی به ارتش افغانستان آغاز شده است.

سخنگوی ارتش آمریکا افزود که آن‌ها تخلیه پایگاه‌ها را با دولت افغانستان هماهنگ کرده‌اند.

به گفته مقامات ارتش افغانستان، قبل از ورود نیروهای این کشور به پایگاه بگرام در ساعت هفت صبح گروه کثیری از مردم این پایگاه را غارت کرده‌ بودند.

عبدالرئوف، یک سرباز ارتش افغانستان، گفت: «ما ابتدا فکر می‌کردیم این‌ها طالبان هستند». به گفته او، فرماندهان آمریکایی از فرودگاه کابل تماس گرفتند و گفتند ما در فرودگاه هستیم.

ژنرال میرعبدالله کوهستانی تاکید کرد که با وجود پیشروی‌های اخیر طالبان، نیروهای ارتش افغانستان می‌توانند از بگرام دفاع کنند. در پایگاه هوایی بگرام یک زندان بزرگ با حدود پنج هزار زندانی نیز وجود دارد که ظاهرا اکثر آن‌ها از اعضای طالبان هستند.

اکثر نیروهای ناتو هفته گذشته بدون سر و صدا خاک افغانستان را ترک کردند. باقی‌مانده نیروهای آمریکایی نیز قرار است تا انتقال مسئولیت حفاظت از فرودگاه کابل به نیروهای ترکیه در کابل بمانند.

همزمان با خروج نیروهای آمریکا و ناتو حملات طالبان گسترش یافته و اين گروه طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از ولسوالی‌ها در شمال افغانستان را تصرف کرده است. در روزهای اخیر صدها تن از نفرات ارتش افغانستان برای پرهیز از نبرد با طالبان به خاک تاجیکستان گریخته‌اند.

ژنرال میرعبدالله کوهستانی به خبرنگاران گفت: «در جنگ گاهی پیشروی و گاهی عقب‌نشینی می‌کنیم». به گفته او، ارتش افغانستان استراتژی خود را تغییر داده و فقط روی مناطق استراتژیک تمرکز می‌کند.

وی تاکید کرد که ارتش افغانستان در آینده نزدیک این مناطق را بازپس خواهد گرفت.

ارتش افغانستان روز دوشنبه پس از استقرار در بگرام تاسیسات این پایگاه را به گروه کثیری از خبرنگاران نشان داد.

وسعت این پایگاه که استفاده از آن فقط در انحصار نیروهای آمریکایی بود به اندازه یک شهر کوچک است. در قلب آن دو باند پرواز و بیش از صد جایگاه استقرار جنگنده‌ها وجود دارد. این پایگاه یک بیمارستان مجهز به ۵۰ تخت دارد و انبارهای بزرگ آن مملو از تدارکات و وسایل گوناگون است.

ژنرال کوهستانی گفت نیروهای آمریکایی حدود ۳.۵ میلیون قطعه تدارکات و وسیله را در پایگاه جا گذاشته‌اند که فهرست دقیق آن به ارتش افغانستان تحویل داده شده است. بخشی از تدارکات بطری‌های آب و جیره غذایی آماده برای سربازان است.

سربازان افغان از تخلیه بی‌خبر پایگاه بگرام گله دارند. یکی از آن‌ها گفت: «آمریکایی‌ها با خروج شبانه و بی‌خبر از بگرام تمام حس نیت ۲۰ سال گذشته را از دست دادند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فر دا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید