رفتن به محتوای اصلی

موارد زیادی داریم که غرامت دادند ولی مسئولیت نپذیرفتتند

موارد زیادی داریم که غرامت دادند ولی مسئولیت نپذیرفتتند

Image removed.

آقای بهرامی روز سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه، در ادامه تلاش جمهوری اسلامی برای شانه خالی کردن از مسئولیت در سرنگونی این هواپیمای مسافربری گفت: «در حوادث مشابه مانند سقوط هواپیما مالزیایی بر فراز آسمان اوکراین بعد از شش سال هنوز پرونده رسیدگی نشده و موارد زیادی از این سوانح داریم که غرامت را بعد از چندین سال پرداخته‌اند، ولی مسئولیت را نپذیرفته‌اند.»

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، روز ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی تا سه روز ساقط کردن این پرواز را انکار کرد، اما بعد از انتشار شواهد و اسنادی توسط آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا، نهایتا تحت فشار بین‌المللی پذیرفت که هواپیما توسط موشک‌های سامانه دفاعی سپاه ساقط شده، اما مدعی شد این حادثه به خاطر «خطای انسانی» اتفاق افتاده است.

این در حالی است که برخی از خانواده‌ها همراه با دولت‌های کانادا و اوکراین با «عمدی خواندن شلیک موشک توسط سپاه پاسداران» خواستار توضیح قانع‌کننده ایران در این زمینه شده‌اند.

اما رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مقابل این درخواست‌ها مدعی شده که «تحقیقات این پرونده در عرض حدوداً یک سال با انجام عملیات شبیه‌سازی که نظیر آن را در دنیا نداریم، به اتمام رسید.»

این در حالی است که ایران با وجود ادعاهای بسیار، هیچ اطلاعاتی درباره ۱۰ نفری که اعلام شده در رابطه با سرنگونی این هواپیما، برای آنها کیفرخواست صادر شده، در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌دهد.

به همین دلیل مقام‌های اوکراینی بارها از پنهان‌کاری ایران در زمینه اطلاعاتی که باید در اختیار کی‌یف قرار داده شود، انتقاد کرده‌ و جمهوری اسلامی را به صراحت به تلاش برای «فرار از زیر بار مسئولیت جنایت سرنگونی هواپیمای اوکراینی» متهم می‌کنند.

به تازگی خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین در مونترال کانادا دست به راهپیمایی اعتراضی زده و سپس در برابر مقر سازمان هوانوردی بین‌المللی، ایکائو، در این شهر تجمع کردند.

خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ می‌گویند به «بی‌عملی و بی‌تفاوتی» سازمان ایکائو در قبال سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر فراز تهران معترض هستند.

آنها تاکید کرده‌اند، در حالی که جمهوری اسلامی در جریان سرنگونی این هواپیمای مسافربری کنوانسیون‌های مربوطه بین‌المللی را به شدت نقض کرده، ایکائو هیچ کاری در محکوم کردن آن انجام نداده است.

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین و سرپرست هیئت مذاکره‌کنندگان، پیش از این به رادیوفردا گفته بود: «ظاهرا برخی تحولاتی را شاهد بوده‌ایم اما اگر به جزئیات و اعماق قضیه بنگریم، متوجه می‌شویم سوالات متعددمان همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فر دا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید