رفتن به محتوای اصلی

درخواست شورای روابط آمریکایی-اسلامی​ از جو بایدن برای لغو فرمان مهاجرتی ترامپ

درخواست شورای روابط آمریکایی-اسلامی​ از جو بایدن برای لغو فرمان مهاجرتی ترامپ

نهاد عواد، رئیس شورای روابط آمریکایی-اسلامی​ با تاکید بر لزوم رفع «تبعیض و نژادی» در هر سطح از دولت بایدن گفته است که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا «متعهد شده» که در اولین روز کاری به فرمان مهاجرتی دولت ترامپ و منع سفر شهروندان برخی از کشورهای مسلمان به آمریکا پایان دهد.

جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی چند بار به این موضوع اشاره کرد و وعده لغو این فرمان را داد.

شورای روابط آمریکایی-اسلامی روز شنبه افزوده است که «ما قصد داریم برای اطمینان از انجام این وعده‌ها توسط دولت بایدن، به سایر رهبران و سازمان‌های مسلمان آمریکایی بپیوندیم. ما همچنین قصد داریم در صورت زیر پا گذاشته شدن این وعده، دولت خود را پاسخگو کنیم.»

فرمان مهاجرتی ترامپ روز ۷ بهمن سال ۹۵ صادر شد و رئيس‌جمهور آمریکا هدف آن را جلوگیری از ورود «تروریست‌های اسلام‌گرا» به این کشور اعلام کرد.

در فهرست اولیه این فرمان نام ۶ کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی دیده می‌شد.

اواسط اسفند همان سال، آمریکا نام عراق را از این فهرست حذف کرد. نام سودان هم مهرماه ۹۶ از این فهرست حذف شد و در عوض محدودیت‌های تازه شامل حال شهروندان کشورهای چاد، کره‌شمالی و ونزوئلا شد.

صدور فرمان مهاجرتی در داخل آمریکا نیز مخالفت‌های زیادی برانگیخت و پس از حدود دو سال بحث و شکایت گسترده سرانجام تیرماه سال ۹۷، دیوان عالی آمریکا با اجرای نسخه تعدیل‌شده فرمان با هدف «حراست از منافع ملی» ایالات متحده موافقت کرد.

در میان شاکیان، شماری از خانواده‌های ایرانی‌آمریکایی نیز حضور داشتند که تاکید می‌کردند در پی اعمال محدودیت‌ها، «به طور ناعادلانه‌ای» از دیدار بستگان خود محروم شده‌اند.

مخالفان مسلمان این قانون هم با اشاره به فهرست اولیه که صرفا شامل کشورهای مسلمان بود، دولت ترامپ را متهم کردند که بین ادیان تبعیض قائل شده تا از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری کند.

مقام‌های دولت ترامپ اما تاکید کردند که فرمان اجرایی ترامپ «بر پایه امنیت ملی و مسائل مربوط به سیاست خارجی شکل گرفته و نه بر اساس نیت‌های دینی».

خبرگزاری الجزیره هم در گزارشی با اشاره به میل جو بایدن برای لغو فرمان منع ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آمریکا در روز اول شروع ریاست‌جمهوری‌اش، نوشت لغو فرمان اجرایی ریاست جمهوری آسان است ولی ممکن است طرح پرونده‌ و شکایت‌های قضایی از سوی جمهوری‌خواهان این روند را با تاخیر مواجه کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید