رفتن به محتوای اصلی

حملات جریانات راسیستی و نژاد پرستانه علیه مهاجرین،قائم مقام آنگلا مرکل را به هایدناو کشاند

حملات جریانات راسیستی و نژاد پرستانه علیه مهاجرین،قائم مقام آنگلا مرکل را به هایدناو کشاند

س از تظاهرات خشونت‌آمیز علیه اقامت پناهجویان در شهر “هایدناو” در شرق آلمان، زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و قائم مقام صدر اعظم آلمان، به این شهر می‌رود. در جریان تظاهرات نژادپرستانه در روزهای اخیر در این شهر در ایالت زاکسن، حدود ۳۰ مأمور پلیس زخمی شدند. بنا بر اعلام پلیس، یکشنبه شب (۲۳ اوت/ اول شهریور) اوضاع “در مقایسه” با روزهای پیش از آن آرامتر بود.

در حال حاضر حدود ۱۷۰ مأمور پلیس در محل حضور دارند و برای کنترل اوضاع خودروهای آبپاش هم به محل اعزام شده‌اند. پلیس از شامگاه یکشنبه در محوطه‌ی اطراف این اقامتگاه تدابیر امنیتی خاصی را اجرا می‌کند. پلیس می‌تواند در این محوطه هویت افراد را کنترل کند یا افراد را بازرسی بدنی کند. همچنین اختیارات پلیس برای جلوگیری از حضور افراد در این منطقه افزایش یافته است.

درگیری چپ‌ها و راست‌ها

شامگاه یکشنبه در شهر هایدناو و در حاشیه محوطه‌ای که پلیس آن را کنترل می‌کند، درگیری رخ داد. حدود ۲۵۰ نفر که گروهی از آنان احتمالا طرفدار جنبش چپگرای “آنتی‌فا” بودند، با افرادی که احتمال می‌رود راستگرای افراطی بوده باشند، درگیر شدند.

 

گروه اول (حدود ۲۵۰ نفر) در مقابل اقامتگاه پناهجویان به حدود ۱۵۰ نفری پیوستند که در حمایت از پناهجویان تجمع کرده بودند. در حالی که در ابتدا همه چیز آرام برگزار شد، در هنگام خروج هواداران آنتیفا از محل، افرادی که احتمال می‌رود راستگرای افراطی بوده باشند، با آنها درگیر شدند. پلیس برای کنترل اوضاع از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کرد. از شمار مجروحان احتمالی تا کنون آماری منتشر نشده است.

آنتیفا مخفف عبارت “آنتی فاشیست” است. مبارزه با فاشیسم، هدف گروه‌های چپ، چپ افراطی یا مستقل هوادار این جنبش است.

“مرزهایی که شکسته شدند”

استانیسلاو تیلیش، رئیس دولت ایالت زاکسن، در روزهای اخیر در دیدار از هایدناو، رخدادهای خشونت‌بار ضد پناهجویان را محکوم کرد. او از “مرزهایی” سخن گفت که “زیر پا گذاشته شده‌اند” و افزود که شرایط “با واژه‌ها قابل توصیف نیست”. تیلیش وعده داد با خاطیان برخورد می‌شود.

توماس دمیزیر، وزیر کشور دولت فدرال آلمان، نیز در مراسمی در شهر آخن تصریح کرد: «مهمتر از همه این است که دولت عقب ننشیند. اگر تصمیم گرفته شده در منطقه‌ای برای پناهجویان اقامتگاهی ساخته شود، نباید این اقامتگاه را در پی تظاهرات مخالفان برچید. و این – به اعتقاد من – درسی است که رخدادهای دو روز پیش به ما دادند».

اقامتگاهی دیگر طعمه حریق شد

 تشدید تدابیر امنیتی در اطراف اقامتگاه پناهجویان در هایدناو

همزمان با ناآرامی‌های شهر هایدناو، در شهر “وایساخ” در اطراف اشتوتگارت در جنوب غربی آلمان هم ساختمانی که قرار بود اقامتگاه پناهجویان شود، بامداد دوشنبه طعمه حریق شد. وقتی نیروهای امدادی اندکی پس از ساعت ۵ صبح به محل رسیدند، این ساختمان سه طبقه به طور کامل آتش گرفته بود و به گفته یک سخنگوی نیروهای امدادی، قطعا در شرایط کنونی قابل سکونت نیست.

علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست. پلیس هر گزینه‌ای، از جمله آتش‌سوزی عمدی، را محتمل می‌داند. در ماه‌های اخیر در حملات مشابهی در مناطق مختلفی از آلمان اقامتگاه‌های در حال ساخت برای پناهجویان عمدا به آتش کشیده شدند.

یاسمین فهیمی: مرکل موضع‌گیری کند

دبیرکل ایرانی‌تبار حزب سوسیال دمکرات آلمان در گفت‌وگو با روزنامه‌ی “زود دویچه تسایتونگ” از صدر اعظم آلمان خواست در قبال خشونت علیه پناهجویان موضع روشنی اتخاذ کند. یاسمین فهیمی معتقد است آنگلا مرکل نباید از مواجهه با این مسئله “طفره برود”.

«خشونت علیه پناهجویان به اعتبار آلمان در جهان ضربه می‌زند»

وزیر کشور آلمان اعلام کرد که دولت قانون با تمام قوا علیه خشونت راست‌گرایان افراطی برخورد خواهد کرد.

واکنش تا کنون انفعالی آنگلا مرکل انتقاد گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم برانگیخته است. این کاربران زیر هشتگ “#مرکل سکوت می‌کند” (#merkelschweigt) در این مورد بحث می‌کنند. به عنوان نمونه، کاربری توییت کرده است: راستی شغل صدر اعظم ما چیست؟ او خود با عبارت “#مرکل سکوت می‌کند” به این پرسش پاسخ داده است.

کاترین گورین-اِکارت، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان فدرال، هم در توییتی زیر همین هشتگ از مرکل خواسته است به یکی از اقامتگاه‌های پناهجویان برود و با این اقدام حمایت خود از پناهجویان را نشان دهد.

مرکل امروز دوشنبه (۲۴ اوت) میزبان فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه است. تلاش برای یافتن راه‌حل مشترک اروپایی برای مدیریت موج پناهجویان، از جملل موضوعاتی است که در دستور کار این دیدار قرار دارند.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید