رفتن به محتوای اصلی

غرب و انتخابات ایران

غرب و انتخابات ایران

با آغاز فعالیت های انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری ایران کشورهای غربی از همه امکانات خود برای تاثیر گزاری و نفوذ در آن استفاده کرده و از تمامی نیروهایی که بنحوی در این راستا در حرکت هستند پشتیبانی میکنند و در صددند تا مسیر آنرا بنفع خود تغییر داده تا در چالشهای پیش رودر سطح منطقه و جهان از ایران در جبهه خود سود جویند این موضوع مسئله تازه ای نیست چه غربی ها بتجربه دریافته اند که طی صد سال گذشته همواره موفق شده اند تغییر و تحولات ایران را بنفع خود رقم بزنند.

در مورد چگونگی استفاده از شرایط موجود در بین جناح بندیهای رژیم بحث فراوانی در جریان بوده که نتیجه آن معرفی چهار کاندیدا با چهار دیدگاه مختلف است تا مردم و نیروهای سیاسی ایران را محک زنند وبه این ارزیابی برسند که کدام دیدگاه بیشتر در بین مردم و نیروهای داخلی و خارجی تاثیر گزار است.

هنوز جنگ ایران و عراق پایان نیافته بود که غرب برای پیشبرد اهداف استراتژیکی خود مسئله همکاری مذاهب تک خدایی مسیحی ،یهودی و مسلمان رابکمک مذهبیون ایران در دستور کار خود قرار داد و با حمایت دولت آلمان و پشتیبانی کامل از خاتمی رئیس جمهور سابق تدارک چندین کنفرانس در این مورد دیده شد و حتی این مسئله تا سازمان ملل هم کشیده شد.

غرب با این مانور و سرمایه گذاری برروی خاتمی و رفسنجانی موفق شد ایران را در جنگ خاورمیانه درگیر کند و تا آنجا پیش رفت که مسئله انرژی هسته ای که بر طبق قوانین بین المللی حق همه کشورهاست مدتها مسکوت گذاشت شد خاتمی سالها در هامبورگ آلمان به اتفاق راسپوتین معروف بهشتی مقیم بوده و بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند آلمانها مدتها بر روی خاتمی کار کرده اند آلمان دربسیج نیروهای مذهبی ید طولایی دارد. ( در لهستان ، یوگسلاوی ، رومانی ، و حتی روسیه.) .

کشورهای غربی در انتظار آن بودند که خاتمی جانشین خامنه ای شود در درون رژیم دراین مورد بحث مفصلی صورت گرفته است اما اوضاع در خاورمیانه بر وفق مراد کشورهای غربی پیش نرفت و با آشکار شدن ضعف آمریکا و شرکا در اشغال کامل و کنترل منابع نفتی خاورمیانه جناح بندیهای رژیم بسرعت خودرا وارد عرصه سیاسی کردند که باز تاب آن انتخابات دوره نهم وچهار کاندیدایی هستند که در چهار چوب نظام جمهوری اسلامی برای دهمین دوره ریاست جمهوری ایران معرفی شدند.

تعلق سیاسی کاندیداها ؟

شورای امنیت ملی ایران متشکل از جناح های رژیم نتوانست بر سر یک و یا دوکاندیدای ریاست جمهوری بتوافق برسد و به این نتیجه رسید که با اوضاع مساعد جهانی نمایندگان چهار دیگاه عمده را بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کرده تا دیدگاه ها محک خورند.

موسوی : نخست وزیر دوران جنگ در زمان خمینی از رادیکالهای رژیم بحساب می آمد که با صدور انقلاب بهر قیمت مخالفتی نداشت موسوی بر خلاف گذشته بشدت خواهان همکاری ایران با کشورهای غربی شده وبهمراه خاتمی که هنوز دارای مناسبات حسنه ای با کشورهای اروپایی از جمله آلمان است در صدد است تا در صورت پیروزی در انتخابات همکاری استراتژیکی خود را با غرب آغاز کند که در زمان خاتمی بشدت پیگیری میشد باید گفت که موسوی بعداز بیست سال با اصرار خاتمی وارد معرکه انتخاباتی شده تا بر طبق سنت صد سال گذشته ایران را در جبهه غرب قرار دهد موسوی بهمراه خاتمی همانند بخش بزرگی از طرفداران سابق شوروی به جریان اروپا مدار ها روی آورده است.

موسوی هنوز صحبتی از چهاردوره انتخاباتی رفسنجانی و خاتمی نکرده است که تمام کوشش خود را برای راضی نگهداشتن قشر متوسط به بالا گذاشته بودند و میلیاردها دلار را چه بصورت یارانه و چه بصورت وام در اختیار بخش وارد کننده کالاها قرار داده بودند و بهیچ وجه حاضر نبودند در بخش تولید سرمایه گزاری کنند طرفداران امروز موسوی و خاتمی در اروپا اکثرا همان دلالان سابق هستند که ملیونها دلار پول از کشور خارج کرده اند.

کروبی : از جناح روحانیت رژیم است که سابقه خوبی همانند موسوی ندارد کروبی هنوز معتقد است روحانیت نباید صحنه را ترک کند و برای وجهه بخشیدن به نظام ولایت فقیه دم از شرکت زنان در امور کشور و حقوق بشر میزند البته بشدت مخالف حق و حقوق برابر زنان با مردان بر طبق مذهب اسلام است . کروبی مترسکی بیش در این انتخابات نیست با وجود این برای راضی نگاه داشتن روحانیت که هنوز متوجه جریان نیست وارد انتخابات شده تا ظرفیت های جناح روحانیت مورد ارزیابی قرار گیرد کروبی از اقتصاد و حتی سیاست سررشته ای ندارد و از همان ابتدای معرفی بعنوان کاندیدا تعجب همگان را بر انگیخت.

در درون رژیم برخلاف ادعای مهاجرانی که بدعوت جمهوری خواهان ، سازمان چریکهای فدایی خلق اکثریت و جناحی از حزب توده که در برلین سخنرانی داشت ادعا کرده بود که رژیم جاودانیست وحالا حالاها رفتنی نیست بهتر است نیروهای مخالف بیخودی خودرا معطل نکنند و خود را تسلیم نظام جمهوری اسلامی کنند تازه با صراحت تمام رو به حضار کرد و گفت که او معتقد به نظام ولایت فقیه و قانون اساسی رژیم است از محتوای سخنان مهاجرانی چنین برمی آمد که هنوز متحجر باقی مانده است مهاجرانی نگران از دست دادن موقعیت خود در درون نظام است و امیدش این است که بکمک کروبی بقدرت باز گردد.

محسن رضایی : فرمانده سابق سپاه پاسداران و عضو دائمی شورای مصلحت نظام که بیشتر فعالیتهای خود را در پادگانها گذرانده است بعدها در ایران به ادامه تحصیل پرداخته و درجه دکترای اقتصاد گرفته است سران رژیم سالها پس از انقلاب متوجه شدند که بدون داشتن مدرک تحصیلی جایی در جامعه مدرن ایران ندارند بنابراین بسرعت سعی کردند خود را به مدارک تحصیلی مسلح کنند رضایی خود را متخصص امور اقتصادی میداند بدون آنکه فعالیت میدانی را طی کرده باشد رضایی همچنان یک نظامی باقی مانده است هرچند که خود را اقتصاددان معرفی کند.

دیگاه رضایی استفاده از مدیریت جدید اقتصادی و صنعتی بر اساس تجارب دیگر کشورهاست و خواهان گسترش سرمایه گزاری خارجی در ایران و بالعکس است رضایی در نهمین دور انتخابتی ریاست جمهوری کاندیدا شد که بدور دوم راه نیافت شرکت رضایی در این دوره بیشتر متعادل کردن جناح بندیهای رژیم است وگرنه رضایی هم در این انتخابات شانسی ندارد.

احمدی نژاد : رئیس جمهور فعلی ایران همانند سه شخصیت دیگر رژیم در پست های مختلفی از جمله استانداری و شهرداری و.. کار کرده است انتخاب احمدی نژاد در دوره نهم در شرایطی صورت گرفت که نظام جمهوری اسلامی در گیر تدوین استراتژی تازه ای بود در این دوره رژیم تمام امکانات خودرا در زمان رفسنجانی و خاتمی در اختیار غرب و ناتو گذاشته بود تا همچنان در قدرت باقی بماند ولی آمریکا ، فرانسه و اسرائیل به اینهمه امتیاز قانع نبوده و رژیم را به سرنگونی آنهم با بمب اتمی تهدید میکردند .

از طرف دیگر جنگ خاورمیانه بشدت ادامه داشت و بیش از آنچه تصور میشد طول کشید ضمن آنکه آمریکا و غرب بوعده های خود وفا نکرده ومنطقه را نه تنها ترک نمیکردند بلکه در ساختن پادگانهای نظامی در اطراف ایران بشدت ادامه میدادند در درون نظام اکثریت کسانی که پست های مهم را اشغال کرده بودند نه از اداره امورمملکت سررشته ای داشتند ونه اطلاعی از جنگ که هر لحظه امکان وقوع آن میرفت.

در این شرایط اوضاع برای بخش اجرایی کشور آماده شد در نتیجه اینبار تکنوکراتها و بوروکراتها وارد میدان شدند و موفق شدند از انتخاب مجدد رفسنجانی جلوگیری کنند که بعید نبود در صورت پیروزی خود را پادشاه ایران معرفی کند و خامنه ای راهم که خود در راس ولایت فقیه منصوب کرده بود از صدارت و خدایی بزیر بکشد .

رفسنجانی هر گز این شکست را نپذیرفت و با تمام امکانات در صدد بر آمد که دولت احمدی نژاد را از سر راه بردارد اگر خامنه ای به رفسنجانی اعتماد داشت با توجه بقدرتی که در اختیار دارد میتوانست احمدی نژاد را بر کنار کند و رفسنجانی را رئیس جمهور کند.

تبلیغات انتخاباتی اخیر نشان میدهد که رفسنجانی با تمام امکانات در صدد حذف جناح های مخالف خود در نظام جمهوری اسلامی است خاتمی و رفسنجانی در بین روحانیت چنین تبلیغ کرده و میکنند که احمدی نژاد روحانیت را ضعیف کرده و قصد دارد آنها را از صحنه سیاسی ایران حذف کند .

رفسنجانی در بازار و در بین تجار نفوذ قابل توجه ای دارد که مخالف شدید تولید در کشورند بازار و رفسنجانی بیشترین کمک را به موسوی و کروبی در این انتخابات کرده اند تا به حاکمیت بر گردند موسوی شخصیت مستقلی ندارد در گذشته همیشه برای کسب تکلیف به رفسنجانی و یا به خمینی متوسل میشد.

علت مخالفت با احمدی نژاد نه شخص او بلکه جناحی ار رژیم است که با استراتژی همکاری با غرب سر باز میزند جناحی که ابزارهای اجرایی کشور را در دست دارد و خواهان همکاری با کشورهای عضو شانگهای است و رابطه با روسیه بر اساس منافع مشترک بر قرار کرده است.

منافع غرب در ایران !

رسانه ها و مطبوعات غرب روزانه ده ها مطلب در مورد انتخابات ایران برشته تحریر در می آورند ویا از رادیو و تلویزیون پخش میکنند که عمدتا تلاشی است برای افزایش تضادبین نیروهای رژیم تا پس از انتخابات قدرت چانه زدن بیشتری داشته باشند و ایران را از درون مشغول مشکلات داخلی کرده تا زمینه را برای جلب ایران به کمپ خود فراهم کنند اما رژیم و جناح های آن یکطرف قضییه هستند طرف دیگراکثریت مردم ایرانند که ازهرزمان دیگردرتاریخ کشورمان از بیداری و هوشیاری بر خوردارند و اجازه نخوا هند داد که نیروهای بیگانه دوباره سفره خود را در ایران پهن کنند .

اوضاع جهان و منطقه چنان است که همه نیروهای موثر در منطقه در صدد بهره برداری از انتخابات ایران هستند کشورهای اروپایی فقط با پشتیبانی از موسوی بسنده نکرده اند فرانسه دوهفته قبل نیروی نظامی وارد بحرین کرده تا هم خلاء حضور آمریکا را پر کند و هم به ایران از جنوب فشار وارد کند تا نماینده دلخواه غرب را به مردم ایران تحمیل کند آمریکا طی اینهفته مجددا سربازان فراوانی به کشورهسایه ما افغانستان فرستاده است

اما این همه ماجرا نیست غرب و ناتو همچنان با هزینه زیاد در صدد کشاندن ایران به جبهه خود هستند چه از دیر باز آنرا منطقه امنیتی خود تلقی میکنند غرب تنها با همکاری ایران میتواند توازن قوا را بنفع خود در منطقه و جهان بهم بزند شکی نیست که غرب و آمریکا خواهان یک کشور قدرتمند از نظر اقتصادی ، نظامی و مستقل همانند ایران در منطقه نیستند خوشبختانه غرب با مشکلات بزرگ مالی و اقتصادی در داخل خود و در جهان سر در گریبان است از طرف دیگر:

1- دولت جدید اوباما هنوز سروسامان نگرفته و دارای برنامه مشخصی برای اتخاذ تاکتیک های تازه نیست و در درون سیستم آمریکا در مورد چگونگی اجرای اهداف تازه اتفاق نظر وجود ندارد.

2- انحصاردفاع از منافع آمریکا و غرب تحت عنوان مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر از دست غرب خارج شده و با ضربه تعیین کننده ای که روسیه در گرجستان به ناتو وارد آورد و شمال گرجستان را از جنوب اوکراین از هم جدا کرد نشان میدهد که قدرت انحصاری نظامی ناتو در هم شکسته است روسیه عملا امکان نظامی اشغال مناطق نفتی قفقاز رااز طریق گرجستان از ناتو گرفت است.

3- گسترش جنگ در داخل پاکستان و در سراسر افغانستان و ادامه جنگ در عراق موقعیت آمریکا را که در گیر بحران اقتصادی ومالی است شدیدا بخطر انداخته است در نتیجه امکان مانور بیشتر از غرب گرفته شده است .

4- گرایش براست در اتحادیه اروپا که اکثریت نمایندگان آنرا راست های محافظفه کار تشکیل داده اند و شکست پی در پی نیروهای راست تحت نام سوسیال دمکرات در کشورهای غربی و گرایش به نظامی گری دراروپا کشورهای دیگر از جمله کشورهای جهان سوم را وادار به مسلح کردن خود به مدرن ترین سلاحها خواهد کرد تا در مقابل تجاوز قادر بدفاع از خود باشند.

5- عدم قبول مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از طرف کشورهای کوچک که در کنترل چند قدرت بزرگ قرار گرفته است نشان از بی اعتباری این سازمان دارد که نمیتواند مصوبات خود را که تنها توسط چند کشور به تصویب میرسد به اجرا در آورد چرا که دیگر کشورها حاضر نیستند از آن پشتیبانی کنند.

6- عدم همکاری روسیه با پیمان ناتو و در خواست مجدد الحاق اوکراین به روسیه که اکثر مردم آنرا روس تبار تشکیل میدهند مناسبات اروپا و جهان را وارد فاز جدیدی کرده است که غرب نتواند با ابزار نظامی همچنان به اشغال و کشتار مردم جهان ادامه دهد روسیه مدتی پیش اعلام کرد که در صدد ایجاد ناتوی دیگری در منطقه با همکاری کنفدراسیون روسیه با بلاروس است و امیدواراست تا اوکراین به آن بپیوندد.

7- وضعیت اقتصادی و مالی کشورهای غربی از جمله آمریکا این امکان را در حال حاضر به آمریکا و اروپا نمیدهد تا با تهدید نظامی و با اشغال ایران منافع استراتژیکی خود را به پیش ببرند در نتیجه مجبورند از موضع دفاعی بر خورد کنند ولی تمام کوشش خودرا بکار خواهند گرفت تا اگر ایران تسلیم نشود ثبات داخلی کشور را بهم بزنند و یا با انقلابات از نوع رنگی آن حداقل تا مدتی ایران را از درون بخود مشغول کنند در غرب بر سر این مسئله که ایران با منابع و موقعیت استراتژیکی خود در خاورمیانه برای امنیت اقتصادی و سیاسی کشورهای غربی جنبه حیاتی دارد توافق اساسی وجود دارد.

معرفی کاندیداهای رژیم و اختلافاتی که در بین آنها بر سر مسائل مختلف رخ داد اگر چه بنیادی و اساسی نبود و هیچ یک ازقوانین تحمیلی ولایت فقیه زیر سئوال نرفت ولی این امکان برای مردم بخصوص جوانها ایجاد شد تا بطور وسیع در سراسر کشور به بحث و جدل بپردازند و تفکرات سیاسی خود را سیقل دهند موقعیتی که هرگز مردم خوب مادر سی سال گذشته به آن دست نیافته بودند برنده این انتخابات کاندیداهای رژیم نیستند بلکه مردم ایران هستند که تابوها راشکستند و توانستند از موقعیت بنحو احسن استفاده کنند این نیروی عظیم است که قادر است هرتوطئه ای چه داخلی و چه خارجی را خنثی و هر متجاوزی را سر جای خود بنشاند.

م . ر ا د (08.06.2009)

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید