رفتن به محتوای اصلی

یک سال از وعده "حسن روحانی" به "روزنامه نگاران" می گذرد

یک سال از وعده "حسن روحانی" به "روزنامه نگاران" می گذرد


*******

پیش تر گفته می شد دلیل اصلی پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران در سال 88، شکایتی بود که از طرف وزارت اطلاعات از این انجمن صورت گرفته اما به گفته اعضای هیات رییسه این انجمن و تایید وزارت ارشاد با پیگری هایی که در این یک سال انجام شده این وزارتخانه شکایت خود را پس گرفته است. همچنین در جلساتی که بین وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات برگزار شده هر سه وزارتخانه اعلام کرده اند که این انجمن حتی می تواند مجمع عمومی برگزار کند.وعده بازگشایی "انجمن صنفی روزنامه نگاران"، هم در جریان رقابت های انتخاباتی از سوی روحانی مطرح شد و هم در نخستین کنفرانس مطبوعاتی او در قامت رییس دولت یازدهم. حالا یک سال از آن روزهای پرشور گذشته  و با وجود پیگیری های مدام اعضای این نهاد صنفی، خبری از شکستن قفل انجمن صنفی روزنامه نگاران نیست.

علی جنتی، وزیر ازشاد دوشنبه اعلام کرد"در دولت، دو بخش با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برخورد دارند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار و امور اجتماعی و تا آنجا که من می‌دانم، در دولت هیچ اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران وجود ندارد."

ماشاالله شمس الواعظین، رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در این باره می گوید:"باید این سوال را پرسید که حالا که هر سه وزارتخانه درگیر در فک پلمپ انجمن با بازگشایی آن موافق هستند، پس چه مشکلی برای بازگشایی وجود دارد و چه ارگان دیگری در این کار دخیل است که اجازه این کار را نمی دهند." پیشتر کامبیز نوروزی کارشکنی های وزارت کار راه مانع اصلی بازگشایی این نهاد صنفی اعلام کرده بود.

شمس الواعظین با اشاره به پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات از انجمن مطرح گفت: "از دولت سوال کنید که با وجود اینکه شما به عنوان دولت هیچ مشکلی برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارید و رفع شکایت از انجمن به وسیله شاکی که همان وزارت اطلاعات است هم انجام شده پس چرا انجمن صنفی بازگشایی نمی شود؟"

او هم چنین تاکید کرد "ما از دولت تقاضا داریم که نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده وزارت کار و امور اجتماعی و نماینده وزارت اطلاعات حضور یابند و با همکاری قوه قضاییه از انجمن فک پلمپ صورت گیرد."

عضو هیات رییسه انجمن صنفی روزنامه نگاران افزود: "فک پلمپ از انجمن را باید اجرایی کنند، اینکه مطرح می کنند مشکلی برای این کار وجود ندارد دقیقا یعنی چه؟ یعنی موضوع را به ارگان های دیگر پاس می دهند؟"

شمس الواعظین با انتقاد از کوتاهی دولت در بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران گفت: "زمانی که دولت مدعی می شود که مشکلی با بازگشایی ندارد، باید با قوه قضاییه هماهنگ کنند و مشکلات را بر سر این قضیه با هم حل کنند. دولت نباید مطرح کند که مشکلی با این موضوع ندارد. دولت حل این موضوع را از دوش خود بر میدارد و به دوش یک ناشناس می گذارد. اگر مدعی است که مشکلی ندارد عهده دار حل این مشکل باشد."  "اگر نارضایتی و مقاومتی در دولت وجود دارد، خود دولت باید آنها را اعلام کند. من اظهارنظر رسمی درباره این مخالفت ها نشنیدم و شایعات هم نباید مورد توجه قرار گیرند. اگر به طور رسمی کسی مخالفتی داشته باید  گفته شود که دلیل مخالفت چیست."

عضو هیات رییسه انجمن صنفی روزنامه نگاران درباره اینکه چرا وعده های بازگشایی خانه سینما عملی شد اما بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران با مشکل روبرو شده است عنوان می کند: "درخصوص انجمن صنفی روزنامه نگاران مخالفت های زیادی وجود دارد. از قوه قضاییه در مورد این انجمن مدعی هستند تا به قول شما معاون وزیر ارشاد اما درباره خانه سینما این ادعاها کم تر بود. اما موضوع مهم این است که وزیر ارشاد مطرح کرده که دولت آقای روحانی با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران مشکلی ندارد، باید گفت که بسیار خوب آقای وزیر برای عملی کردن این کار فردا صبح گام بردارید. باید کسی آستین را بالا بزند. اگر دولت مدعی انجام این کار است، آن را عملی و اجرایی کند."

شمس الواعظین هم چنین درباره برگزاری مجمع عمومی انجمن می گوید:" برای انجام این کار یا باید انجمن بازگشایی شود و یا وزیر کار و ارشاد اعلام کند که باتوجه به پلمپ بودن انجمن شما مجمع عمومی را در وزارت کار برگزار کنید."

او تاکید می کند: "این سوال باید مطرح شود که چرا بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به ارگان های مختلف پاس داده می شود و به صورت  یک موضوع مجهول باقی مانده است؟ دولت اگر مشکلی ندارد برای بازگشایی انجمن گام بردارد."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید