رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه با جانت میخائیل، شهردار رام‌الله
29.10.2010 - 13:07

"زنان در نحوه اداره شهر رام الله در فلسطین خیلی با بصیرت‌اند، و از طریق ایجاد مراکز فرهنگی، پارک‌ها و پروژه‌های اجتماعی، به پیشرفت و تمیزی آن و حمایت از زنان و کودکان و خانواده‌ها اهمیت می‌دهند." جانت میخائیل می گوید زنان فلسطینی در دستیابی به پست های سیاسی در این کشور پیشرفت زیادی کرده اند.

شهرزادنیوز: این مصاحبه از سایت "من از سیاست سردرمی‌آورم" با جانت میخائیل، اولین شهرداز زن شهر رام‌الله، انتخاب و ترجمه شده است. سایتی که خود را چنین معرفی می‌کند: "این سایت برای کمک به نیازهای مقامات منتخب، کاندیداها، رهبران و اعضای احزاب سیاسی، محققان، دانشجویان و مشارکت‌کنندگانی طراحی شده است که به پیشرفت زنان در سیاست علاقه‌مندند."

- خانم جانت میخائیل شما اولین شهردار زن در منطقه اشغال شده فلسطین هستید. به عنوان زنی در مقام رهبری، با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟ تجارب و سابقه فعالیت‌های شما چه کمکی به شما کرده‌اند؟

- اول از همه مایلم از شما به خاطر توجه‌تان به زنان فلسطین تشکر کنم. در واقع زنان فلسطینی در دستیابی به پست‌های سیاسی پیشرفت زیادی کرده‌اند و با موفقیت همراه مردان کار و انجام وظیفه کرده‌ و قابلیت‌هایشان را به اثبات رسانده‌اند.

برای من آسان نبود که اولین شهردار شهر مهمی مثل رام‌الله بشوم. گرچه رام‌الله شهری لیبرال و باز است که شهروندانش افرادی تحصیل‌کرده‌اند و به من در دستیابی به این مقام کمک کردند. من مدیر یک مدرسه معروف بودم و برخورد و کار با والدین و شهروندان در تقویت توان من برای رهبری شورای شهر نقش زیادی داشت.

من با مشکلات متعددی روبرو بوم، مثلا:

- فشار شدید برای کناره‌گیری یا تسهیم آن با سایر احزاب، اما من به احترام رأی‌دهندگان از این کار امتناع کردم.

- تهدید و ارعاب

- سنت‌های مخالف با حضور زنان در جامعه و منکر توانایی آن‌ها در کسب موقعیت اجتماعی. این پست و مقام‌ها در اختیار گروه محدودی هستند، اما چون بلند پرواز بودم و اعتماد به نفس داشتم به این چیزها اهمیتی ندادم.

- اشغال سرزمین ما توسط اسرائیل، امکانات ما را برای اجرای برنامه‌هایمان محدود می‌کند.

- بی ثباتی سیاسی که مشکلاتی به وجود می‌آورد، اما امروزه وضع خیلی بهتر است.

- شورای شهر نهادینه نشده و کارکنان آن امکانات لازم برای بهبود شهر را در اختیار ندارند. تغییرات ساختاری، آموزش کادر اداری و استخدام کادر جدید، به علاوه مشارکت ما در اجتماع، بازدیدها، ارتباط با شهروندان، مشاوره و برگزاری کارگروه‌های مستمر کمک کرد تا بر این مشکلات فائق آییم. با استفاده از عزم راسخ، اعتماد به نفس، پشتکار، ایمان و علاقه به شغلم بود که توانستم بر این موانع غلبه کنم. هرچند هنوز مشکلاتی وجود دارند.

من در انتخابات شرکت کردم چون عاشق شهرم بودم و می‌خواستم پیشرفت کند و والدین، دوستان و همکارانم تشویقم کردند. انتخابات‌های سال 2005 بسیار مهم بودند و شوق زیادی برانگیختند چون برای اولین بار پس از 30 سال، تحت نظر "دولت ملی فلسطین" برگزار می‌شدند. این انتخابات دمکراتیک بودند و صحنه مبارزه شدید بلوک‌های مختلف. تجارب قبلی من به عنوان مدیر دبیرستانی معروف و اطلاعات وسیع‌ام، در این انتخابات خیلی به نفع من تمام شدند.

- به نظر شما زنان کاندیدا باید چه چیزهایی را بدانند؟ برای زنان کاندیدی که در جوامع مردسالارانه امکانات محدودی در اختیار دارند، چه توصیه‌ای دارید؟

- یک زن کاندید باید به وظایف پیشاروی خود کاملا واقف باشد. او باید خود را تربیت کند، تمام قوانین و مقررات مربوطه را مطالعه کند و اعتماد به نفس داشته باشد. او باید با همه رفتاری برابر و طبق قانون داشته باشد و در حضور مردم به عادات و سنت‌ها پای‌بند باشد. باید هم‌چنین خود را به اثبات برساند و شایعات را نادیده بگیرد، به خصوص شایعات توهین‌آمیز را. من معتقدم زنان می‌توانند از طریق کار موفق و قانونی، که نیاز به تلاش و فداکاری دارد، قابلیت های خود را به اثبات برسانند.

- می‌توانید یکی از تغییرات خاصی را نام ببرید که به عنوان شهردار رام‌الله به آن افتخار می‌کنید و به نفع زنان بوده و هنوز هم تأثیراتش ادامه دارد؟

- زنان فلسطینی در دولت محلی حضور دارند؛ این به نظر من مهم‌ترین تغییر است. من افتخار می‌کنم یک زن فلسطینی هستم که سنت‌ها را در هم شکسته و به عنوان شهردار مهم‌ترین شورای شهر واقع در فلسطین انتخاب شده است. امیدوارم در فلسطین زنان بیش‌تری در شوراهای شهری انتخاب شوند، زیرا که زنان فلسطینی کاملا قادرند پست‌های تصمیم‌گیری را اشغال کنند.

من به پروژه‌ها و برنامه‌های استراتژیک در حال انجام برای پیشرفت شهر افتخار می‌کنم. ما به ویژه ایده قدیمی شورای شهر را تغییر داده‌ایم که در آن شهروندان ارائه دهنده خدمات بودند. شوراهای شهری امروزه خدمات فرهنگی و برنامه‌های محلی و بین‌المللی متعددی را عرضه می‌کنند که رام‌الله را مشهور ساخته و آن را علاوه بر جایگاه سیاسی‌اش به یک مرکز فرهنگی برجسته تبدیل کرده است.

- شما اولین زنی هستید که شهردار شده‌اید. اهمیت حضور زنان در چنین جایگاهی چیست؟ فکر می‌کنید به این مقام بعد جدیدی بخشیده‌اید؟

- اشغال صندلی شهرداری توسط یک زن به چند دلیل اهمیت زیادی دارد:

اول، اهمیت زنان فلسطینی را برجسته می‌کند و مبارزه طولانی آنان دوشادوش مردان در بحران فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. زنان فلسطینی پسران، برادران و شوهرانی دارند که کشته شده یا زندانی سیاسی هستند. زمانی که مردان در خانه نیستند، زندانی‌اند یا کشته شده‌اند، زنان وظایف مختلفی را در حیطه سیاسی و اجتماعی را بر عهده می‌گیرند.

دوم، انتخاب من موجب شد در انتخاب دولت محلی سنت‌ها شکسته شوند. زنان در نحوه اداره شهر خیلی با بصیرت‌اند و از طریق ایجاد مراکز فرهنگی، پارک‌ها و پروژه‌های اجتماعی، به پیشرفت و تمیزی آن و حمایت از زنان و کودکان و خانواده‌ها اهمیت می‌دهند. فکر می‌کنم تمرکز بر پروژه‌های محیط زیستی و بهبود وضعیت شهر، بعد جدیدی بر شهر افزوده است.

- فکر می‌کنید پیوستن به شبکه‌های جهانی مثل "من سیاست می‌دانم" می‌تواند به رهبران زن در دستیابی به موفقیت و بسیج حامیان‌اش در مورد مسایل عام المنفعه یاری رساند؟

- در واقع پیوستن به این شبکه‌ها و مبادله تجربیات با زنان دیگر در گسترش دانش نقش دارد. هر چقدر هم که تحصیل کرده باشید، باز هم باید از تجارب دیگران استفاده کنید. برای مثال، من فکر می‌کردم زنان اروپایی شاید نیرومندتر و فعال‌تر باشند. اما تجارب ثابت کرده است که ما منافع مشترکی داریم و آن‌ها نیرومندتر یا با تجربه‌تر نیستند. به عنوان یک زن فلسطینی می توانم تصریح کنم که ما فعال هستیم و می‌توانیم به سایر زنان جهان استفاده برسانیم و برایشان مفید باشیم. زنان فلسطینی خیلی فعال‌اند و به اندازه من و شاید هم بیش‌تر تجربه دارند.

- اگر بخواهید به اعضای "من سیاست می‌دانم" توصیه ای بکنید، یعنی به زنان کاندید و رهبر، این توصیه چه می‌تواند باشد؟

- اعتماد به نفس داشته باشید، به دانسته‌های خود اعتماد کنید و در فعالیت‌هایتان صادق باشید. با همه رفتاری برابر و همراه با شفافیت داشته باشید و به نظرات دیگران احترام بگذارید.

توضیح شهرزادنیوز: iKNOW Politics در واقع مخفف نام "شبکه بین‌المللی اطلاعاتی زنان سیاستمدار" (The International Knowledge Network of Women in Politics) است.

سایت: "من از سیاست سردرمی‌آورم", ٤ آبان ١٣٨٩

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
1oo1nights.org

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.