رفتن به محتوای اصلی

اعدام دو معلم عرب اهوازى از اعضاى مؤسسه فرهنگی الحوار را محكوم مى كنيم

اعدام دو معلم عرب اهوازى از اعضاى مؤسسه فرهنگی الحوار را محكوم مى كنيم

به:

شوراى حقوق بشر سازمان ملل

گزارشگر ويژه سازمان ملل براى حقوق بشر در ايران آقاى احمد شهيد

سازمان عفو بين الملل

سازمان ديده بان حقوق بشر

سازمان هاى ايرانى مدافع حقوق بشر

سازمان هاى عربى مدافع حقوق بشر

كليه فعالان وسازمان هاى مدافع حقوق بشر

هادى راشدى و هاشم شعبانى دو معلم عرب اهوازی از مؤسسان مؤسسه فرهنگى الحوار ( گفتگو ) اعدام شدند. اطلاعات اهواز طى تماسى تلفنى امروز چهارشنبه 29/1/2014 خبر اجراى حكم اعدام در حق اين دو فعال عرب را به خانواده هايشان اطلاع داد . اداره اطلاعات طبق معمول از ذكر زمان و مكان اجراى حكم خوددارى كرده و اجساد اعدام شدگان تا به اكنون تحويل خانواده ها داده نشده است. اين دو فعال عرب اهوازى از روز 7 دسامبر 2013 از زندان كارون به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌ بودند.

هاشم شعبانی و هادی راشدی، هر دوساكن رامشیر (خلفیه)، معلم و از موسسین الحوار یک سازمان غیردولتی فرهنگی هستند. آنها جزء گروه پنج نفره‌ای هستند كه در شعبه‌ دوم دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محكوم شده بودند. سایر اعضای گروه محمدعلی عموری نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه هستند كه همه به اتهام محاربه با خدا، مفسد فی الارض و تبلیغ علیه‌ نظام و اقدام علیه‌ امنیت ملی به اعدام محكوم شده‌اند. پیشتر سازمانهاى بين المللى مدافع حقوق بشر و پنج گزارشگر سازمان ملل متحد به‌طور علنی از دولت ایران خواسته بودند که اعدام این پنج فعال عرب اهوازی را متوقف کند.

هاشم شعبانی قبلا در یک نامه سرگشاده تاکید کرد نیروهای امنیتی زیر شکنجه از او و دوستانش اعترافات دروغين گرفتند. او در نامه خود خواستار برگزاری مجدد دادگاه خویش شده و تاکید کرده بود در هیچ اقدام مسلحانه ای علیه رژیم شرکت نکرده است . شعبانى در نامه خود در اشاره به پرونده سازى وزارت اطلاعات مى افزايد : " آنها از من خواستند که دوستانم را به عنوان اعضای جنبش(فرضی) معرفی کنم. پس از پنج ماه در سلول سری و انفرادی اطلاعات به خواسته های آنان تن داده و هر چه اطلاعات از من خواست انجام دادم و سخنان گفته شده به من را بر زبان جاری کردم. در اولین محاکمه که در 21 ماه می 2012 صورت گرفت، حقیقتی که اطلاعات ایران سعی در مدفون کردن آن داشت را به قاضی پرونده منتقل کردم. به قاضی گفتم جنبش و سازمانی که ادعا دارید وجود داشته و آن را کشف کردید شامل یک نفر بیش نیست و آن یک نفر من “هاشم شعبانی” هستم. برای قاضی تاکید کردم که بنا بر خواسته نیروهای اطلاعات و تحت فشار روحی و روانی و شکنجه که بر من روا رفت مجبور به متهم ساختن دیگران شدم".

در دو سال گذشته‌ حداقل دو بار احكام اعدام فعالان سیاسی و فرهنگی عرب اهوازى در مکان‌هایی نامعلوم و بدون اطلاع وکلا و خانواده های قربانبان اجرا شده‌ است. عبدالرحمن حیدریان٬ عباس حیدریان، طاها حیدریان، على شریفى از اهالى منطقه ملاشیه اهواز در 18 ژوئن 2012 از زندان كارون منتقل و در مكانی نامعلوم اعدام شدند. با گذشت بیش از 18 ماه ازاعدام آنها هنوز محل دفن پیکرها به هیچ‌یک از خانواده‌ها اطلاع داده نشده است.

اجراى حكم اعدام در حق چهار فعال عرب اهل شادگان (فلاحیه) به نام‌های غازى عباسى، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمى، جاسم مقدم در تاريخ 2 دسامبر 2013 طى تماسى تلفنى از سوى اداره اطلاعات اهواز به خانواده ها ابلاغ شد ولى اين خاواده ها تا به اكنون از زمان و مكان اجراى حكم اعدام و محل دفن اجساد فرزندانشان بى خبر هستند.

اين رفتار اداره اطلاعات اهواز و مقامات قضايى استان در بی خبر گذاشتن خانواده‌های قربانیان ازسرنوشت نزدیكان‌شان و عدم تحویل پیکر آنان و آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان، نقض حق آنها در دانستن حقیقت، منع مراسم تدفین و عزاداری مخالف تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مندرج در مواد ٧ و ٩ میثاق بین المللی حقوق مدنی-سیاسی است كه ایران امضا کرده است.

سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محكوم كردن اعدامهاى اخير ازهمە نهادهای بین‌المللی، مدافعین حقوق بشری و جامعه‌ جهانی می‌خواهد کە برای وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به توقف اعدام‌های مخفیانه فعالان عرب اهوازی از هیچ اقدامی فروگذاری نکنند. و از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست مى كند تا با صدور قطعنامەای به اعدام‌های دسته جمعی و مخفیانه در حق فعالان سياسى و فرهنگی عرب اهوازى كه‌ در چند ماه‌‌ اخیر در ایران شدت گرفته‌ است، واکنش لازم نشان را دهد.

سازمان حقوق بشر اهواز

29 ژانویه 2014

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
سازمان حقوق بشر اهواز

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید