رفتن به محتوای اصلی

ایران از لحاظ رعایت حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در جهان بی همتاست

ایران از لحاظ رعایت حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در جهان بی همتاست

تبریز - ایرنا - استاد ایرانی کرسی روابط بین الملل دانشگاه ˈگیره سونˈ ترکیه گفت: برخلاف ادعای برخی مغرضان ، جمهوری اسلامی ایران از لحاظ رعایت حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در دنیا بی همتاست.
[ایران از لحاظ رعایت حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در جهان بی همتاست]

عباس قره آغاجی (abbas karaagacli) امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در تبریز با اشاره به حضور نمایندگانی از پنج اقلیت مذهبی در مجلس شورای اسلامی، وجود عبادتگاه های ادیان مختلف مذهبی در ایران همچون کنیسه در همدان را قابل توجه دانست.

وی به وجود افرادی از اقوام مختلف در کابینه دولت ایران و در سطح وزرا اشاره کرد و افزود: گروه های افراطی در ترکیه و دیگر کشورها در صدد ترویج این تفکر هستند که اقوام غیر فارس در ایران به مناصب بلند پایه راهی ندارند.

این ایرانی تحصیل کرده در دانشگاه استانبول، وضعیت ترکیه را از نظر رعایت حقوق بشر در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح صلح دولت ترکیه با کردها توسط رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه افزود: این کشور برای عضویت در بازار مشترک اروپا برابری حقوق اقلیت ها را که از پیش نیازهای عضویت است، در دستور کار قرار داده است.

* ترک های ( آذری ها) ایران پل دوستی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه هستند

استاد دانشگاه گیره سون ترکیه با اشاره به اینکه گروه های معاند می خواهند بین ایران و ترکیه جدایی بیاندازند، ترک های ایران (آذری ها) را پل دوستی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: با وجود تحرکات داخلی و خارجی، در جدایی دو کشور، سطح روابط تهران - آنکارا رو به توسعه و گسترش است.

وی نظر مردم ترکیه در خصوص ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اقدامات جسورانه دولتمردان ایران در محافل بین المللی اثرات مثبتی در ترکیه داشته است.

قره آغاجی با بیان اینکه دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مورد تحسین مردم ترکیه است، موفقیت های به دست آمده در موضوع هسته ای پس از سال ها مقاومت در برابر فشارهای استکبار جهانی را قابل توجه دانست.

این استاد دانشگاه ترکیه گفت : ایران و ترکیه دارای روابط دیرینه و اشتراکات فرهنگی فراوان هستند و ترکیه دروازه ایران به غرب و ایران دروازه ورود ترکیه به شرق محسوب می شود.

* اجرای توافق ژنو 3 موجب جهش اقتصادی ایران می شود

استاد ایرانی دانشگاه گیره سون ترکیه به ذخایر بزرگ انرژی و ظرفیت های مناسب ایران در زمینه های کشاورزی و صنعت اشاره کرد و گفت: اجرای توافق ژنو موجب جهش اقتصادی ایران می شود.

وی با اشاره به اینکه ترکیه بیشترین استفاده را از رفع تحریم های ایران خواهد برد، گفت: توسعه روابط ایران و غرب به زیان ترکیه نیست.

قره آغاجی با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه می تواند الگویی برای مناسبات کشورهای منطقه باشد، تصریح کرد: استکبار و صهیونیست از نزدیک شدن ایران و ترکیه نگرانند و با استفاده از گروه های تروریستی درصدد لطمه زدن به این روابط هستند.

* ایران بیشترین لطمه را از تروریسم دیده است

استاد ایرانی دانشگاه گیره سون ترکیه با بیان اینکه بیشتر گروه های تروریستی با بودجه اسراییل و حمایت برخی کشورهای عربی فعالیت می کنند، گفت: ایران بیشترین لطمه را از تروریسم دیده است.

وی وجه مشترک ایران و ترکیه را لطمه دیدن از تروریسم عنوان کرد و افزود: از نظر امنیتی هم این دو کشور نیازمند روابط حسنه هستند.

وی با اشاره به اینکه دولت های غربی درصدد جلوگیری از توسعه اقتصادی ترکیه هستند ، اظهارکرد: کوتاه شدن پای اسراییل از ترکیه در کنار رشد اقتصادی این کشور، برخی ها را به وحشت انداخته است.

قره آغاجی یادآوری کرد: پس از بحران اقتصادی در اروپا و در زمانی که کشورهای عضو بازار مشترک همچون یونان، اسپانیا، ایرلند و پرتغال مجبور به قرض گرفتن از صندوق بین المللی پول شدند، ترکیه احداث دومین فرودگاه بزرگ دنیا را شروع کرد.

وی همچنین به نقش ایران و ترکیه در حل مناقشات منطقه ای اشاره کرد و گفت : استقلال سیاسی ایران و ترکیه به نفع کشورهای منطقه است.

* اسلام دین صلح و شفقت است

استاد ایرانی دانشگاه گیره سون ترکیه با بیان اینکه صهیونیست ها درصدد معرفی اسلام به عنوان حامی خشونت هستند، تاکید کرد: اسلام دین صلح و شفقت است.

وی با بیان اینکه گروه های تروریستی می خواهند وجهه جمهوری اسلامی ایران را تخریب کنند، از سران خود فروخته برخی کشورهای منطقه به عنوان پرنسس های تاریکی و حامی تروریسم یاد کرد و گفت: شیعیان در برخی از این کشورها از هیچ گونه حقوق انسانی برخوردار نیستند.

قره آغاجی با اشاره به اینکه تاکنون یک اسراییلی هم توسط گروه القاعده ترور نشده است، وابستگی این گروه را به صهیونیست ها مورد تاکید قرار داد.

* افکار عمومی دنیا هیچ خبری از غزه ندارند

قره آغاجی همچنین با اشاره به تداوم محاصره مردم غزه توسط صهیونیست ها ، گفت: هیچ خبری از 1.5 میلیون فلسطینی ساکن در غزه منتشر نمی شود و افکار عمومی دنیا هیچ خبری از غزه ندارد.

وی با بیان اینکه مردم غزه به دلیل نداشتن برق با مشکل آبرسانی و دسترسی به آب آشامیدنی روبرو هستند، گفت: غزه با کمبود سوخت و انرژی، نبود بهداشت و امکانات اولیه مواجه است و مردم اکنون با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

عباس قره آغاجی متولد شهرستان مرند است ، در دانشگاه استانبول تحصیل کرده و اکنون کرسی روابط بین الملل دانشگاه گیره سون ترکیه را در اختیار دارد.

وی مولف مقالات متعددی در مورد روابط ایران و ترکیه است و کتاب وی با عنوان ˈ از خاورمیانه تا آسیای مرکزی ˈ پرفروشترین کتاب ماه ترکیه شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید