رفتن به محتوای اصلی

16 دسامبر: خطای تراژیک نیروهای اسرائیلی، نشان‌دهنده معظل آزادی گروگان‌هاست
16.12.2023 - 02:56

 

 

 

 

تظاهرات در تل آویو برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی

صدها تظاهرکننده در تل آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده اسرائیلی شده‌اند که در دست حماس هستند. مذاکرات برای آزادی تعداد بیشتری از این گروگان‌ها شکست خورد و از آن زمان اسرائیل حملات بیشتری در نوار غزه انجام داده است. برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند احتمال دارد چنین مذاکراتی با میانجیگری قطر بار دیگر به زودی آغاز شود.

 

خطای تراژیک نیروهای اسرائیلی، نشان‌دهنده معظل آزادی گروگان‌هاست

فرانک گاردنر

خبرنگار بی‌بی‌سی در امور امنیتی

خطای غم‌انگیز نیروهای اسرائیلی در غزه، نور ناخوشایندی را بر تلاش‌های بحث‌برانگیز دولت برای زنده بازگرداندن گروگان‌ افکنده است.

سیاست رسمی این است که بهترین راه برای بیرون آوردن گروگان‌ها از غزه ادامه اعمال فشار نظامی بر حماس است. اما بستگان گروگان‌ها که شب گذشته خشم خود را در بیرون وزارت دفاع در تل‌آویو نشان دادند، نگران هستند که اقدام نظامی نتیجه معکوس داشته باشد.

در یکی از پارچه‌نوشته‌های معترضان نوشته شده بود: «هر روز یک گروگان می‌میرد». تاکنون، ۱۱۰ گروگان از غزه آزاد شده‌اند. این اقدام به‌ واسطه مذاکره و عمدتاً با میانجیگری قطر و همچنین مصر و تاثیرگذاری آمریکا صورت گرفت.

اما زمانی که اسرائیل عملیات نظامی خود را پس از یک وقفه هفت روزه از سر گرفت، یافتن و آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان باقیمانده که روی زمین و زیرزمین در این منطقه مسکونی پرجمعیت نگهداری می‌شوند، بسیار دشوار است.

بنابراین اکنون فشارهایی بر دولت برای از سرگیری مذاکرات وجود دارد و گزارش‌هایی در دست هست که رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، ممکن است به زودی با نخست وزیر قطر دیدار کند تا در این رابطه گفت‌و‌گو کند.

 

  • سنتکام: حمله‌های حوثی‌ها خطر بزرگی علیه کشتیرانی بین‌المللی ایجاد می‌کند

    ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، با اشاره به سه مورد تهدید و حمله حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در روز جمعه، این حمله‌ها را نشانگر خطر بزرگی دانست که حوثی‌ها علیه کشتیرانی بین‌المللی ایجاد می‌کنند.

    طبق اعلام سنتکام هیچ‌یک از این سه حمله آسیب جانی در پی نداشته است.

  •  

    واشینگتن‌پست:پنتاگون به ناو هواپیمابر جرالد فورد دستور داد چند هفته دیگر در مدیترانه بماند

    واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد وزیر دفاع آمریکا به ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک کشتی جنگی دیگر آمریکا دستور داده با توجه به جنگ اسرائیل و حماس، برای چند هفته دیگر در دریای مدیترانه بمانند.

    از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، آمریکا دو ناو هواپیمابر در نزدیکی اسرائیل مستقر کرده و حضور نظامی خود را در این منطقه افزایش داده است.

    در حال حاضر، ۱۹ ناو جنگی آمریکا در منطقه هستند که هفت فروند آنها در شرق مدیترانه مستقر شده و ۱۲ فروند دیگر در دریای سرخ، دریای عمان و خلیج فارس حضور دارند.

بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر در غزه کشته شدهاند

وزارت بهداشت تحت کنترل حماس در غزه عصر جمعه اعلام کرد که تاکنون بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر در حملات اسرائیل کشته شدهاند.

عملیات اسرائیل که می‌گوید با هدف نابودی کامل حماس انجام می‌شود، بعد از حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل شروع شد که حدود ۱۲۰۰ نفر در جریان آن کشته و حدود ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شدند.

در جریان آتش‌بس موقت در پایان ماه نوامبر ۱۰۵ گروگان توسط حماس آزاد شدند.

آخرین وضعیت جنگ اسرائیل و حماس

غزه

 

در اسرائیل و غزه ساعت از نیمه شب گذشته است. در زیر خلاصه‌ای از آخرین تحولات را می‌خوانید:

  • ارتش اسرائیل می‌گوید به اشتباه سه گروگان - یوتام حیم، سامر تالاکا و آلون شامریز - را در جریان عملیاتی در غزه کشته است. این بعد از آن بود که این سه به اشتباه «تهدید» شناسایی شدند.
  • اجساد سه گروگان دیگر شامل دو نظامی اسرائیلی، نیک بیزر و ران شرمن، و یک غیرنظامی، الیا تولندانو، پیشتر از سوی ارتش اسرائیل در غزه کشف شد
  • برای اولین بار از روز ۳۰ اکتبر حملات راکتی علیه بیت‌المقدس انجام شد که جملگی توسط سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین دفع شد
  • جِیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کرد که گفت غزه باید «بخشی جدایی‌ناپذیر» از کشور فلسطینی بماند
  • اسرائیل گفت که برای اولین بار از روز ۷ اکتبر اجازه عبور کمک‌ها از طریق گذرگاه «کرم ابوسالم» به غزه را خواهد داد

 

نتانیاهو کشته شدن سه گروگان در حمله اسرائیل را «تراژدی غیرقابل تحمل» خواند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به کشته شدن سه گروگان اسرائیلی در حمله ارتش این کشور واکنش نشان داده است. او این حادثه را «یک تراژدی غیرقابل تحمل» خواند.

او افزود: «من با اندوه عمیق سر خم می‌کنم و به سوگ مرگ سه پسر عزیزی که گروگان گرفته شده بودند می نشینم... قلبم در این زمان مصیبت‌بار پیش خانواده‌های سوگوار است.»

نتانیاهو از سربازان تمجید کرد و گفت که آنها «ماموریت مقدس بازگرداندن ربوده شدگان را حتی به قیمت جانشان» دنبال می‌کنند.

او اضافه کرد که اسرائیل متعهد است گروگان‌ها به خانه برگرداند.

«حتی در این غروب دشوار، زخم‌هایمان را می‌بندیم، درس می‌گیریم و به تلاش مهم خود برای بازگرداندن همه ربوده‌شدگان به سلامت به خانه ادامه می‌دهیم.»

ارتش اسرائیل می‌گوید از کشتن اشتباهی گروگان‌ها «درس گرفته»

کمی پیشتر گفتیم که ارتش اسرائیل از کشتن اشتباهی سه گروگان به دست سربازان اسرائیلی خبر داده است.

بنا به بیانیه سخنگوی ارتش اسرائیل این اتفاق در منطقه شجاعیه، در شمال غزه رخ داده است، جایی که گروگان‌ها به اشتباه به عنوان «تهدید» شناسایی شدند.

بنا به بیانیه، پس از بازرسی منطقه «تردیدهایی درباره هویت کشته‌شدگان مطرح شد» و بدن آنها برای بررسی به خاک اسرائیل منتقل شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید «درس‌هایی فوری» از این رویداد گرفته که به نیروهای خود انتقال داده است.

 

شهرک‌نشینان «افراطی» کرانه باختری تحریم شده از سوی بریتانیا و آمریکا، چه کسانی هستند؟

ریها کانسارا

گزارشگر امور مذاهب

شهرک نشینان

 

نمایی از یک خیابان ویران شده در ورودی اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری در طی یک عملیات نظامی، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳Image caption: نمایی از یک خیابان ویران شده در ورودی اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری در طی یک عملیات نظامی، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳

بیایید به کرانه باختری بپردازیم، جایی که خشونت علیه فلسطینی‌ها از زمان شروع جنگ در غزه به شدت افزایش یافته است.

سازمان ملل می‌گوید که شهرک‌نشینان اسرائیلی هشت نفر را کشته و ۸۵ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

اقدامات اخیر دولت‌های بریتانیا و آمریکا برای ممنوعیت ورود شهرک‌نشینان «افراطی» مسئول خشونت به کشورهایشان، این گروه را در کانون توجه قرار داده است.

شهرک‌نشینان ستیزه‌جو به بخش بسیار وسیع‌تری از شهرک‌نشینان تعلق دارند که طبق باور مذهبی خود، در حال بازگرداندن سرزمین مقدس یهودا و سامره - کرانه باختری امروزی - به اسرائیل هستند.

اعتقاد آنها به یک فراخوان بالاتر، آنها را از سایر جوامع مهاجرنشین متمایز می‌کند که به دلایل اقتصادی یا ملی‌گرایانه اما کمتر مذهبی به سرزمین‌های اشغالی نقل مکان می‌کنند.

شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری غیرقانونی تلقی می‌شوند، اگرچه اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.

امروزه جنبش شهرک‌نشینان مذهبی در بافت سیاسی اسرائیل جا افتاده است.

پشتوانه این امر جذب احزاب راست افراطی به جریان اصلی از طریق دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است.

وزیر دارایی از حزب صهیونیست مذهبی دیده می‌شود که به طور مداوم خواستار شهرک‌سازی بیشتر در کرانه باختری است.

یکی از اعضای کابینه، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی است که رهبری حزب ملی‌گرای افراطی اوتزما یهودیت یا «قدرت یهودی» را برعهده دارد. او قبلا به اتهام تحریک نژادپرستی و حمایت از تروریسم محکوم شد.

خبرنگار الجزیره در خان یونس کشته شد

سامر ابودقه

 

الجزیره از کشته شدن یک خبرنگار خود در جنوب نوار غزه خبر داده است. گزارش شده که سامر ابودقه، از فیلمبرداران الجزیره، در حمله‌ای موشکی در خان یونس کشته شده است.

خبر مجروج شدن ابودقه و یک همکارش با اصابت موشکی که از یک پهپاد شلیک شد چند ساعت قبل منتشر شد و پس از پنج ساعت الجزیره خبر داد که امدادگران به دلیل آواری که در مسیر بود به موقع به سامر ابودقه نرسیدند.

این رسانه هم‌اکنون کشته شدن خبرنگارش را تایید کرده است.

درخواست‌های جهانی از اسرائیل برای توقف خشونت‌ها در کرانه باختری

بریتانیا و چند کشور دیگر در بیانیه مشترکی از اسرائیل خواسته‌اند تا «گام‌های فوری و ملموسی را برای مقابله با خشونت‌های بی‌سابقه شهرک‌نشینان» در کرانه باختری اشغالی بردارد.

در این بیانیه مشترک که دولت بریتانیا آن را منتشر کرده است، افزایش خشونت‌ها ‌علیه فلسطینی‌ها در این شهرک‌ها «غیرقابل قبول» توصیف شده است.

استرالیا، فرانسه و کانادا از امضاکنندگان این بیانیه هستند که در متن آن همچنین آمده: «اکنون باید اقدامات پیشگیرانه برای تضمین حفاظت مؤثر و فوری از جوامع فلسطینی انجام شود.»

در این بیانیه از جمله تاکید شده که شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی بر اساس قوانین بین‌المللی «غیرقانونی است.»

حملات یمن معضلی برای آمریکا است

فرانک گاردنر

خبرنگارامور امنیتی بی‌بی‌سی – بیت‌المقدس

منظره ستونی از دود سیاه که از یک نفتکش در دریای سرخ به هوا برخاسته است، صنعت کشتیرانی را به لرزه در می‌آورد.

یک دهه پیش، دزدی دریایی سومالی بود که دریانوردی را در تنگه باریک باب‌المندب به یک اقدام خطرناک تبدیل کرد؛‌ تنگه‌ای که آفریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند.

امروز اما این تبدیل شده به حملات پهپادی و موشک‌های دوربرد ضد کشتی که توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران از بخشی از سواحل یمن شلیک می‌شود.

حوثی‌ها، شبه‌نظامیان قبیله‌ای که نه سال پیش به‌طور غیرقانونی قدرت را به دست گرفتند، با اعلام قصد خود برای حمله به هر کشتی متعلق به اسرائیل یا کشتی‌هایی که عازم بنادر اسرائیل هستند، حمایت خود را از حماس اعلام کردند.

حملات اخیر به دنبال چندین حمله قبلی در جنوب دریای سرخ صورت می‌گیرد که حق بیمه دریایی را افزایش می‌دهد و به طور بالقوه باعث می‌شود که برخی از کشتی‌ها برای اجتناب از دریای سرخ، تمام مسیر «دماغه امید نیک» را طی کنند؛ شبه جزیره صخره‌ای که در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا واقع است.

ایالات متحده تحت فشار اسرائیل قرار دارد تا کاری در مورد این حملات انجام دهد، اما واشنگتن تمایلی به هدف قرار دادن سایت‌های موشکی حوثی‌ها ندارد چرا که بیم آن دارد که گسترش درگیری‌های اسرائیل و حماس به انتقام‌گیری از سوی ایران بیانجامد.

در مقابل، احتمالا شاهد تشکیل یک ائتلاف دریایی چندملیتی برای محافظت از کشتی‌ها و سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادهای ورودی خواهیم بود

آنچه امروز گذشت تا این لحظه

G

 

  • ارتش اسرائیل اعلام کرد که اجساد سه گروگان از جمله دو نظامی اسرائیلی ربوده شده در روز هفتم اکتبر را پیدا کرده است.
  • جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، قرار است تا ساعاتی دیگر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی دیدار کند. او پیش از این دیدار گفت که ایالات متحده می خواهد نتایجی را در مورد قصد اسرائیل برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در غزه ببیند اما «ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد.»
  • موشکی که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها از یمن پرتاب شد، به یک کشتی باری در دریای سرخ اصابت کرد. حوثی‌های که جمهوری اسلامی ایران حامی آنهاست، پیشتر گفته بودند که هر کشتی به مقصد اسرائیل را «هدف قرار خواهند داد.»
  • بمباران شدید غزه همزمان با گزارش‌ها از کشته‌ها و زخمی‌ها از جمله کودکان در جنوب غزه ادامه دارد.
  • نیروهای اسرائیلی می‌گویند که یک پایگاه حماس را در شمال غزه، مقر گردان «شجاعیه»، منهدم کرده‌اند.

عکس؛ ادامه بمباران جنوب غزه

حمله اسرائیل به جنوب غزه با هدف قرار گرفتن شهرهای خان‌یونس و رفح ادامه دارد. در زیر تصاویری را می‌بینید که خبرگزاری رویترز صبح امروزمنتشر کرده‌ است.

ساختمان‌ها در جنوب غزه پس از حملات اسرائیل ویران شده‌اند

 

در رفح، مرد فلسطینی در خرابه های یک خانه قدم می زند

 

عزاداران در رفح در تشییع جنازه فلسطینیان کشته شده در جنگ

 

 

بالگردهای نظامی اسرائیل بر فراز مرز اسرائیل و غزه پرواز می کنند

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.