رفتن به محتوای اصلی

11 دسامبر: کمیسرعالی سازمان ملل در ۷۵مین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر: غزه را به یاد داشته باشید
11.12.2023 - 04:21

 

 

 

 

واکنش اسرائیل به سفر هیئت شورای امنیت سازمان ملل به مرز غزه: «شرم‌آور است»

اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز از گذرگاه رفح بازدید خواهند کرد تا از امدادرسانی به ساکنان غزه و چگونگی بهبود آن مطلع شوند. گزارش شده است که بیش از ۱۰ سفیر کشورهای عضو شورای امنیت در این سفر حاضر خواهند بود. نمایندگان آمریکا، فرانسه و گابن در این سفر شرکت نخواهند کرد.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، بازدید هیات سازمان ملل از مرز غزه را «مغرضانه» خواند و گفت این موضوع نشان‌دهنده آن است که «این شورا فقط به فکر ساکنان غزه است و رنج ساکنان جنوب [اسرائیل] و همچنین سرنوشت ربوده‌شدگان را نادیده می‌گیرد.»

او گفت: «بازدید اشتباه هیات شورای امنیت که تا به امروز حماس را محکوم نکرده است، هرگونه مشروعیت تصمیماتش درباره جنگ در غزه را بی‌اعتبار می‌سازد. این شرم‌آور است.»

خلاصه آخرین خبرها

غزه

 

  • ارتش اسرائیل بار دیگر به ساکنان نوار غزه دستور داد تا شهر غزه در شمال و خان یونس در جنوب این باریکه را ترک کنند. این در حالی است که از صبح امروز درگیری‌ها در سرتاسر این منطقه تشدید شده است.
  • بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که ده‌ها جنگجوی حماس «سلاح‌های خود را زمین گذاشته و خود را تسلیم کرده‌اند». حماس این موضوع را تکذیب کرده است. آقای نتانیاهو دیروز گفت شکست کامل حماس زمان بیشتری را می‌طلبد و این «آغازی بر پایان حماس» است.
  • وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ده‌ها نفر در این باریکه کشته شده‌اند.
  • اسرائیل هم اعلام کرده است که ۷ سرباز دیگرش در این درگیری‌ها کشته شدند که تعداد آنها از آغاز جنگ به ۱۰۴ نفر می‌رسد.
  • یک رشته حملات موشکی از غزه به اسرائیل انجام شده و که در نتیجه آنها یک نفر در شهر حولون در جنوب تل‌آویو زخمی شده است.
  • آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل از «ناهماهنگی شدید» در ارسال کمک‌های این سازمان به غزه خبر داد.
  • اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل فردا (سه‌شنبه) برای به رأی گذاشتن آتش‌بس در غزه برگزار خواهد شد. جمعه گذشته آمریکا با استفاده از حق وتوی خود جلوی تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را گرفته بود.

کمیسرعالی سازمان ملل در ۷۵مین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر: غزه را به یاد داشته باشید

فولکر تورک

 

فولکر تورک، کمیسرعالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، در هفتادوپنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر این سازمان گفت: «میلیون‌ها فلسطینی در حد غیرقابل تحملی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی، به ویژه در غزه و اسرائیل، رنج می‌کشند.»

اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل در دهم دسامبر ۱۹۴۸ در اجلاس فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس به تصویب رسید.

آقای تورک در این نشست دو روزه سازمان ملل در ژنو، آن را فراخوانی برای «امید» و «اقدامی عملی» در مقابله با «دوقطبی شدن، تفرقه و نگاه کوته‌بینانه در جهان» توصیف کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با در نظر گرفتن وضعیت موجود در غزه، از استفاده از واژه «جشن» برای این مراسم خودداری کرده است.

حماس می‌گوید تا برآورده نشدن خواسته‌هایش هیچ‌ «اسیری» نمی‌تواند غزه را زنده ترک کند

حماس هشدار داده است که نمی‌گذارد هیچ «اسیری» غزه را زنده ترک کند مگر اینکه خواسته‌هایش برآورده شود.

ابوعبیده، سخنگوی حماس، در کلیپ صوتی که دیروز (یکشنبه) در کانال تلگرام شاخه نظامی این گروه منتشر شده، گفته است: «نه دشمن فاشیست و رهبری استکبار آن... و نه حامیان پشت سر آنها... نمی‌توانند اسیران خود را بدون مبادله، مذاکره و موافقت با شرایط مقاومت زنده پس بگیرند».

فشار بر مقامات اسرائیلی برای آزادی ۱۳۸ گروگانی که که هنوز در اختیار حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی هستند، افزایش یافته است.

اسرائیل بارها گفته است برای نجات گروگان‌ها هر کاری که می‌تواند انجام خواهد داد.

تاکنون حدود ۱۱۰ گروگان در مجموع آزاد شده‌اند، اما آتش‌بس یک هفته‌ای در هفته گذشته پایان یافت و از آن زمان اسرائیل بمباران غزه را از سر گرفته است.

 

آخرین خبرها چیست؟

دیده شدن دود در شهر خان یونس پس از حملات اسرائیل

 

  • با ادامه نبردهای شدید، اسرائیل می‌گوید ده‌ها تن از اعضای حماس در شمال غزه، جایی که نیروهایش حمله زمینی خود را از شش هفته پیش آغاز کرده بودند، تسلیم شده‌اند. حماس این را رد کرده است.
  • در شهر خان‌یونس، تانک‌های اسرائیلی اکنون به جاده اصلی شمال به جنوب شهر رسیده‌اند و هواپیماهای جنگی به منطقه‌ای در غرب این شهر حمله کرده‌اند.
  • اسرائیل احتمال می‌دهد که رهبران حماس ممکن است در شهر خان‌یونس در جنوب غزه پنهان شده باشند.
  • قطر گفته است که به تلاش‌هایش برای میانجی‌گری برای آتش‌بس و آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان حماس ادامه می‌دهد، اما تمایلی مانند قبل برای مذاکره بین دو طرف نمی‌بیند.
  • در همین حال، حماس اسرائیل را تهدید کرده است که حتی به یک «اسیر» اجازه نخواهد داد غزه را زنده ترک کند مگر اینکه خواسته‌هایش برای تبادل آنها با زندانیان فلسطینی برآورده شود.
  • فعالان فلسطینی خواهان انجام یک اعتصاب جهانی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای آتش‌بس هستند.
  • اسرائیل هم گفته است که پیش از دستیابی به هدفش که از بین بردن حماس است، نمی‌تواند به جنگ پایان دهد.

 

 

ارتش اسرائیل: بیش از ۱۰۰ سربازمان از آغاز عملیات زمینی در غزه کشته شده‌اند

غزه

 

تاکنون بیش از ۱۰۰ سرباز اسرائیلی از آغاز حمله زمینی این کشور به غزه کشته شده‌اند.

به گفته اسرائیل، سه نفر از چهار کشته‌ای که صبح امروز اعلام شده است در درگیری‌ها در جنوب غزه کشته شده‌اند، در حالی که چهارمین نفر در یک حادثه رانندگی مرتبط با ارتش جان باخته است.

ارتش اسرائیل اسامی ۴۳۰ سرباز کشته شده از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر را منتشر کرده است.

از این تعداد، ۱۰۱ نفر از زمان آغاز حمله زمینی گسترده ارتش اسرائیل به غزه در ۲۷ اکتبر که تاکنون ادامه داشته است، کشته شده‌اند.

اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه برگزار می‌شود

مصر و موریتانی در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد، با استفاده از قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی این سازمان خواستار «اتحاد برای صلح» و وارد عمل شدن مجمع عمومی برای رسیدن به آتش بس در غزه شدند.

این قطعنامه که در سال ۱۹۵۰ تصویب شده است به ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل اجازه می‌دهد، در صورت بی‌عملی یا عدم موفقیت شورای امنیت برای انجام وظیفه خود در برپایی صلح و امنیت بین‌المللی وارد عمل شود.

از آنجا که روز یکشنبه آمریکا با استفاده از حق وتوی خود جلوی تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را گرفت، مصر و موریتانی توانسته‌اند با استفاده از این قطعنامه، خواستار برگزاری جلسه‌ای اضطراری برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد شوند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره این جلسه اضطراری روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

براساس آخرین آمار منتشر شده در روز یکشنبه آمار تلفات در غزه از ۱۸هزار نفر گذشته و نزدیک به ۷۰۰۰ نفر نیز مفقودند.

نتانیاهو: آغاز پایان حماس فرارسیده است، حماس: اسرائیل باید مذاکره کند

درحالیکه بنیامین نتانیاهو می‌گوید «آغاز پایان» حماس فرارسیده است، حماس می‌گوید اسرائیل «بدون تبادل و مذاکره و در نظر گرفتن تقاضاهای مقاومت، زندانی‌هایش را زنده نخواهد دید.»

نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه گفت ده‌ها نفر از افراد حماس تسلیم شده‌اند و از بقیه خواست جانشان را به خطر نیندازند:

«در چند روز گذشته ده‌ها تروریست حماس تسلیم نیروهای ما شده‌اند. اسلحه‌هایشان را زمین گذاشته‌اند و خود را تحویل سربازان قهرمان ما داده‌اند. جنگ هنوز ادامه دارد اما این، آغاز پایان حماس است. من به تروریست‌های حماس می‌گویم تمام شد. برای یحیی سنوار نمیرید، همین حالا تسلیم شوید.»

اما حماس می‌گوید تصاویر افرادی که منتشر شده و در دست نیروهای اسرائیل بدون پیراهن و شلوار اسیرند، «غیر نظامیان غیرمسلح» هستند و عضو گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس نبوده‌اند.

در همین حال آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گفت از تل‌آویو خواسته است هر چه بیشتر برای محافظت از جان غیرنظامیان اقدام کند:

«اصل موضوع این است که عملیات نظامی باید حول محور محافظت از غیرنظامیان چیده شود و با اینکه قصدش وجود دارد، نتیجه همیشه نیت را نشان نمی‌دهد.»

آنچه که تا کنون درباره جنگ می‌دانیم

سربازان اسرائیلی در شمال غزه

 

  • مقام‌های بهداشتی در غزه تعداد کشته‌ها را تاکنون نزدیک به «۱۸ هزار نفر» اعلام کردند. اسرائیل آمار مقام‌های بهداشتی حماس را قبول ندارد، اما سازمان ملل آمار آنها را به رسمیت می‌شناسد.
  • صبح امروز، ارتش اسرائیل به ساکنان خان‌یونس دستور داده تا مرکز این شهر اصلی در جنوب نوار غزه را ترک کنند. مارک رگو، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، هم گفته بود که میان ارتش اسرائیل و حماس در خان‌یونس «نبرد سختی» در جریان است.
  • شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، می‌گوید کشورش به تلاش‌ها برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل و حماس برای آتش‌بس ادامه خواهد داد. او امروز در سخنانی در مجمع دوحه گفت که گروگان‌ها به لطف مذاکرات و نه در نتیجه اقدامات نظامی اسرائیل از غزه آزاد شدند.
  • بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کشورهای غربی را به داشتن مواضع متناقض نسبت به جنگ آن کشور در غزه و گروه حماس متهم کرد. او امروز در جلسه کابینه گفت: «شما نمی توانید از یک طرف از حذف حماس حمایت کنید و از طرف دیگر ما را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهید، که از نابودی حماس جلوگیری می‌کند.»
  • تدروس آدانوم گبره‌یسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، تأثیر جنگ غزه بر سلامت ساکنان آن باریکه را «فاجعه‌بار» خواند و گفت: «سیستم درمانی غزه به زانو درآمده و در حال فروپاشی است.»
 

سازمان بهداشت جهانی قطعنامه کمک‌رسانی «فوری و مستمر» به غزه را تصویب کرد

 

هیئت عامل این نهاد بهداشت و درمان سازمان ملل که ۳۴ عضو دارد، این قطعنامه را با اکثریت آرا در نشستی اضطراری در ژنو به تصویب رساند که خواستار «گذر فوری، مستمر و بدون مانع کمک‌های انسان‌دوستانه» به غزه شده است.

این قطعنامه را افغانستان، قطر و یمن پیشنهاد کرده بودند. اجازه خروج بیماران و همچنین تهیه و دسترسی به دارو و خدمات و تجهیزات پزشکی از درخواست‌های قطعنامه است.

قطعنامه از «ویرانی وسیع» در غزه ابراز «نگرانی بسیار عمیق» کرده و خواستار محافظت از غیرنظامیان شده است.

با اینکه آمریکا جمعه قطعنامه آتش‌بس فوری را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد، اما با وجود ملاحظات جدی که داشت با این قطعنامه سازمان بهداشت جهانی، موافقت کرد.

  • ارتش اسرائیل از کشته شدن پنج سرباز خود خبر داد

    ارتش اسرائیل از کشته شدن پنج سرباز خود خبر داد. چهار نفر از این نیروها در درگیری‌های جنوب غزه کشته شدند و یک سرباز دیگر نیز که در حمله حماس در ۱۵ مهر به اسرائیل مجروح شده بود، جان باخت.

  •  

    کره شمالی اقدام آمریکا را در وتوی درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه، محکوم کرد

    وزارت خارجه کره شمالی اقدام آمریکا را در وتوی درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری در غزه محکوم کرد و آن را نشان‌دهنده استانداردهای دوگانه واشینگتن دانست.

    کیم سون گیونگ، معاون وزیر خارجه کره شمالی، به خبرگزاری دولتی این کشور گفت آمریکا برای حفاظت از یکی از متحدان خود که به کشتار ده‌ها هزار نفر اقدام کرده، از حق وتوی خود سوء استفاده کرد.

     

  •  

    نیروی دریایی فرانسه دو پهپاد حوثی‌ها را در دریای سرخ رهگیری کرد

    ارتش فرانسه اعلام کرد ناوچه لانگه داکنیروی دریایی این کشور در دریای سرخ دو پهپاد را که از سمت مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند، رهگیری کرده است.

    طبق اعلام ارتش فرانسه، این پهپادها از استان الحدیده یمن پرتاب شده و مستقیم به سمت نیروهای فرانسوی در حرکت بودند.

    سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی یمن، روز شنبه به همه شرکت‌های کشتیرانی درباره همکاری با اسرائیل هشدار داد و گفت که کشتی‌های عازم اسرائیل در دریای سرخ هدف حمله این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفت.

     

    ناوچه لانگه داک نیروی دریایی فرانسه
  •  

    چهار کشور اتحادیه اروپا خواستار بررسی آتش‌بس پایدار غزه در نشست سران این اتحادیه شدند

    نخست‌وزیران اسپانیا، ایرلند، بلژیک و مالت در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند در نشست هفته آینده سران این اتحادیه در بروکسل، وضعیت غزه مورد بررسی قرار گیرد. آنها تاکید کردند اتحادیه اروپا باید از طرف‌های درگیر بخواهد با هدف پایان درگیری‌ها، آتش‌بس انسان‌دوستانه پایدار اعلام کنند.

    سران اتحادیه اروپا ۲۳ و ۲۴ آذر برای بررسی کمک به اوکراین، بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا و وضعیت خاورمیانه، دیدار خواهند کرد.

    اسپانیا، ایرلند، بلژیک و مالت در این نامه که به مشاهده رویترز رسیده، خواستار برگزاری یک نشست بین‌المللی صلح درباره غزه شدند تا در آن تشکیل کشور مستقل فلسطین مورد بررسی قرار گیرد.

    این چهار کشور همچنین گفتند دارایی‌های آن دسته از شهرک‌نشینان اسرائیلی که علیه فلسطینیان کرانه باختری اعمال خشونت می‌کنند، باید توقیف شود.

هشدار سازمان ملل: نیمی از جمعیت غزه از گرسنگی رنج می‌برد

یک مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل متحد هشدار داده است که با ادامه نبردها نیمی از جمعیت غزه از گرسنگی رنج می‌برند.

کارل اسکا، معاون مدیر برنامه غذای سازمان ملل، گفت که فقط کسری از تدارکات مورد نیاز امکان ورود به این ناحیه را پیدا کرده است و از هر ده نفر نه نفر قادر نیستند هر روز غذایی برای خوردن پیدا کنند.

آقای اسکا گفت که شرایط در غزه تحویل کمک‌ها را «تقریبا غیرممکن» می‌کند.

اسرائیل می‌گوید که برای حذف حماس باید به حملات هوایی در غزه ادامه دهد و گروگان‌های اسرائیلی را برگرداند.

سرهنگ ریچارد هِکت روز شنبه به بی‌بی‌سی گفت که «هر بار که یک غیرنظامی جان می‌بازد یا دچار رنج می‌شود دردناک است، اما راه دیگری وجود ندارد.»

 

  • شبکه تلویزیونی کان: یحیی سنوار، رهبر حماس، با یک کاروان بشردوستانه از شمال غزه گریخته است

    شبکه تلویزیونی کان به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، در ابتدای جنگ با مخفی شدن در خودروی یک کاروان بشردوستانه که به سمت جنوب حرکت می‌کرده، از شمال غزه گریخته است.

    بر اساس این گزارش، ارزیابی‌های اسرائیل این است که سنوار هنوز در خان یونس حضور دارد و در یکی از تونل‌ها پنهان شده است.

  •  

    نتانیاهو: کشورهایی که از نابودی حماس حمایت می‌کنند، نمی‌توانند خواستار آتش‌بس شوند

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از وتوی آمریکا علیه قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه شده بود، قدردانی کرد.

    نتانیاهو خطاب به سایر کشور گفت: «کشورهای دیگر نیز باید درک کنند که غیرممکن است از یک سو از نابودی حماس حمایت کنند و از سوی دیگر خواستار توقف جنگ شوند، چرا که آتش‌بس از نابودی حماس جلوگیری می‌کند.»

    او در پایان تاکید کرد که اسرائیل به جنگ با هدف از بین بردن حماس و دستیابی به بقیه اهداف جنگی که تعیین کرده، ادامه خواهد داد.

  •  

    ارتش اسرائیل: حماس یک گروگان غیرنظامی اسرائیلی را در اسارت به قتل رسانده است

    دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که ساعر باروخ، گروگان ۲۵‌ساله‌ای، که در غزه در اسارت حماس قرار داشت، توسط این گروه به قتل رسیده است.

    هاگاری گفت که ارتش اسرائیل در حال تحقیق و بررسی جزئیات درباره محل قتل او است.

    گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، با انتشار تصویری از جسد ساعر اعلام کرده بود که اعضای این گروه تلاش ارتش اسرائیل را برای نجات او خنثی کردند اما در این درگیری چند سرباز اسرائیلی زخمی شدند و این گروگان نیز کشته شد.

 

خلاصه رویدادهای امروز

گروگان اسرائیلی ۲۵ ساله که امروز کشته شدنش در غزه تایید شد

 

گروگان اسرائیلی ۲۵ ساله که امروز کشته شدنش در غزه تایید شدIگروگان اسرائیلی ۲۵ ساله که امروز کشته شدنش در غزه تایید شد

خانواده زاهر باروخ، گروگان اسرائیلی ۲۵ ساله کشته شدن او را در غزه تایید کردند. حماس می‌گوید که او طی عملیات ارتش اسرائیل برای آزاد کردنش کشته شده

یک مقام سازمان ملل متحد هشدار داد که نیمی از مردم غزه از گرسنگی در رنج هستند در مقابل یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که گذرگاه‌های بیشتری را باز می‌کنند، تا کامیون‌های امدادی بیشتری به نوار غزه وارد شوند.

سازمان ملل می‌گوید که یک سیستم جدید بازرسی کمک‌ها برای غزه در گذرگاه کرام شالوم در جنوب اسرائیل به طور آزمایشی آغاز به کار کرده است.

مدیر بیمارستان ناصر خان یونس می‌گوید شمار مجروحان و کشته شدگان آنقدر زیاد است که حساب از دستشان در رفته است.

تانک‌های اسرائیلی وارد خان یونس شدند و گفته شده که درگیری‌ها خانه به خانه است. ارتش اسرائیل به طور مکرر به حدود ۲ میلیون غیرنظامی فلسطینی توصیه کرده است که به منطقه‌ای کوچکتر از فرودگاه هیترو لندن نقل مکان کنند.

شبه نظامیان حوثی یمن امروز به همه شرکت‌های کشتیرانی که در مسیر اسرائیل تردد می‌کنند،‌ هشدار داد که در دریای سرخ هدف حمله این گروه قرار خواهند گرفت.

شهر لندن این هفته هم شاهد تظاهرات درحمایت از آتش‌بس در غزه بود.

واکنش‌ها به وتوی قطعنامه آتش‌بس توسط آمریکا ادامه دارد. گروه‌های مدافع حقوق بشر به شدت انتقاد کردند و محمود عباس آمریکا را به همدستی در «جنایات جنگی» در غزه متهم کرد.

در مقابل اسرائیل از بایدن برای وتوی قطعنامه شورای امنیت تمجید کرد.

 

همزمان با تظاهرات هزاران نفر در لندن در حمایت از فلسطینی‌ها؛ مردی به خاطر پلاکاردی «اهانت‌بار» بازداشت شد

لندن

 

همچون هفته‌های پیش در روزهای شنبه که حامیان فلسطینی‌ها تظاهراتی در لندن و برخی شهرهای بریتانیا برگزار می‌کنند، امروز هم در خیابان‌های مرکزی لندن هزاران نفر خواستار آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس شدند.

به‌گفته پلیس، ماموران مردی را که پلاکاردی با مضمون مقایسه اسرائیل با آلمان نازی در دست داشت، شناسایی و بازداشت کردند.

پلیس در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «او به ظن یک تخلف نژادپرستانه در نظم عمومی دستگیر شد.»

به گفته پلیس لندن، در یکی از تظاهرات طرفداری از فلسطینی‌ها دراین شهر، حدود ۳۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

لندن

 

شمار فلسطینیان کشته شده از ۷ اکتبر به« ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن» رسید

مقامات درمانی حماس در غزه می‌گویند که از ۷ اکتبر تا کنون ۱۷ هزار و ۷۰۰ فلسطینی ندر حملات اسرائیل کشته شدند.

بر اساس این آمار ۴۸ هزار و ۷۸۰ نفر هم از ۷ اکتبر تا به امروز مجروح شدند.

این تازه ترین آماری است که مسئولان درمانی در غزه اعلام کردند.

سازمان ملل متحد: نیمی از مردم غزه گرسنه‌اند؛ اسرائیل: گذرگا‌ه‌های بیشتری باز می‌کنیم

توزیع غذا در غزه

 

یک مقام سازمان ملل متحد هشدار داد که نیمی از مردم غزه از گرسنگی در رنج هستندImage caption: یک مقام سازمان ملل متحد هشدار داد که نیمی از مردم غزه از گرسنگی در رنج هستند

یک مقام سازمان ملل متحد هشدار داد که نیمی از مردم غزه از گرسنگی در رنج هستند.

یک مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل متحد درباره کمبود شدید مواد غذایی و کمک‌رسانی در غزه گزارش داده است.

کارل اسکائو، معاون مدیر «برنامه جهانی غذا» سازمان ملل متحد هشدار داد که «از هر ۱۰ نفر در سرزمین‌های فلسطینی ۹ نفر نمی‌توانند هر روز غذا بخورند و نیمی از جمعیت از گرسنگی رنج می‌برند.»

او در مصاحبه ای با رویترز می‌گوید که هیچ چیز او را برای این میزان از «ترس، هرج و مرج و ناامیدی که در بازدید از غزه با آن مواجه شد آماده نکرده بود.»

با ادامه درگیری شدید در سراسرغزه، آقای اسکائو تاکید می‌کند که فقط بخشی از مواد غذایی مورد نیاز وارد این منطقه می‌شود.

او می افزاید که شرایط تقریبا تحویل مایحتاج اولیه به مردم را غیرممکن کرده است.

در همین رابطه هم ریچارد هشت سخنگوی ارتش اسرائیل گفت «هر کاری از دست‌مان برآید، انجام می‌دهیم»

. او پیشتر به بی‌بی‌سی گفت که گذرگاه‌های بیشتری را باز می‌کنند، تا کامیون‌های امدادی بیشتری به نوار غزه وارد شوند.

او توضیح داد که کامیون‌هایی که وارد غزه می‌شوند به دلایل امنیتی باید مورد بازرسی و کنترل قرار گیرند.

حوثی‌ها تهدید کردند که به همه کشتی‌هایی که مقصدشان اسرائیل است حمله خواهند کرد

یک سخنگوی گروه شبه نظامیان حوثی یمن امروز به همه شرکت‌های کشتیرانی که در مسیر اسرائیل تردد می‌کنند،‌ هشدار داد که در دریای سرخ هدف حمله این گروه قرار خواهند گرفت.

به گزارش رویترز،‌ یحیی سریع،‌ سخنگوی گروه حوثی گفت که اگر به غزه غذا و دارویی که نیاز است نرسد،‌ همه کشتی‌هایی که مقصدشان بنادر اسرائیل است در دریای سرخ هدف حمله این گروه قرار خواهند گرفت.

او گفت که حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها «بدون توجه به ملیت» و مالکیت کشتی خواهد بود.

حوثی‌های مورد حمایت ایران پیشتر هم اعلام کرده بودند که در حمایت از فلسطینی‌ها کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف قرار خواهند داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.