رفتن به محتوای اصلی

6 دسامبر: ارتش اسرائیل از کشته‌شدن یک سرباز ارتش لبنان ابراز تاسف کرد
06.12.2023 - 05:03

 

 

 

 

 

نتانیاهو می‌گوید فعلا امکان آزادکردن گروگان‌های بیشتر وجود ندارد

پل آدامز، گزارشگر دیپلماتیک مستقر در بیت‌المقدس

امروز در جریان دیدار بنیامین نتانیاهو با گروگان های آزادشده و خانواده گروگان‌های باقی مانده در دست حماس، صحنه‌های بسیار پرتنشی مشاهده شد.

فایل صوتی از این دیدار پرهیاهو که وبسایت Ynet به آن دسترسی یافته حاوی رد و بدل شدن مکالمه تند میان یک گروگان آزادشده که نامش مشخص نشده و همسرش هنوز دربند حماس است با بنیامین نتانیاهو است.

دراین گفتگو این زن نخست وزیر اسرائیل را متهم می‌کند که سیاست را بر آزادی ۱۳۸ گروگان باقی مانده در غزه ترجیح داده است.

او می‌گوید: «من شاهد مرگ آریه زلمانوویج (۸۵ ساله) در برابر چشمانم بودم« و ادامه می‌دهد که: «و حالا این حرف توست. این که می‌خواهی حماس را ساقط کنی و ثابت کنی که مثلا بیضه‌های چه کسی بزرگتر است؟»

اظهارات این گروگان تازه آزادشده در این جلسه با کف زدن بلند حاضران در سالن همراه شد.

با این حال، در این فایل صوتی آقای نتانیاهو شنیده می‌شود که به خانواده‌ها می‌گوید «در حال حاضر هیچ امکانی برای این که همه (گروگان‌ها) را به خانه بازگردانیم نیست».

ارتش اسرائیل از کشته‌شدن یک سرباز ارتش لبنان ابراز تاسف کرد

جیپ ارتش اسرائیل در مرز غزه حین بمباران

 

کمی پیش‌تر برایتان گزارش کردیم که یک سرباز ارتش لبنان در جریان حمله ارتش اسرائیل در مرز این کشور با لبنان کشته و سه سرباز دیگر لبنانی هم مجروح شده‌اند.

اکنون ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن این سرباز ارتش لبنان ابراز تاسف کرده و گفته «این نظامی ارتش لبنان هدف حمله ما نبوده است».

ارتش اسرائیل می‌گوید سربازان آن با نیت «دفاع از خود» وارد مقابله شده‌اند و در پی «از میان برداشتن تهدیدی» که در آنسوی مرز و در خاک لبنان شناسایی کرده بودند، شلیک کرده‌اند.

«یک تهدید در منطقه‌ای که به محدوده تحت فعالیت گروه تروریست حزب‌الله (لبنان) شناخته می‌شود، در نزدیکی الوادی، شناسایی شد. اقدامات حزب‌الله در لبنان آشکارا ناقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. نیروهای نظامی ارتش لبنان هدف این حمله نبودند و ارتش اسرائیل از این بابت متاسف است. واقعه در حال بررسی است».

امشب وضعیت از چه قرار است؟

پل آدامز

گزارشگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی در بیت المقدس

رهبران اسرائیل می‌گویند که نبرد برای جنوب نوار غزه کاملا در جریان است.

یواو گالانت، وزیر دفاع، عصر سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که آنچه قبلا در شهر غزه اتفاق افتاده اکنون در خان یونس در جریان است.

درحالی که مقام‌های آمریکایی به تدریج شروع به بیان ناراحتی خود نسبت به تاکتیک‌های اسرائیل کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برای کسانی که گفت سعی دارند به اسرائیل فشار آورند پیامی داشت: تنها راه پایان سریع کار، استفاده از نیروی خردکننده علیه حماس است. این رویکرد بار دیگر با کشته شدن شمار بالایی از غیرنظامیان و فرار دیگران به سوی نقاط امن همراه بوده است.

نخست وزیر اسرائیل پیشتر در جریان دیداری با گروگان‌هایی که حماس تازه آزاد کرده و خانواده‌های آنها، بار دیگر آماج انتقاد قرار گرفت.

در فایلی صوتی از این ملاقات که به بیرون درز کرده، یکی از گروگان‌های سابق، که از او نام برده نمی‌شود، نتانیاهو را متهم می‌کند که سیاست را به بازگشت امن ۱۳۸ گروگان باقی مانده ترجیح می‌دهد. سخنان این زن با کف حضار روبرو شد.

 

ارتش اسرائیل: برای نابودی کامل زیرساخت‌های حماس همچنان مصمم هستیم

دانیال هاگاری - سخنگوی ارتش اسرائیل

 

حملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروندحملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروند

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل همزمان با آغاز حملات گسترده نظامیان این کشور در جنوب غزه گفت: «ما برای نابودی این تروریست ها (حماس) و از میان بردن زیرساخت های آنها مانند آنچه در شمال نوار غزه انجام دادیم، جدی هستیم».

این اظهارات ساعتی پس از مخابره گزارش‌ها از حملات هوایی شب گذشته به شهر خان یونس و ادعای فرماندهان ارتش اسرائیل عنوان شد که گفته بودند سربازان «در قلب شهر خان یونس» مستقر شده‌اند.

آقای هاگاری همچنین برخی اظهارات ساعات گذشته فرماندهان ارتش اسرائیل را تکرار کرده از جمله این که گفته بودند نیروهای آنها امروز - سه‌شنبه - در «قلب ارودگاه جبالیا» و «الشجاعیه» مستقر شده و در حال نبرد با حماس هستند.

حملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروند. اما اکنون ارتش اسرائیل می‌گوید معتقد است برخی از این مناطق در جنوب غزه محل استقرار حماس و مورد استفاده شاخه‌های نظامی این گروه قرار گرفته است

 

 

 

آوارگی در آوارگی؛ تصاویری از گریختن غیرنظامیان از خان یونس

پس از آغاز حملات اسرائیل علیه حماس در جنوب لبنان و هشدار ارتش این کشور به ساکنان شهر خان یونس مبنی بر ترک آن، امروز تصاویر متعددی از تلاش دهها هزار غیرنظامی ساکن خان یونس مخابره شده که آنها را در حال گریختن به مناطقی در خارج از این شهر نشان می‌دهد.

یک مقام ارتش اسرائیل امروز مدعی شده بود که ارتشیان این کشور در «قلب شهر خان یونس» مستقر شده‌اند و این که ارتش اسرائیل معتقد است رهبران شبه نظامیان حماس در این شهر پنهان شده‌اند.

تصاویر ببینید از وضعیت خان یونس و تلاش غیرنظامیان برای گریختن از میدان جنگ، بسیاری از این افراد طی دو ماه گذشته بارها ناچار به جابجایی شده‌اند؛ ابتدا از شمال و مرکز غزه به مناطق جنوبی و شهرهایی چون خان یونس و اکنون احتمالا به مناطق جنوبی‌تر چون رفح هر چند مقام‌های نهادهای امدادرسان چون سازمان ملل متحد روز گذشته گفته بودند که «دیگر نقطه امنی در نوار غزه» باقی نمانده است.

خان یونس - غزه

 

خان یونس - غزه

 

خان یونس - غزه

 

در یک نگاه؛ تاکنون چه تعداد از ساکنان غزه آواره شده‌اند؟

جمعیت غزه

 

سرخط خبرهای روز

غزه

 

در حالی که سازمان ملل درباره «سناریوی جهنمی» در غزه هشدار می‌دهد، در اینجا یک جمع‌بندی سریع از مهمترین تحولات روز را ارائه می‌دهیم:

  • اسرائیل می‌گوید اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه را محاصره کرده است؛ ارتش اسرائیل می‌گوید حماس از این اردوگاه به عنوان پایگاه استفاده می‌کند.
  • در جنوب غزه، نیروهای ارتش اسرائیل می‌گویند به زودی عملیات نظامی بزرگی در خان یونس و اطراف آن آغاز خواهد شد و در آنجا با هواپیما اعلامیه‌های هشدار برای غیرنظامیان پخش شده است.
  • چند ساعت قبل از آن، مقامات بهداشتی در غزه از کشته شدن ۴۳ نفر در حمله هوایی اسرائیل به خان یونس خبر دادند.
  • سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که وضعیت در نوار غزه ساعت به ساعت بدتر می‌شود.
  • ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل، گفته است که در آخرین مرحله از عملیات غزه انتظار می‌رود «نبرد سختی» روی دهد.
  • آقای لوی در مورد گزارش‌هایی مبنی بر تعبیه پمپ‌های بزرگ جهت پمپاژ آب دریای مدیترانه به داخل تونل‌های حماس اظهار نظر نکرده است.
  • برای حمله هفتم اکتبر «سال‌ها برنامه‌ریزی دقیق» شده بود

    ماموران امنیتی اسرائیل می‌گویند بررسی دستگاه‌ها و مدارک دیجیتال که از شبه‌نظامیان حماس به دست آمده نشان می‌دهد که سال‌ها بر «جزئیات و آمادگی» برای حمله هفتم اکتبر کار شده بود.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، اطلاعاتی که از شبه‌نظامیان اسیر یا کشته شده فلسطینی به دست آمده نشان می‌دهد که هدف از این عملیات این بود که «بقدری غافلگیرانه باشد که روحیه مردم را خرد کند.»

    این اطلاعات از موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ، مکان‌یاب‌های جی‌پی‌اس، دوربین‌های گوپرو، نقشه و یادداشت‌هایی نشان می‌دهد که برای حمله به پایگاه‌های نظامی و کیبوتص سال‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک واحد اطلاعات ارتش اسرائیل به نام «آمشات» این اطلاعات را استخراج کرده که در مجموع «یک نقشه جنگ» را تصویر می‌کنند که «میزان جزئیات و آمادگی برای آن شگفتی بزرگی بود.»

    روزنامه نیویورک تایمز چهار روز پیش نوشته بود که نهادهای امنیتی اسرائیل نقشه مرحله به مرحله حمله‌ای مشابه هفتم اکتبر دست یافته بودند اما آن را یک سناریوی »تخیلی» تلقی کرده بودند.

    ارتش اسرائیل بارها تاکید کرده که از عملیات حماس مطلع نبوده و به نقص در سیستم اطلاعاتی و امنیتی اذعان کرده است.

نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی یک نفر را کشتند و چهار نفر را زخمی کردند

تصاویر ضبط شده این حمله مربوط به روز دوشنبه است

 

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان اعلام کردند که نیروهای اسرائیل در یورش به قلقیلیه در کرانه باختری اشغالی که در کنترل تشکیلات فلسطینی است یک نفر را کشتند و شمارازمان ملل متحد، از ۷ اکتبر تاکنون ۲۴۶ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک در کرانه باختری کشته شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.