رفتن به محتوای اصلی

5 دسامبر: آوارگی در آوارگی؛ تصاویری از گریختن غیرنظامیان از خان یونس
04.12.2023 - 23:07

 

 

 

 

ارتش اسرائیل: برای نابودی کامل زیرساخت‌های حماس همچنان مصمم هستیم

دانیال هاگاری - سخنگوی ارتش اسرائیل

 

حملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروندحملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروند

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل همزمان با آغاز حملات گسترده نظامیان این کشور در جنوب غزه گفت: «ما برای نابودی این تروریست ها (حماس) و از میان بردن زیرساخت های آنها مانند آنچه در شمال نوار غزه انجام دادیم، جدی هستیم».

این اظهارات ساعتی پس از مخابره گزارش‌ها از حملات هوایی شب گذشته به شهر خان یونس و ادعای فرماندهان ارتش اسرائیل عنوان شد که گفته بودند سربازان «در قلب شهر خان یونس» مستقر شده‌اند.

آقای هاگاری همچنین برخی اظهارات ساعات گذشته فرماندهان ارتش اسرائیل را تکرار کرده از جمله این که گفته بودند نیروهای آنها امروز - سه‌شنبه - در «قلب ارودگاه جبالیا» و «الشجاعیه» مستقر شده و در حال نبرد با حماس هستند.

حملات اسرائیل به جنوب نوار غزه در حالی شدت گرفته که در روزهای نخست جنگ اسرائیل-غزه، ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواسته بود برای خروج از نقاط جنگی و مورد هدف آنها به مناطق جنوبی نوار غزه بروند. اما اکنون ارتش اسرائیل می‌گوید معتقد است برخی از این مناطق در جنوب غزه محل استقرار حماس و مورد استفاده شاخه‌های نظامی این گروه قرار گرفته است

 

 

 

آوارگی در آوارگی؛ تصاویری از گریختن غیرنظامیان از خان یونس

پس از آغاز حملات اسرائیل علیه حماس در جنوب لبنان و هشدار ارتش این کشور به ساکنان شهر خان یونس مبنی بر ترک آن، امروز تصاویر متعددی از تلاش دهها هزار غیرنظامی ساکن خان یونس مخابره شده که آنها را در حال گریختن به مناطقی در خارج از این شهر نشان می‌دهد.

یک مقام ارتش اسرائیل امروز مدعی شده بود که ارتشیان این کشور در «قلب شهر خان یونس» مستقر شده‌اند و این که ارتش اسرائیل معتقد است رهبران شبه نظامیان حماس در این شهر پنهان شده‌اند.

تصاویر ببینید از وضعیت خان یونس و تلاش غیرنظامیان برای گریختن از میدان جنگ، بسیاری از این افراد طی دو ماه گذشته بارها ناچار به جابجایی شده‌اند؛ ابتدا از شمال و مرکز غزه به مناطق جنوبی و شهرهایی چون خان یونس و اکنون احتمالا به مناطق جنوبی‌تر چون رفح هر چند مقام‌های نهادهای امدادرسان چون سازمان ملل متحد روز گذشته گفته بودند که «دیگر نقطه امنی در نوار غزه» باقی نمانده است.

خان یونس - غزه

 

خان یونس - غزه

 

خان یونس - غزه

 

در یک نگاه؛ تاکنون چه تعداد از ساکنان غزه آواره شده‌اند؟

جمعیت غزه

 

سرخط خبرهای روز

غزه

 

در حالی که سازمان ملل درباره «سناریوی جهنمی» در غزه هشدار می‌دهد، در اینجا یک جمع‌بندی سریع از مهمترین تحولات روز را ارائه می‌دهیم:

  • اسرائیل می‌گوید اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه را محاصره کرده است؛ ارتش اسرائیل می‌گوید حماس از این اردوگاه به عنوان پایگاه استفاده می‌کند.
  • در جنوب غزه، نیروهای ارتش اسرائیل می‌گویند به زودی عملیات نظامی بزرگی در خان یونس و اطراف آن آغاز خواهد شد و در آنجا با هواپیما اعلامیه‌های هشدار برای غیرنظامیان پخش شده است.
  • چند ساعت قبل از آن، مقامات بهداشتی در غزه از کشته شدن ۴۳ نفر در حمله هوایی اسرائیل به خان یونس خبر دادند.
  • سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که وضعیت در نوار غزه ساعت به ساعت بدتر می‌شود.
  • ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل، گفته است که در آخرین مرحله از عملیات غزه انتظار می‌رود «نبرد سختی» روی دهد.
  • آقای لوی در مورد گزارش‌هایی مبنی بر تعبیه پمپ‌های بزرگ جهت پمپاژ آب دریای مدیترانه به داخل تونل‌های حماس اظهار نظر نکرده است.
  • برای حمله هفتم اکتبر «سال‌ها برنامه‌ریزی دقیق» شده بود

    ماموران امنیتی اسرائیل می‌گویند بررسی دستگاه‌ها و مدارک دیجیتال که از شبه‌نظامیان حماس به دست آمده نشان می‌دهد که سال‌ها بر «جزئیات و آمادگی» برای حمله هفتم اکتبر کار شده بود.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، اطلاعاتی که از شبه‌نظامیان اسیر یا کشته شده فلسطینی به دست آمده نشان می‌دهد که هدف از این عملیات این بود که «بقدری غافلگیرانه باشد که روحیه مردم را خرد کند.»

    این اطلاعات از موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ، مکان‌یاب‌های جی‌پی‌اس، دوربین‌های گوپرو، نقشه و یادداشت‌هایی نشان می‌دهد که برای حمله به پایگاه‌های نظامی و کیبوتص سال‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک واحد اطلاعات ارتش اسرائیل به نام «آمشات» این اطلاعات را استخراج کرده که در مجموع «یک نقشه جنگ» را تصویر می‌کنند که «میزان جزئیات و آمادگی برای آن شگفتی بزرگی بود.»

    روزنامه نیویورک تایمز چهار روز پیش نوشته بود که نهادهای امنیتی اسرائیل نقشه مرحله به مرحله حمله‌ای مشابه هفتم اکتبر دست یافته بودند اما آن را یک سناریوی »تخیلی» تلقی کرده بودند.

    ارتش اسرائیل بارها تاکید کرده که از عملیات حماس مطلع نبوده و به نقص در سیستم اطلاعاتی و امنیتی اذعان کرده است.

نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی یک نفر را کشتند و چهار نفر را زخمی کردند

تصاویر ضبط شده این حمله مربوط به روز دوشنبه است

 

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان اعلام کردند که نیروهای اسرائیل در یورش به قلقیلیه در کرانه باختری اشغالی که در کنترل تشکیلات فلسطینی است یک نفر را کشتند و شماری را زخمی کردند.

تصاویری ضبط شده است که مربوط به حمله دیروز (دوشنبه) است.

وضعیت یکی از زخمی‌ها بحرانی گزارش شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از ۷ اکتبر تاکنون ۲۴۶ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک در کرانه باختری کشته شده‌اند.

وال استریت ژورنال: اسرائیل طرحی دارد که آب دریا را به تونل‌های حماس پمپاژ کند

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است اسرائیل پمپ‌های بزرگی در ساحل ایجاد کرده است تا در تونل‌های حماس و سایر گروه‌های مسلح در غزه سیل ایجاد کند.

بی‌بی‌سی قادر نیست این گزارش‌ را به طور مستقل تایید کند.

ارتش اسرائیل نیز در پاسخ به بی‌بی‌سی گفته است این گزارش را بررسی خواهد کرد.

بنا بر گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مقامات آمریکایی گفته‌اند که ارتش اسرائیل در اواسط ماه گذشته عملیات نصب پنج پمپ در شمال شهر غزه را به پایان رساند.

بنا بر این گزارش اسرائیل با استفاده از این روش می‌تواند ظرف چند هفته تونل‌هایی که در قلمروی فلسطین قرار دارد را از آب پُر کند.

اما یک فاکتور پیچیده در این زمینه گروگان‌های اسرائیلی‌اند که حماس می‌گوید در «مکان‌ها و تونل‌های امن» نگهداری می‌کند.

تلاش برای پمپاژ آب نمک می‌تواند به سفره‌های زیرزمینی غزه آسیب برساند و ذخایر اصلی آب آن را آلوده کند.

 

واکنش سخنگوی دولت اسرائیل به گزارشی درباره «ساخت سازه‌هایی برای پمپاژ آب به داخل تونل‌ها»

سخنگوی دولت اسرائیل به طور مستقیم در مورد گزارش‌ روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر ساخت «سازه‌هایی برای پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌های حماس» اظهار نظر نکرد.

این سخنگو تنها به این موضوع پرداخت که ارتش اسرائیل در حال به کارگیری طیف وسیعی از اقدامات مهندسی است.

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است اسرائیل پمپ‌های بزرگی در ساحل ایجاد کرده است تا در تونل‌های حماس و سایر گروه‌های مسلح در غزه سیل ایجاد کند. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که ارتش اسرائیل در اواسط ماه گذشته عملیات نصب پنج پمپ در شمال شهر غزه را به پایان رساند.

بی‌بی‌سی قادر نیست این گزارش را مستقلا تایید کند.

نبرد «شدید» در خان یونس

غزه

 

نبرد شدیدی در شمال و شرق خان یونس در جریان است.

رادیو ارتش اسرائیل از این درگیری شدید خبر داده است و جهاد اسلامی هم می‌گوید نیروهایش درگیر نبردی «شدید» با ارتش اسرائیل در شمال و شرق خان یونس هستند.

حمله هوایی اسرائیل هم به جنوب نوار غزه ادامه دارد و باعث کشته و زخمی شدن شماری شده است از جمله در حمله به مدرسه‌ای در خان یونس.

بیمارستان ناصر در خان یونس هم زیر فشار تعداد زیاد زخمی‌ها است و مردمی که در آن پناه گرفته‌اند.

هم سازمان ملل هم آمریکا از اسرائیل خواسته‌اند غیرنظامیان را از آسیب حملاتش هر چه بیشتر مصون نگه دارد.

ارتش اسرائیل می‌گوید جاده صلاح‌الدین، جاده اصلی سراسری غزه، «صحنه جنگ» و بسته است.

به گفته ارتش اسرائیل، ۷۸ سربازش در داخل غزه از زمان شروع عملیات زمینی کشته شده‌اند.

در همین حال فرانسه یحیی سنوار رهبر حماس را تحریم کرد. این کشور قبلا محمد ضیف فرمانده نظامی حماس و مروان عیسی معاون او را تحریم کرده بود.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران: مرگبارترین ماه برای خبرنگاران از زمان ثبت داده‌ها

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در گزارشی تازه از آمار تلفات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها گفت این مرگبارترین ماه برای خبرنگاران از زمان ثبت داده‌هاست.

این گروه آمارهای خود را از سال ۱۹۹۲ ثبت کرده است.

بنابر این آمار تا کنون مرگ ۶۳ روزنامه نگار و کارمند رسانه تایید شده است.

  • ۵۶ فلسطینی، ۴ اسرائیلی و ۳ لبنانی در میان خبرنگارانی هستند که جان خود را از دست دادند.
  • گزارش شده است که ۱۱ خبرنگار هم زخمی شده‌اند
  • ۳ خبرنگار مفقود شده‌اند
  • ۱۹ روزنامه نگار دستگیر شدند

همزمان حملات متعدد سایبری و فیزیکی، سانسور و ، تهدید و قتل اعضای خانواده نیز از دیگر معضلاتی بوده که خبرنگاران با آن مواجه بوده‌اند.

 

ارتش اسرائیل مناطقی تازه‌ای را که می‌خواهد در جنوب غزه هدف قرار دهد اعلام کرد

اسرائیل

 

اسرائیل مسیرهای تازه‌ای را مشخص کرد تا مردم از خان یونس، اصلی‌ترین شهر جنوب غزه، به سمت سواحل مدیترانه و مرز رفح میان این باریکه و مصر بروند.

ارتش اسرائیل نقشه ای را منتشر کرده و به ساکنان شش محله شمالی و مرکزی خان یونس دستور داده است محل زندگی خود را ترک کنند.

در این هشدار ارتش اسرائیل از مردم خواسته شده است که برای «حفظ امنیت خود» این مناطق را ترک کنند.

حدود ۱۶۷هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.

اسرائیل در نقشه منتشر شده از مردم می‌خواهد به فخاری در شرق خان یونس، و محله‌های شبوره و تل سلطان در رفح حرکت کنند که در حال حاضر با تراکم جمعیت مواجه هستند.

بمباران و حرکت ستون‌های زرهی به سوی خان یونس؛ ده‌ها هزار نفر به دنبال راهی برای خروج

صبح سه‌شنبه در غزه در حالی آغاز شد که هزاران نفر در غزه در تلاشند تا از شهر جنوبی خان یونس خارج شوند. همزمان تصاویری از حرکت ستون زرهی و تانک‌ها به سمت خان‌یونس مخابره می‌شود.

  • سازمان ملل متحد می‌گوید با تغییر خط مقدم جنگ از شمال به جنوب غزه، هزاران نفر یک بار دیگر هشدار تخلیه و جابجایی دریافت کرده‌اند و بیم آن می رود که یک جابجایی عظیم انسانی دیگر با مصائب مرتبط به آن در حال شکل‌گیری باشد.
  • هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در تل‌آویو تاکید کرده بود که اسرائیل نباید آنچه را که در شمال غزه روی داد در جنوب تکرار کند.
  • در همین حال دولت اسرائیل ادعای سازمان جهانی بهداشت را مبنی بر این که ارتش این کشور تنها ۲۴ ساعت برای جابجایی اقلام و تجهیزات پزشکی به این سازمان مهلت داده را رد کرده است.
  • رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت که امدادگران این سازمان چنین هشداری را برای تخلیه فوری دو انبار اقلام بهداشتی و پزشکی در جنوب غزه دریافت کرده اند و علت آن هم آغاز عملیات نظامی ارتش اسرائیل در جنوب نوار غزه عنوان شده است.
  • سازمان ملل متحد تاکید کرده است از شروع مجدد جنگ در غزه «به شدت نگران» است و به گفته مقام های این سازمان دیگر «جای امنی در غزه» باقی نمانده است.
  • ارتش اسرائیل «تلاش برای جابجایی دایمی» ساکنان غزه را رد کره است. سرهنگ هشام ابراهیم، از فرماندهان ارتش اسرائیل اتهام تلاش برای بیرون راندن فلسطینیان از نوار غزه را رد کرده و گفته «اسرائیل به دنبال جابجایی همیشگی هیچ‌کس از هیچ‌جا نیست»

سازمان ملل می‌گوید در جنوب غزه «سناریویی جهنمی‌تر» در پیش است

غزه

 

سازمان ملل درباره «سناریویی جهنمی‌تر» در جنوب غزه هشدار داد.

در ساعات گذشته گزارش کردیم که دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواسته است تا حمله زمینی خود را در جنوب غزه متوقف کند.

بسیاری از مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد نیز پیش از از یک بحران انسانی تمام عیار ابراز نگرانی کرده بودند.

لین هستینگز هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی گفته بود با پایان آتش‌بس در روز جمعه اسرائیل ده‌ها هزاران نفر را به سمت مناطق جنوبی‌تر رانده جاهای که به طور «فزاینده‌ای فضاهای متراکم» ایجاد شده و «مردم برای یافتن غذا، آب، سرپناه و امنیت مستأصلند.»

او گفته است «هیچ جایی در غزه امن نیست و جایی برای رفتن باقی نمانده است. در صورت امکان، سناریوی جهنمی‌تری در آستانه ظهور است، سناریویی که در آن تلاش‌های بشردوستانه قادر نخواهند بود کاری انجام دهند.»

لین هستینگز اضافه کرده بود مردم غزه به دلیل جنگ در هشت هفته گذشته از شمال به جنوب گریخته بودند.

سازمان ملل می گوید حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه آواره شده‌اند

 

دبیرکل سازمان ملل متحد: فلسطینیانی که دستور تخلیه از اسرائيل گرفته‌اند جای امنی برای رفتن ندارند

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری جنگ میان اسرائيل و حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی ابراز نگرانی کرده و از تمامی طرف‌های درگیر خواسته است که به تعهدات خود در قبال قوانین بین‌المللی حاکم بر حفظ جان غیرنظامیان پایبند باشند.

در این بیانیه آمده است سازمان ملل متحد کماکان از نیروهای ارتش اسرائيل می‌خواهد از اقداماتی که وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه را از این هم بدتر کند پرهیز کنند و غیرنظامیان را بیش از این در رنج قرار ندهند. این نهاد یک بار دیگر تاکید کرده که غیرنظامیان از جمله خدمه درمانی،‌ روزنامه‌نگاران و کارکنان سازمان ملل و زیرساخت‌های غیرنظامی در هر حال باید محافظت شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد یک بار دیگر بر نیاز به جریان پیوسته و پایدار کمک‌های انسانی به غزه برای پاسخ به نیازهای مردم آن تصریح کرده و خاطرنشان کرده که مردمی که دستور تخلیه دریافت کرده‌اند جای امنی برای رفتن ندارند.

آنتونیو گوترش در عین حال نسبت به افزایش خشونت‌ها در منطقه اشغالی کرانه باختری از جمله افزایش عملیات نظامی اسرائيل، شمار بالای تلفات و بازداشت غیرنظامیان، افزایش خشونت از سوی شهرک‌نشینان و نیز حملات فلسطینیان علیه اسرائيلی‌ها ابراز نگرانی شدید کرده است.

او خواستار از سرگیری آتش‌بس و آزادی تمامی گروگان‌ها شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

 

 

«چهار بار دربه‌دری در ۶۰ روز جنگ»

آلیس کادی

خبرنگار بی‌بی‌سی - بیت المقدس

تازه‌ترین آمار از بیجاشدگان و آوارگان در غزه از سوی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد از آغاز جنگ اسرائيل در هفتم اکتبر، ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

بر این اساس در سه هفته گذشته تعداد بیجاشدگان دو برابر شده است.

در حال حاضر ۱.۹ میلیون نفر خانه خود را از ترس حملات اسرائيل در غزه ترک کرده‌اند.

محمد ناصر الرشید، یکی از ساکنان غزه است که خانه‌اش را در شمال غزه همراه با خانواده‌اش در ماه اکتبر، و در پی دریافت هشدارهای مقام‌های اسرائيلی ترک کرده است.

او می‌گوید که آپارتمانی که در آن زندگی می‌کردند، در یک برج مسکونی، ویران شده است.

محمد با خانواده‌آش به اردوگاه آوارگان شاطی در نزدیکی ساحل غزه رفتند تا در خانه بستگانشان پناه بگیرند.

کمی بعد مجبور شدند آنجا را نیز ترک کنند و در یک مدرسه پناه بگیرند.

اواخر ماه اکتبر، بعد از اینکه اسرائيل حملات هوایی و زمینی خود را گسترش داد، خانواده محمد به بیمارستان شفا در شهر غزه پناه برد.

بعد از اینکه اسرائیل به بیمارستان شفا حمله کرد، آنها یک بار دیگر به بیمارستان جنوبی‌تر دیرالبلح نقل مکان کردند.

محمد می‌گوید کوچ دوباره او و خانواده‌اش برای رسیدن به دیرالبلح بسیار دشوار بود و «به مرگ می‌مانست».

آنها هنوز نتوانسته‌اند چادر مناسبی برای خوابیدن پیدا کنند: «خواهرم هم اینجاست. او یک چادر دارد. من هنوز چادری برای جاگیر شدن پیدا نکرده‌ام. می‌گویند برای گرفتن چادر باید پول داشته باشیم و ما دیگر پولی نداریم.»

با از سر گرفته شدن جنگ در پی پایان آتش‌بس، ارتش اسرائيل گفته است عملیات زمینی‌اش را به «تمامی مناطق غزه» گسترش می‌دهد.

ارتش این کشور نقشه‌ای را بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که غزه را به صدها بخش کوچک تقسیم کرده و از ساکنان غزه خواسته است که تحولاتی را که در منطقه مورد سکونتشان در جریان است زیرنظر داشته باشند و دستورالعمل ارتش را از طریق رسانه‌های خبری دنبال کنند.

همه در حالی که اسرائیل آب و برق و اینترنت غزه را قطع کرده است.

محمد و خانواده‌اش خانه خود را در حملات اسرائيل از دست داده‌اند و تا به حال چهار بار بی‌سرپناه شده‌اند

 

هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به حمله اسرائيل به انبارهای پزشکی/دارویی

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که اسرائيل می‌خواهد دو انبار پزشکی/دارویی در جنوب غزه را تخیله کند چرا که عملیات زمینی اسرائيل آنها را غیرقابل مصرف خواهد کرد.

تدروس گبرییسوس، رئيس این سازمان که در حساب خود در شبکه ایکس، توئيتر سابق، نوشته است ارتش اسرائيل خواستار تخلیه دو مرکز شده، از ارتش اسرائيل خواسته این دستور را پس بگیرد و تمامی اقدامات ممکن را برای حفاظت از جان غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها و مراکز امداد انجام دهد.

بی‌بی‌سی از وزارت دفاع اسرائيل دراین زمینه نظرخواسته است.

 

بمباران سنگین شرق و غرب خان‌یونس

رشدی ابوالعوف

خبرنگار بی‌بی‌سی، خان‌یونس غزه

شاهدان عینی و خبرنگاران محلی در مناطق پیرامون شهر خان یونس از پیشروی تانک‌های اسرائيلی از خزاعه و عبسان در حومه شهر خبر می‌دهند.

خان یونس دو بخش دارد، بخش شرقی که خیابان صلاح‌الدین در آن است و از چهار دهکده اصلی تشکیل شده و بخش غربی. هر دو بخش هدف بمباران سنگین بوده‌اند.

اسرائيل از اغلب مردم در این مناطق خواسته‌اند خانه و کاشانه خود را ترک کنند. حملات توپخانه‌ای و هوایی پراکنده نیز در این مناطق گزارش شده است.

به گفته مقام‌های محلی حماس،۶۰٪ از ۲۰۰ حمله هوایی شب گذشته در سراسر غزه، خان یونس را هدف گرفته است.

۱۵ تا ۲۰ نقطه در این شهر و اطراف آن به طور خاص هدف قرار گرفته‌اند. دیرالبلح که در مرکز شهر است نیز به شدت بمباران شده است.

گروه گزارشگران بی‌بی‌سی در بیمارستانی که من هم چهار هفته در آن اقامت داشتم می‌گویند ده‌ها مجروح و کشته از مناطق مختلف در طول شب به این محل منتقل شده‌اند.

حملات هوایی سنگینی در طول روز و شب گذشته خان یونس را هدف قرار داده است

ReutersCopyright: Reuters

 

وضعیت پیچیده خروج غیرنظامیان از غزه

جرمی بوئن

سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی

ترک غزه بسیار پیچیده است.

ارتش اسرائیل نقشه‌ای را منتشر کرده است که مناطقی را نشان می‌دهد که به غیرنظامیان توصیه می‌شود آنجا را ترک کنند.

در این نقشه جزئیاتی در مورد باریکه غزه داده شده است، از جمله اینکه آن را به ۲۴۰۰ بخش تقسیم کرده است.

اما در مورد مسیری که ساکنانش باید برای خروج انتخاب کنند، توصیه‌های مبهمی داده شده است.

این نقشه که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده است، حاوی کیو‌ آر کدهایی است.

اما این کدها تنها با داشتن تلفن همراه هوشمند که به اینترنت هم متصل باشند، قابل استفاده است.

یکی از مناطقی که این نقشه‌ها مردم را به سمت آن هدایت می‌کنند، منطقه ساحلی مواسی است. این منطقه به گفته افرادی که با آنها صحبت کرده‌ام، هیچ امکاناتی ندارد و بنابراین مردم آنجا را به مقصد امن دیگری ترک می‌کنند.

خواندن این نقشه برای من که الان در بیت‌المقدس و در جای امنی هستم، بسیار دشوار است. پس احتمالا برای مردم غزه که وسیله حمل و نقل هم ندارند، باید بسیار پیچیده‌تر و گمراه‌کننده‌تر باشد.

در چند روز اخیر اسرائیل تحت فشار شدید آمریکا مهمترین متحدش قرار گرفته است که از کشته شدن بیشتر غیرنظامیان جلوگیری کند.

به همین دلیل طرح خروج غیر نظامیان را همراه با این نقشه منتشر کرده است. اما به نظر می‌رسد که این طرح بیشتر از اینکه راه‌حلی قابل اجرا در غزه باشد، بسیار مبهم و بیش از حد وابسته به تلفن‌های هوشمند فعال است.

 

 

دستور تازه اسرائیل برای خروج از غزه؛ سازمان ملل: جایی برای رفتن وجود ندارد

اسرائیل عملیات زمینی خود را در جنوب غزه به پیش می‌برد و به حدود ۱۷۰ هزار نفر در خان یونس گفته است به مناطق جنوبی‌تر بروند؛ اما سازمان ملل می‌گوید جایی برای رفتن وجود ندارد.

دستور تخلیه شامل یک‌پنجم خان‌یونس می‌شود، در حالی که تانک‌های ارتش اسرائیل از شمال و شرق در این شهر پیشروی می‌کنند.

ارتش اسرائیل می‌گوید تمام سعی‌اش را در حفظ جان غیرنظامیان انجام داده است.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، بیمارستان‌های خان یونس زیر فشار تعداد زخمی‌ها از پا درآمده‌اند.

نقشه غزه

 

مقام‌های درمانی حماس: آمار کشته‌شدگان نزدیک به ۱۶ هزار نفر است

آمار کشته‌شدگان

 

مقام‌های درمانی حماس در غزه اعلام کردند که نزدیک به ۱۶ هزار نفر از آغاز جنگ تا کنون در حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آخرین به روزرسانی، دیروز (یکشنبه) ۳۴۹ نفر از مردم در حمله هوایی جان باختند. حماس می‌گوید ۷۰ درصد کشته شدگان زن و کودک هستند.

منبع رسمی اعلام آمار کشته‌ها در غزه وزارت بهداشت تحت کنترل حماس است که به صورت روزانه آمار قربانیان را اعلام می‌کند.

اسرائیل رسما درباره این آمار ابراز تردید کرده است،‌ هر چند که خودش به تازگی آمار رسمی کشته‌های حملات حماس را از ۱۴۰۰ نفر به ۱۲۰۰ نفر کاهش داده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که آمار کشته‌شدگان در غزه مورد تایید آنهاست.

Article share tools
  • این اعلان را به اشتراک گذارید

    • این لینک را کپی کنید

    لینک های دیگر

اسرائیل می‌گوید عملیات نظامی خود را در سراسر نوار غزه گسترش می‌دهد

حجم بمباران اسرائیل در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه افزایش یافته است

 

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، می‌گوید که حمله زمینی آنها «علیه مراکز حماس در تمام نوار غزه» در حال گسترش است.

آقای هاگاری گفته است که سربازان ارتش اسرائیل درگیر نبردی «تن‌ به تن» با شبه‌نظامیان فلسطینی‌اند.

صبح امروز، ارتش اسرائیل دستورات جدیدی به ساکنان غزه برای تخلیه حدود ۲۰ منطقه در مرکز نوار غزه صادر کرد.

اسرائیل نقشه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، با فلش‌هایی به سمت مناطق جنوبی‌تر که از غیرنظامیان خواسته شد به آنجا بروند.

نقشه غزه

 

  •  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.