رفتن به محتوای اصلی

2 دسامبر :هریس؛ اسرائیل باید به قوانین بین المللی و بشردوستانه احترام بگذارد
02.12.2023 - 00:38

 

 

اردوغان می گوید هرگز نمی‌پذیرد که حماس به عنوان یک سازمان «تروریستی»‌ معرفی شود

اردوغان

 

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد هرگز نمی‌پذیرد که حماس به عنوان یک سازمان «تروریستی» معرفی شود.

او که برای شرکت در نشست اقلیمی «کاپ۲۸» به دوبی رفته در جمع خبرنگاران گفت که این گروه به قول او «واقعیت فلسطین»‌است.

تا همین اواخر حماس در استانبول پایگاه داشت.

آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا حماس را یک سازمان «تروریستی» می‌دانند. آقای اردوغان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان تاکتیک‌های نظامی اسرائیل در غزه است و اصرار دارد که رهبران این کشور به دلیل ارتکاب جنایات جنگی باید محاکمه شوند.

کامالا هریس: اسرائیل باید به قوانین بین المللی و بشردو ستانه احترام بگذاردکامالا هریس

 

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اسرائیل حق دارد از خود در برابر حماس دفاع کند، اما «باید قوانین بین المللی و بشردوستانه را رعایت کند.»

خانم هریس در دوبی با اشاره به این که تعداد زیادی فلسطینی کشته شده‌اند به خبرنگاران گفت اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهد.

او همچنین گفت: «تمام آن چه که می‌خواهیم این است که این درگیری هر چه زودتر پایان یابد و امنیت اسرائیل و مردم فلسطینی تضمین شود. ما باید به تلاش‌ها برای ایجاد صلحی پایدار سرعت بدهیم.»

 

یک مقام فلسطینی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی: «مذاکرات آتش‌بس کاملا به بن‌بست رسیده است»

رشدی ابوالعوف، خبرنگار بی‌بی‌سی با منابعی در قطر درباره مذاکرات اسرائیل و حماس صحبت کرده است.

یک مقام فلسطینی آگاه از محتوای گفتگوها به بی‌بی‌سی گفت:«مذاکرات به طور کامل متوقف شده است و در حال حاضر هیچ تماس یا تلاشی برای دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه وجود ندارد.»

به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، این مقام گفت: اعضای هیأت حماس پس از ارائه آنچه پیشنهادات ضروری برای دستیابی به توافق خواندند، مذاکرات را ترک کردند.

خبرنگار ما می افزاید: «آنها هیات اسرائیلی را متهم می‌کنند که همه پیشنهادات را رد کرده است، زیرا اسرائیل از قبل تصمیم گرفته بود که جنگ را از سر بگیرد.»

 

تصاویری از حملات اسرائیل در نزدیکی خان یونس در جنوب غزه

همانطور که گزارش داده‌ایم، جنوب غزه شاهد حملات اسرائیل در پایان آتش‌بس یک هفته‌ای است.

در اینجا ده‌ها فلسطینی در بیرون از خانه‌هایشان در شهرک حمد دیده می‌شوند. یک شهرک که با بودجه قطر در نزدیکی شهر خان یونس احداث شد. به گفته منابع متعدد به ساکنان قبل از بمباران خانه‌هایشان هشدار داده شده بود.

غزه

 

غزه

 

غزه

 

رویترز: اسرائیل خواهان ایجاد یک منطقه حائل در غزه است

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مصری و منطقه‌ای گزارش داد که اسرائیل به چندین کشور عربی درباره طرح خود برای دوران پس از جنگ غزه اطلاع داده است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل می‌خواهد یک منطقه حائل در سمت فلسطینی مرز غزه ایجاد کند تا از حملات آینده علیه اسرائیل از غزه جلوگیری کند.

رویترز بر اساس اظهارات سه منبع منطقه‌ای اضافه کرد که اسرائیل این طرح خود را به مصر، اردن و امارات متحده عربی اطلاع داده است.

امارات سه سال پیش روابط خود را با اسرائیل عادی کرد.

بیش از ۱۷۰ فلسطینی در اولین روز ازسرگیری جنگ غزه کشته شدند

وزارت بهداشت حماس در نوار غزه اعلام کرد که ۱۷۸ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه از صبح روز جمعه که آتش‌بس موقت به پایان رسید، کشته شدند.

این وزارتخانه شامگاه جمعه اعلام کرد که در همین روز ۵۸۹ فلسطینی بر اثر حملات اسرائیل زخمی شدند.

پیشتر نهادهای مختلف سازمان ملل نسبت به ازسرگیری جنگ در غزه ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

مهمترین تحولات از زمان آغاز دوباره جنگ در غزه

غزه

 

بامداد یک شنبه دیگر در غزه و اسرائیل فرا رسیده است. هشت هفته پیش در چنین ساعاتی، یعنی در بامداد شنبه - هفتم اکتبر- صدها شبه‌نظامی حماس حمله گسترده‌ای را به اسرائیل شروع کردند و علاوه بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، بیش از ۲۴۰ گروگان را با خود به غزه برگرداندند.

همین زمینه‌ساز حملات سنگین و بی‌امان ارتش اسرائیل علیه حماس شد که طی ۵۰ روز گذشته بنابر آمار تشکیلات بهداشتی حماس در غزه بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

حالا پس از یک هفته آتش‌بس انسان‌دوستانه، حملات هوایی، غرش توپخانه‌ها و پرواز راکت‌ها از سر گرفته شده است:

  • تشکیلات بهداشتی غزه که تحت هدایت حماس است روز جمعه گزارش کرد که از زمان آغاز مجدد درگیری‌ها ۱۷۸ نفر در غزه کشته شده‌اند.
  • ارتش اسرائیل امروز اعلام کرد که ۲۰۰ هدف که «اهداف ترورآفرین» خوانده را در غزه مورد حمله قرار داده.
  • اسرائیل می‌گوید چندین راکت شلیک شده از سوی حماس را ردگیری و در بالای مرزهای خود هدف قرار داده است.
  • یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفته که تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس که در قطر در جریان بوده با شکست روبرو شده است هر چند آمریکا می‌گوید همچنان در تلاش برای برقراری مجدد آتش‌بس است.
  • روز جمعه اسرائیل مرگ ۶ نفر از گروگان‌ها و کسانی که از روز هفتم اکتبر ناپدیدشده بودند را تایید کرد.
  • هلال‌احمر فلسطینی روز جمعه اعلام کرد که اسرائیل مانع ورود اقلام ضروری به غزه «تا اطلاع ثانوی» شده است.
  • در همین حال هزاران آواره فلسطینی در جنوب غزه از سوی ارتش اسرائیل اعلامیه‌های هشدار دریافت کرده‌اند که از آنها می‌خواهد به مناطق جنوبی‌تر چون رفح و مرز مصر بروند تا از حملاتی که این بار متوجه حماس در جنوب نوار غزه است در امان بمانند.
  • یک مشاور عالی بنیامین نتانیاهو به بی‌بی‌سی گفته قبول دارد که حمله روز هفتم اکتبر حکایت‌گر یک شکست و قصور اطلاعاتی بزرگ بوده که این کشور «با خون مردم خود» بهای ان را پرداخته و به احتمال نزدیک به یقین پس از اتمام جنگ در این باره تحقیق و تفحص مفصلی شکل خواهد گرفت.

یک معترض به حملات اسرائیل علیه غزه خود را در برابر کنسولگری اسرائیل در آتلانتا آتش زد

معترضان به حملات اسرائیل به غزه در آتلانتا

 

شهر آتلانتا در ایالت جورجیا آمریکا شاهد تجمع های اعتراضی متعددی علیه حملات اسرائیل به غزه بوده استI شهر آتلانتا در ایالت جورجیا آمریکا شاهد تجمع های اعتراضی متعددی علیه حملات اسرائیل به غزه بوده است

یک معترض به حمله اسرائیل به غزه پس از آن که خودش را در برابر کنسولگری اسرائیل در شهر آتلانتا آتش زد، به علت شدت جراحات به بیمارستان منتقل و وضعیت جسمی او وخیم گزارش شده است.

پلیس می‌گوید این معترض از بنزین برای اتش زدن خود استفاده کرده و در کنار او هم یک پرچم فلسطین پیدا شده است. جنسیت و سن این معترض هنوز مشخص و گزارش نشده است.

مامور حافاظتی حاضر در صحنه هم که قصد کمک داشته دچار سوختگی شده است.

پلیس شهر آتلانتا می‌‌گوید این واقعه حدود ساعت ۱۲ و نیم عصر روز جمعه به وقت شرق آمریکا روی داده است.

دارین شیربائوم، رئیس پلیس آتلانتا گفته معتقد است این واقعه «با انگیزه سیاسی و به قصد اعتراض» شکل گرفته است.

واکنش مشاور دولت اسرائیل به گزارش نیویورک تایمز درباره «مطلع بودن از حمله حماس»

مارک رگو

 

مارک رگو، مشاور ارشد بنیامین نتانیاه که کمی پایین‌تر بخشی از گفتگوی او با بی‌بی‌سی پیرامون از سرگیری جنگ با حماس برایتان نوشتیم، در ادامه این مصاحبه درباره گزارش روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده «مقامات و نهادهای اسرائیل از حدود یک سال پیش درباره برنامه حماس برای یک حمله گسترده با خبر بوده‌اند» واکنش نشان داد و گفت: «اصل قضیه این است که حمله ۷ اکتبر اسفناک و هولناک بود و ما بهای آن را با خون مردم خودمان پرداختیم».

«از موضع اسرائیل، این حمله همچون یوم کیپور (روز کفاره) در سال ۱۹۷۳ بود که ما از شمال توسط سوریه و از جنوب از سوی مصر مورد حمله قرار گرفتیم و در آن زمان هم ما غافلگیر شدیم».

«این واضح است که مانند سال ۱۹۷۳، یک شکست و ناکامی روی داده است و وقتی که جنگ تمام شود من مطمئنم که کمیته تحقیق و تفحص در این باره تشکیل خواهد شد».

مارک رگو، مشاور ارشد نخست وزیر اسرائیل به یک برنامه خبری بی‌بی‌سی گفت که دعوا بر سر آزادی گروگان‌ها باعث شکست تمدید آتش‌بس موقت بوده است.

آقای رگو گفت که اگر حماس گروگان‌های بیشتری را آزاد کرده بود امروز هم این فرصت را داشت که آتش‌بس موقت ادامه پیدا کند.

او گفت: «نزدیک به ۲۰ زن [دارای شرایط برای آزادی] در چارچوب توافق در اختیار داشتند اما ترجیح دادند که‌ آنها را آزاد نکنند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این زنان غیرنظامی هستند یا سربازان ارتش، گفت: «برخی از این زنان که در دهه ۲۰ زندگی خود هستند خدمت سربازی خود را به پایان رساندند.»

حماس هم به نوبه خود می‌گوید که چند پیشنهاد درباره آزادی گروگان‌های بیشتر ارائه داده است که اسرائیل همه این پیشنهادات را رد کرده است.

همزمان با آغاز درگیری در غزه،‌ درگیری در مرز لبنان و اسرائیل هم از سر گرفته شد

در پی از سرگیری درگیری‌ها در غزه،‌ گروه شبه‌‌نظامی حزب‌الله لبنان مواضع ارتش اسرائیل را در آن سوی مرزهای لبنان هدف قرار دادند. حزب الله لبنان از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

نیروهای اسرائیلی می‌گویند که به آتش آنها پاسخ دادند و یک پرتابه که از لبنان شلیک شده بود، را سرنگون کردند.

حزب الله لبنان می‌‌گوید که سه نفر در جنوب لبنان کشته شدند که دو نفر از آنها از نیروهای حزب الله بوده اند.

قبل از توقف یک هفته‌ای درگیری‌ها در غزه، حدود صد نفر - که عمدتاً شبه‌نظامیان لبنانی بودند - در جریان تبادل آتش بین نیروهای حزب‌الله و اسرائیل طی از هفتم اکتبر و حمله خونین حماس به اسرائیل کشته شدند.

حماس در غزه نیز موشک‌باران خود را به سوی اسرائیل از سر گرفته است.

واکنش مشاور دولت اسرائیل به گزارش نیویورک تایمز درباره «مطلع بودن از حمله حماس»

مارک رگو، مشاور ارشد بنیامین نتانیاه که کمی پایین‌تر بخشی از گفتگوی او با بی‌بی‌سی پیرامون از سرگیری جنگ با حماس برایتان نوشتیم، در ادامه این مصاحبه درباره گزارش روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده «مقامات و نهادهای اسرائیل از حدود یک سال پیش درباره برنامه حماس برای یک حمله گسترده با خبر بوده‌اند» واکنش نشان داد و گفت: «اصل قضیه این است که حمله ۷ اکتبر اسفناک و هولناک بود و ما بهای آن را با خون مردم خودمان پرداختیم».

«از موضع اسرائیل، این حمله همچون یوم کیپور (روز کفاره) در سال ۱۹۷۳ بود که ما از شمال توسط سوریه و از جنوب از سوی مصر مورد حمله قرار گرفتیم و در آن زمان هم ما غافلگیر شدیم».

«این واضح است که مانند سال ۱۹۷۳، یک شکست و ناکامی روی داده است و وقتی که جنگ تمام شود من مطمئنم که کمیته تحقیق و تفحص در این باره تشکیل خواهد شد».

اسرائیل ویزای مقام ارشد سازمان ملل در امور فلسطینیان را تمدید نخواهد کرد

لین هستینگز

 

اکتبر گذشته وزارت خارجه اسرائیل خانم هستینگز را متهم کرد که نتوانسته در جنگ اسرائیل-غزه بی‌طرفی خود را حفظ کند - اتهامی که سازمان ملل متحد آن را رد می‌کند اکتبر گذشته وزارت خارجه اسرائیل خانم هستینگز را متهم کرد که نتوانسته در جنگ اسرائیل-غزه بی‌طرفی خود را حفظ کند - اتهامی که سازمان ملل متحد آن را رد می‌کند

سازمان ملل متحد می‌گوید دولت اسرائیل تقاضای وتمدید ویزای یکی از مقام‌های ارشد این سازمان در امورانسان‌دوستانه در غزه و مناطق اشغالی کرانه باختری را رد کرده است.

سازمان ملل می‌گوید دولت اسرائیل تصمیم گرفته مهلت روادید لین هیستینگز، را که اواخر این ماه نیاز به پایان می‌رسد را تجدید نکند.

ماه گذشته - اکتبر - وزارت خارجه اسرائیل خانم هستینگز را متهم کرد که نتوانسته در جنگ اسرائیل-غزه بی‌طرفی خود را حفظ کند - اتهامی که سازمان ملل متحد آن را رد می‌کند.

خانم هستینگز ۳ سال است که به عنوان معاون رئیس هماهنگی امور صلح خاورمیانه و اقدامات انسان‌دوستانه در مناطق اشغالی فلسطینیان بوده است.

یک سخنگوی سازمان ملل متحد امروز گفت که: «شما حملات علنی متعددی را علیه او (خانم هستینگز) در توییتر (شبکه اجتماعی ایکس) ملاحظه کرده‌اید که غیرقابل قبول است. حملات علیه کارکنان سازمان ملل ملل در نقاط مختلف جهان جان آنها را به خطر می‌اندازد».

وزارت خارجه اسرائیل هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده است.

نگرانی نهادهای امدادرسان از آغاز مجدد جنگ در غزه

جنگ غزه و کودکان

 

نهادهای امدادرسان طی ۷ روز آتش‌بس میان حماس و ارتش اسرائیل توانستند آذوقه و اقلام ضروری قابل توجهی را به داخل غزه بیاورند و میان صدها هزار جنگ‌زده فلسطینی توزیع کنند اما اکنون با از سر گرفته شدن جنگ در این نواره باریک، این نهادها مجددا نگران امدادرسانی به موقع و به اندازه شده‌اند.

جیسون لی از انجمن خیریه «نجات کودکان» Save The Children امروز از داخل یکی از اردوگاه‌های آوراگان غزه به خبرنگاران گفت: «چند کامیون اقلام ضروری را به بیمارستان‌هایی در شمال غزه رساندیم اما اکنون با آغاز مجدد درگیری‌ها و افزایش آسیب‌دیدگان این اقلام به سرعت تمام خواهد شد».

آقای لی گفته چند کاروان کمکی هم به جنوب غزه رسیده است که کانون اصلی استقرار بیش از یک میلیون فلسطینی است که از شمال و مرکز این نواره ساحلی گریخته‌اند.

انجمن جهانی نجات کودکان که همچون صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) یکی از بزرگترین نهادهای خیریه امدادرسان به کودکان است خواستار آتش بس دائمی در غزه است و جسیون لی امروز یک بار دیگر تاکید کرد که در شمال غزه که هنوز صدها هزار غیرنظامی حضور دارند نیاز فوری به آذوقه و اقلام ضروری است و همزمان با کمبود این ضروریات، نهادهای امدادرسان کافی هم برای فعالیت در آن منطقه وجود ندارد.

«ما هر آنچه می توانستیم را (در خلال ۷ روز آتش‌بس) انجام دادیم اما کافی نبود».

ارتش اسرائیل می‌گوید تاکنون به بیش از «۲۰۰ هدف تروریستی» حماس حمله کرده است

ارتش اسرائیل می‌گوید که از زمان پایان یافتن آتش‌بس موقت در صبح امروز به بیش از ۲۰۰ «هدف تروریستی» از جمله در خان یونس و رفح در جنوب غزه را با یگان زمینی، هوایی و دریایی حمله کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرده که حماس مسئول نقض مفاد توقف در جنگ بوده است.

پیش از این اسرائیل، حماس را متهم کرد که با عدم آزادی زنان و کودکان به گروگان گرفته شده و همچنین پرتاب راکت به سمت اسرائیل، آتش‌بس موقت را نقض کرده است.

یک منبع گفته است که مذاکرات آتش‌بس در قطر شکست خورده است

یک منبع نزدیک به مذاکرات دوحه قطر به بی‌بی‌سی گفته است که مذاکرات آتش‌بس شکست خورده است.

برغم از سرگیری حملات هوایی از اوایل صبح امروز، مذاکرات همچنان به امید تمدید بیشتر توقف موقت درگیری‌ها در دوحه قطر ادامه داشت.

تصاویری از جنگ در غزه پس از پایان آتش‌بس موقت

همانطور که تاکنون گزارش کردیم، حملات تلافی جویانه اسرائیل به حماس در غزه پس از یک آتش بس موقت یک هفته‌ای امروز از سرگرفته شده است.

برخی از تازه‌ترین تصاویری که امروز بعدازظهر به وقت محلی از نوار غزه منتشر شده است:

غزه

 

غزه

 

غزه

 

فلسطینی‌ها خسارت خانه‌های تخریب شده در حمله اسرائیل به خان یونس را بررسی می‌کنندفلسطینی‌ها خسارت خانه‌های تخریب شده در حمله اسرائیل به خان یونس را بررسی می‌کنند

غزه

 

 

خلاصه اخبار از صبح امروز تا کنون

غزه

 

  • جنگ صبح امروز پس از پایان آتش‌بس موقت یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس از سر گرفته شد.
  • مقامات درمانی غزه که تحت نظارت حماس هستند، می‌گویند تا کنون بیش از صد نفر کشته شده‌اند. اسرائیل می‌گوید به بیش از دویست «هدف تروریستی» حمله کرده است.
  • آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، حماس را مسئول از سرگیری خشونت‌ها دانست. او به خبرنگاران گفت که این گروه قبل از پایان آتش‌بس، وعده‌های خود را زیر پا گذاشته و به اسرائیل راکت شلیک کرده است.
  • اسرائیل می‌گوید پس از هشدار آمریکا در این مورد که تخریب شمال غزه نباید در جنوب تکرار شود، برنامه‌های خود را برای کاهش تلفات غیرنظامیان با وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در میان گذاشته است.
  • مرگ سه تن ازساکنان کیبوتص «نیر اوز» که گمان می‌رود در گروگان حماس بودند. نام آنها آریه زالمانوویچ، مایا گورن و رونن انگل اعلام شده است

دبیر کل سازمان ملل از شروع دوباره جنگ «عمیقا ابراز تاسف کرد»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که از شروع دوباره جنگ در غزه «عمیقا متاسف است.»

او در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفته است: «هنوز امیدوارم که امکان تمدید توقف در جنگ، دوباره وجود داشته باشد.»

آقای گوترش افزوده: «بازگشت به جنگ فقط نشان می‌دهد که چقدر مهم است که آتش‌بس بشردوستانه واقعی داشته باشیم.»

مقامات درمانی غزه که تحت نظارت حماس است، گفته‌اند که از زمان آغاز عملیات اسرائیل علیه حماس در غزه بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر از جمله حدود ۶۰۰۰ کودک کشته شده‌اند.

آتش‌بس موقت پایان یافته و مذاکرات برای توافق دیگر دشوار است

هوگو باچگا

بی‌بی‌سی

آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس با وجود تلاش‌های زیاد دیپلماتیک برای تمدید مجدد آن، صبح امروز به پایان رسید. منابع آشنا با این مذاکرات می‌گویند که مصر و قطر که به‌عنوان میانجی به توافق اولیه کمک کردند، همچنان در تلاش برای دستیابی به توافق دیگری هستند.

اما این مذاکرات دشوار است. یکی از عناصر کلیدی آتش‌بس آزادی افرادی بود که در حملات حماس در هفتم اکتبر ربوده شده بودند. بیش از صد گروگان در ازای آزادی فلسطینیان از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند.

این موضوع فقط شامل زنان، نوجوانان و کودکان می‌شد. اکثر ۱۴۰ اسیر باقیمانده مردان و نیروهای نظامی اسرائیل هستند. شواهد نشان می‌دهد که حماس حاضر نیست آنها را با همان شرایط توافق قبلی آزاد کند.

آغاز مجدد درگیری‌ها احتمالاً بحران انسانی در غزه را بدتر می‌کند، در حالیکه این منطقه با کمبود شدید غذا، آب و دارو و وضعیت بحرانی سیستم بهداشتی محلی روبروست.

آتش‌بس باعث افزایش تعداد کامیون‌های حامل کمک به این منطقه شد، اما سازمان ملل متحد گفته است این کمک‌ها هنوز برای رفع نیازهای غزه کافی نیست.

 

ارتش اسرائیل با پخش اعلامیه‌هایی از مردم خان یونس خواسته این منطقه را ترک کنند

ارتش اسرائیل اعلامیه‌هایی را پخش کرده که به ساکنان خان یونس در جنوب غزه هشدار می‌دهد برای حفظ امنیت خود به سمت مناطق دیگری در جنوب حرکت کنند.

تصاویری از این اعلامیه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که در آن گفته شده خان یونس یک «منطقه جنگی خطرناک» است و از مردم مناطق در شرق می‌خواهد به پناهگاه‌هایی در نزدیکی رفح - نزدیک به مرز مصر - بروند.

اعلامیه‌های هشدار مشابهی که پیش از این هم در برخی مناطق از زمان شروع جنگ پخش شده، بخشی از آن چیزی است که ارتش اسرائیل از آن‌ها به عنوان «ابزارهایی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان در نوار غزه» نام برده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.