رفتن به محتوای اصلی

24 نوامبر: رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند ۱۳ گروگان آزاد شده توسط حماس به صلیب سرخ منتقل شدند
24.11.2023 - 03:54

ثبت تصاویری از نیروهای اسرائیلی در حال ترک شمال غزه

RE

 

با اجرای آتش‌بس موقت، تصاویری ثبت شده که بعضی تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش اسرائیل را در حال ترک شمال غزه نشان می‌دهد.

در فیلمی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده ، بسیاری از سربازان در حالی که لبخند می زدند یا پرچم اسرائیل را در دست دارند، مشاهده می شوند.

هنوز روشن نیست که آیا این بخشی از چرخش سربازان اسرائیلی بوده است یا نه.

ارتش اسرائیل می‌گوید شمال غزه کماکان یک «منطقه جنگی» است.

نخست وزیر تایلند خبر از آزادی ۱۲ گروگان تایلندی توسط حماس داد

نخست وزیر تایلند می‌گوید ۱۲شهروند تایلندی که توسط حماس در غزه گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده‌اند.

او گفت که مقامات سفارت «در راه برای تحویل گرفتن آنها» هستند، اما مشخص نکرد که گروگان‌ها در چه محلی هستند.

سرویس اطلاعات دولتی مصر گفته که «تلاش‌های فشرده مصر منجر به آزادی ۱۲ شهروند تایلندی شد.»

حماس تا این لحظه در خصوص این خبر هیچ اظهارنظری نکرده است.

آزادی اتباع تایلندی، بخشی از توافقی نیست که بین اسرائیل و حماس و با میانجیگری قطر بدست آمده است.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند ۱۳ گروگان آزاد شده توسط حماس به صلیب سرخ منتقل شدند

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرده که ۱۳ گروگان اسرائیلی آزاد شده توسط حماس به صلیب سرخ تحویل داده شده و در حال حرکت به سمت گذرگاه مرزی با مصر هستند.

 

سخنگوی یونیسف: آتش‌بس ممکن است به «خانواده‌ها این فرصت را بدهد تا مردگان خود را دفن کنند»

جیمز الدر، سخنگوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) که روز گذشته وارد غزه شده، می‌گوید فلسطینی‌ها ممکن است بتوانند از این آتش‌بس برای جستجوی کودکان مدفون شده در زیر آوار و یا دفن کشته شدگان خود استفاده کنند.

او به بی‌بی‌سی گفت: «در شمال هزار کودک وجود دارد که احتمالا زیر آوار دفن شده‌اند. بنابراین شاید این آتش‌بس به مردم این فرصت را بدهد که به دنبال اعضای خانواده خود بگردند و همچنین شاید این فرصت برای خانواده‌ها ایجاد شود تا مردگان خود را دفن کنند.»

سخنگوی یونیسف افزوده که همه چیز دارای نشانه‌های ویرانی است.

آقای الدر تاکید کرده که در حال حاضر در جنوب نوار غزه است نه در شمال جایی که ویرانی بسیار شدیدتر است.

 

تصاویری از انتقال زندانیان فلسطینی به زندانی نظامی در نزدیکی رام الله

تصاویری از ورود زندانیان فلسطینی که قرار است در چارچوب توافق با اسرائیل در مقابل گروگان‌ها آزاد شوند. این زندانیان از زندانی دیگری در اسرائیل به زندان نظامی عوفر در نزدیکی رام الله منتقل شده‌اند.

زندانیان فلسطینی

 

زندانیان فلسطینی

 

زندانیان فلسطینی

 

 

تصاویری از فلسطینی‌های آواره که سعی می‌کنند به خانه‌هایشان بازگردند

همزمان با توقف چهار روزه در درگیری‌های بین اسرائیل و حماس، فلسطینی‌های آواره در نوار غزه در تلاشند تا به خانه‌های خود بازگردند.

در جنوب غزه، ارتش اسرائیل اعلامیه‌هایی را پخش کرده که در آن‌ها به مردم توصیه شده از رفتن به شمال غزه خودداری کنند.

در این اعلامیه‌ها گفته شده: «وقفه بشردوستانه موقت است و منطقه شمال غزه یک منطقه جنگی است.»

غزه

 

آوارگان فلسطینی در خان یونس صبح امروز پس از آغاز توقف چهار روزه تلاش می‌کنند به خانه‌های خود بازگردندImage caption: آوارگان فلسطینی در خان یونس صبح امروز پس از آغاز توقف چهار روزه تلاش می‌کنند به خانه‌های خود بازگردند

کامیون های حامل کمک

 

صف های طولانی کامیون های حامل کمک در گذرگاه رفح برای توزیع در داخل غزه وجود داردImage caption: صف های طولانی کامیون های حامل کمک در گذرگاه رفح برای توزیع در داخل غزه وجود دارد

غزه

 

اعلامیه‌هایی که توسط نیروهای اسرائیلی در رفح ریخته می‌شود به فلسطینی‌ها درباره رفتن به شمال غزه هشدار می‌دهند و می‌گویند این توقف موقتی استImage caption: اعلامیه‌هایی که توسط نیروهای اسرائیلی در رفح ریخته می‌شود به فلسطینی‌ها درباره رفتن به شمال غزه هشدار می‌دهند و می‌گویند این توقف موقتی است

غزه

 

در خان یونس، در جنوب غزه، یک پسر جوان آواره فلسطینی وسایل خود را حمل می کندImage caption: در خان یونس، در جنوب غزه، یک پسر جوان آواره فلسطینی وسایل خود را حمل می کند
 

تشدید حملات اسرائيل به بیمارستان اندونزی، مدیر بیمارستان شفا همچنان در بازداشت

دکتر مروان سلطان مدیر بیمارستان اندونزی در شمال غزه می‌گوید حمله توپخانه اسرائيل به این بیمارستان شدت گرفته است. او می‌گوید که «تنها یک معجزه» آنها را نجات داده چرا که «ترکش بر سرشان فرود آمده و سقف ویران شده است.»

پزشکان این بیمارستان پیشتر از وزارت بهداشت تحت کنترل شاخه سیاسی حماس خواسته بودند که ۲۰۰ بیمار و ۱۰ پزشک این بیمارستان را به درمانگاهی دیگر منتقل کنند.

دکتر سلطان می‌گوید هماهنگی برای این تخلیه در اعتراض به دستگیری «دکتر محمد ابو سلامیه، مدیر بیمارستان الشفا» انجام نشده است: «ما نمی‌توانیم دستگیری کارکنان درمانی» را مجاز کنیم.»

تام بیتمن، خبرنگار بی‌بی‌سی از بیت‌المقدس به نقل از ارتش اسرائيل می‌گوید دستگیری این پزشک پس از «کشف شبکه تونل‌های زیر این بیمارستان روی داده است و او را برده‌اند تا درباره آنچه زیر بیمارستان در جریان بوده از او پرسش کنند.

ارتش اسرائيل به این خبرنگار گفته است که آنها او را «عضو حماس» نمی‌دانند و کیفرخواستی علیه او وجود ندارد.

وزارت بهداشت فلسطینی می‌گوید ابوسلامیه و تعدادی از پزشکان دیگر، بامداد امروز در یک ایست بازرسی در جاده‌ای دستگیر شده‌اند که شمال غزه را به جنوب آن متصل می‌کند.

این خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید این دستگیری در کنار بازداشت عده‌ای دیگر از کارکنان بخش درمانی بی‌اعتمادی پزشکان به تخلیه بیمارستان در امنیت بیشتر کرده است.

اسرائیل مدعی است که چندین بیمارستان در غزه مورد استفاده حماس بوده است.

در این تصویر از بیمارستان اندونزی که پنجشنبه گذشته گرفته شده مجروحان بر کف زمین بیمارستان دیده می‌شوند

 

سازمان جهانی غذا با ۱۳۰۰ تن کامیون امدادی منتظر آغاز آتش بس در غزه

سازمان جهانی غذا می‌گوید با بیش از ۱۰۰ کامیون و ۱۳۰۰ تن مواد غذایی آماده است تا به محض آغاز آتش‌بس وارد غزه شود.

بر اساس توافق میان اسرائيل و حما ساعت هفت صبح جمعه به وقت محلی وقفه‌ای چهار روزه در جنگ آغاز می‌شود و حماس در بعدازظهر جمعه ۱۳ گروگان اسرائیلی را در مقابل آزادی تعدادی از زندانیان فلسطینی آزاد خواهد کرد.

عبیر اتفا سخنگوی بخش خاورمیانه سازمان جهانی غذا به بی‌بی‌سی گفت اگرچه وقفه چهارروزه یک گام به جلوست اما تنها آتش بس کامل نیازهای انسانی مردم غزه را پاسخگو خواهد بود.

عبیر اتفا گفت:‌ «در جریان چهار روز آینده امیدوارم کامیون‌های بیشتری بتوانند وارد منطقه شوند. مردم هر روز به غذا نیاز دارند. هر روز نان ‌می‌خواهند و چهار روز وقفه و چهار روز کمک تغییر معناداری در اقیانوس نیاز موجود در غزه ایجاد نخواهد کرد. این وقفه باید ادامه پیدا کند و جریان کمک باید پیوسته باشد.»

این تصویر از روز پنجشنبه فلسطینیان غزه را در صف غذا نشان می‌دهد

 

نیروهای اسرائیلی در خط آتش بس در داخل نوار غزه مستقر می‌شوند

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائيل می‌گوید خانواده ۱۳ گروگانی که قرار است فردا آزاد شوند را مطلع کرده است.

آقای هاگاری در کنفرانسی خبری گفت: «در چند ساعت گذشته افسران مسئول ارتباط با خانواده گروگان‌های اسرائيلی با حساسیت و تواضع لازم آنها را در جریان آزادی این افراد گذاشته‌اند.»

سخنگوی ارتش اسرائيل گفت: «بعدازظهر پنج‌شنبه زمانی پرتنش و دشوار برای همه ما، به ویژه خانواده گروگان‌ها بوده است. روزهای پیش رو روزهایی پیچیده خواهند بود و تا زمانی که آزادی روی ندهد هیچ چیز نهایی نیست.»

به گفته او کنترل شمال غزه اولین گام اسرائيل در جنگی طولانی است: «ما برای مرحله بعدی آماده‌ایم».

آویچای ادرایی، سخنگوی عرب زبان ارتش اسرائيل نیز گفته است در جریان وقفه چهار روزه در جنگ مردم جنوب غزه اجازه ورود به شمال این منطقه را نخواهند داشت و تنها ساکنان شمال غزه اجازه ورود به جنوب را خواهند یافت.»

به گفته این سخنگوی ارتش اسرائيل: «عبور و مرور هماهنگ نشده کامیون‌ها از جنوب به شمال نیست مجاز نیست.

وی افزود نیروهای اسرائیلی در خط آتش بس در داخل نوار غزه مستقر خواهند شد.

کدام زندانیان فلسطینی قرار است آزاد شوند و چند فلسطینی در اسرائیل زندانی هستند؟

اسرائیل و حماس با مبادله زندانیان و گروگان‌ها، و همین طور چهار روز وقفه در جنگ موافقت کرده‌اند.

اسرائیل نام ۳۰۰ فلسطینی را منتشر کرده که قرار است در جریان این تبادل آزاد شوند. رده سنی این زندانیان بین ۱۴ تا ۵۹ سال است، اما بیشتر آنها ۱۷ یا ۱۸ ساله هستند. ۲۷۴ نفر از این زندانیان مرد هستند. فهرست نام آنها به دلیل تشریفات قانونی در اسرائيل منتشر شده است. قبل از هر تبادل زندانی،‌ شهروندان اسرائیلی ۲۴ ساعت فرصت دارند تا اگر مخالفتی دارند به دادگاه عالی اسرائیل ارا‌ئه دهند.

در مرحله اول،‌ حماس در مجموع ۵۰ نفر از گروگان‌های زن و کودک را آزاد خواهد کرد. انتظار می‌رود روزانه ۱۲ نفر از گروگان‌ها آزاد شوند. بعد از آن اسرائیل ۱۵۰ زندانی فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

در مرحله دوم، وقفه در جنگ به ازای آزادی هر ده گروگان،‌ یک روز تمدید خواهد شد. اسرائیل «تا ۱۵۰ زندانی فلسطینی» را آزاد خواهد کرد، اگر «تا ۵۰» گروگان از غزه آزاد شوند.

رهبران جهان از این توافق که با میانجی‌گری قطر به دست آمده استقبال کرده‌اند.

 

قطر: فهرست سیزده گروگان و زمان‌بندی آزادی آنها صرفا مربوط به روز جمعه است

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر گفته است که ۱۳ نفر از افرادی که توسط شبه‌نظامیان حماس گروگان گرفته شده‌اند، بعد از ظهر فردا - جمعه - آزاد خواهند شد.

وی تاکید کرده است که فهرست گروگان‌هایی که آزاد خواهند شد و ترتیبات آزادی آنان صرفا مربوط به روز جمعه است و فهرست و ترتیب آزادی بقیه گروگان‌ها بعدا مشخص می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که هدف این کشور تلاش برای برقراری یک آتش‌بس پایدار است.

او در مورد این سیزده گروگان گفت که این گروه شامل تعدادی زنان سالمند و کودکان خردسال است که فردا حدود ساعت ۴ بعدازظهر آزاد خواهند شد.

وی هشدار داد که «قطعات متحرک» متعددی وجود دارد » و آزادی گروگان‌ها در طول مدت آتش‌بس هر روز در یک بازه زمانی خاص صورت خواهد گرفت.

گروگان‌های آزاد شده به صلیب سرخ تحویل می‌شوند و هدف این است که انتقال افراد آزاد شده در هر دو طرف تا حد امکان در امنیت صورت گیرد.

آقای الانصاری افزود: «باید به خاطر داشته باشیم که اینجا یک منطقه جنگی است.»

او پیشتر گفته بود که آتش‌بس چهار روزه ساعت ۷ صبح فردا آغاز می‌شود و آزادی اولین گروه گروگان‌ها در ساعت ۴ بعدازظهر روز اول صورت خواهد گرفت.

بر اساس توافقنامه بین اسرائیل و حماس قرار است ۵۰ گروگانی که حماس در اختیار دارد در طول چهار روز توقف درگیری آزاد شوند و اسرائیل نیز شماری از زندانیان فلسطینی را آزاد کند.

 

این توافق امکان تمدید توقف بیشتر در جنگ به ازای آزادی ۱۰ گروگان دیگر را می‌دهد

فرانک گاردنر

خبرنگار بی‌بی‌سی در امور امنیتی

جزئیات اعلام شده توافق آتش‌بس توسط قطر، میانجی مذاکرات، به طوری کلی با چارچوب کلی توافق آزاد کردن گروگان‌ها که به سختی به دست آمد، مطابقت دارد.

قرار است از ساعت ۵ صبح فردا به وقت گرینویچ، آتش بسی چهار روزه در جنگ غزه آغاز شود و از ساعت ۲ بعدازظهر به وقت گرینویچ اولین گروه ۱۳ نفره از گروگان‌های اسرائیلی توسط حماس آزاد شده و به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده شوند.

به محض خروج این گروگان‌ها، ۳۹ فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، آزاد خواهند شد.

اگر همه چیز به‌خوبی پیش برود، این روند باید طی سه روز دیگر تکرار شود تا زمانی که ۵۰ گروگان در ازای ۱۵۰ زندانی فلسطینی آزاد شوند و کمک‌ها و سوخت بیشتری به غزه ارسال شود.

اسرائیل به صراحت اعلام کرده که قصد دارد پس از آن به حملاتش به حماس ادامه دهد، اقدامی که همه کشورهای منطقه با آن مخالف هستند.

با این حال این معامله امکان تمدید یک روز دیگر را برای توقف در جنگ و آزاد کردن ۱۰ گروگان دیگر دارد.

هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است اشتباه پیش برود، اما این نزدیک ترین چیزی است که خانواده‌های گروگان‌ها تاکنون برای پیوستن دوباره به غریزان خود داشته‌اند.

وزیر اسرائیلی می‌گوید وقفه در درگیری‌ها به معنای پایان «جنگ علیه حماس» نیست

آمیچای چیکلی

 

آمیچای چیکلی یکی از وزیران کابینه اسرائیل و عضو حزب لیکود به خبر توافق آزادی گروگان و آتش بس موقت واکنش نشان داده است.

وی در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که این توافق پس از یک شب طولانی جلسه کابینه و رای گیری به نتیجه رسید.

او به توافق رای مثبت داد، اما گفت: «باید درک کرد که این فقط یک وقفه است. ما قرار نیست جنگ علیه حماس را پایان دهیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل ممکن است در ازای گروگان‌های بیشتر به تمدید آتش‌بس فکر کند، گفت که اسرائیل اعتمادی به حماس ندارد که به تعهدشان پایبند باشند.

او افزود که برقراری تعادل بین بازگرداندن گروگان‌ها به خانه و نابودی حماس پیچیده است.

چیکلی گفت که دلیل تاخیر در آتش‌بس موقت را که گمان‌می رود صبح پنجشنبه آغاز شود را نمی‌داند.

او گفت که ممکن است دوباره وقفه در درگیری‌ها به تعویق بیفتد و این را به عدم اعتماد به حماس نسبت داد.

وی افزود: «ما امیدواریم که فردا بتوانیم ۱۳ مرد و زن و فرزند خود را ببینیم. ما امیدواریم، اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد، باید شک داشته باشیم.»

چه اطلاعاتی تا این لحظه در خصوص توافق آزادی گروگان‌ها می‌دانیم

مجید الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر

 

ماجد النصری، سخنگوی وزارت خارجه قطماجد النصری، سخنگوی وزارت خارجه قطر

در اینجا خلاصه کوتاهی از آنچه که به تازگی در مورد توافقنامه آزادی گروگان‌ها از سوی ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام شده را می‌آوریم:

  • توقف درگیری‌ها از ساعت ۷ صبح روز جمعه به وقت محلی در شمال و جنوب نوار غزه آغاز خواهد شد.
  • ۱۳ گروگان حدود ساعت ۴ بعدازظهر آزاد خواهند شد.
  • همه کسانی که در مرحله اول قرار است آزاد شوند زن و کودک هستند.
  • قرار است آنها به صلیب سرخ تحویل داده شوند، اما جزئیاتی از مسیر خروج آنها از غزه ارائه نشده است
  • قطر می‌گوید انتظار دارد زندانیان فلسطینی «در نتیجه آزادی گروگان‌ها» آزاد شوند، اما تعداد آنها را اعلام نکرده است.
  • اسرائیل تایید کرده که فهرستی از کسانی که ابتدا آزاد خواهند شد را دریافت کرده و در حال تماس گرفتن با خانواده‌های آنها هستند.
  • حماس تایید کرده که وقفه چهار روزه درگیری‌ها از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شود و می‌گوید چهار کامیون سوخت و ۲۰۰ کامیون کمک‌رسانی در هر چهار روز اجازه ورود به غزه را خواهند داشت.
  • ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت معتقد است جزئیات این طرح «سالم و با قوت» تنظیم شده و گفت: «نمی‌دانم باید بگویم مطمئن هستم یا نه، اما ما بسیار امیدوار هستیم و تعهدی که از هر دو طرف دیده‌ایم ما را به سمت مثبت بودن سوق می‌دهد.»

ارتش اسرائیل از پرتاب ۳۵ موشک از لبنان به سوی اسرائیل خبر داده است

ارتش اسرائیل از پرتاب ۳۵ موشک از داخل لبنان به اسرائیل خبر داده است.

اسرائیل گفته است که هواپیماهایش چندین موشک را رهگیری کرده و با آتش توپخانه پاسخ داده‌اند.

پیش از این دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس گفته بود که تبادل آتش و فعالیت‌هایی در نزدیکی جنوب لبنان وجود داشته است.

تداوم بمباران‌های اسرائیل؛ رئیس بیمارستان اندونزی از خطر فزاینده برای بیماران خبر داد

رئیس بیمارستان اندونزی در شمال غزه با توجه به تداوم بمباران‌های اسرائیل، از خطر فزاینده برای بیماران این بیمارستان خبر داده است.

درگیری با تانک‌های اسرائیلی در خارج از این بیمارستان طی روزهای گذشته ادامه داشته است.

دکتر مروان سلطان به بی‌بی‌سی گفت بسیاری از بیماران این بیمارستان کودکان با جراحات‌های سوختگی هستند که باید به مکان امن‌تری منتقل شوند.

او همچنین گفت که مردم در راهروهای بیمارستان پناه گرفته‌اند، زیرا که شیشه‌ها در اثر تیراندازی شکسته شده است.

رئیس بیمارستان گفته که دفترش چندین بار هدف قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل دستور تخلیه این بیمارستان را صادر کرده، اما پزشکان آن جا اصرار دارند که این کار تنها در صورتی انجام شود که بتوان بیماران را به سلامت خارج کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.