رفتن به محتوای اصلی

16 نوامبر: سازمان ملل خواهان تحقیقات نهادهای بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در جنگ اسرائیل و حماس شد
16.11.2023 - 06:43

 

 

مقام ارشد حماس استفاده از بیمارستان شفا را به عنوان پایگاه رد کرد

وایر دیویس

خبرنگار بی‌بی‌سی- لبنان

اسامه حمدان

 

اسامه حمدان در اوایل این هفته در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت صحبت کرداسامه حمدان در اوایل این هفته در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت صحبت کرد

همانطور که قبلا گزارش کردیم، سربازان اسرائیلی به جستجوی خود در بیمارستان شفا غزه ادامه می‌دهند. ارتش اسرائیل یک سری از اقلام از جمله جلیقه ضد گلوله و سلاح هایی را که گفته‌اند متعلق به حماس است به بی‌بی‌سی نشان داده‌اند که به گفته آن‌ها در این بیمارستان پیدا شده است.

یکی از رهبران ارشد حماس اکنون مستقیما پاسخ داده و اظهارات اسرائیل مبنی بر پیدا شدن شواهدی از وجود یک مرکز فرماندهی حماس در زیر بیمارستان شفا را رد کرده است.

بریتانیا، آمریکا و شماری دیگر از کشورهای غربی حماس را سازمانی «تروریستی» اعلام کرده‌اند.

اسامه حمدان از رهبران حماس در سخنرانی خود در بیروت وجود تجهیزات حماس را در زیر بیمارستان ‌شفا در غزه رد کرد. او همچنین ویدئویی را که اسرائیل اخیرا در این مورد منتشر کرده و ظاهرا مجموعه پیچیده‌ای را در زیر بیمارستان نشان می‌دهد، به تمسخر گرفته است.

اسامه حمدان بالاترین مقام حماس در لبنان است. او ارشدترین شخصیت این سازمان است که تاکنون در این باره اظهار نظر کرده است.

 

مدیر بیمارستان شفا در غزه: مردم از تشنگی فریاد می‌زنند

کارولین هاولی

گزارشگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی

مدیر بیمارستان شفا در غزه در بیانیه‌ای مطبوعاتی وضعیت این بیمارستان را تشریح کرد.

او می‌گوید که اکنون ذخیره اکسیژن و آب بیمارستان تمام شده‌ است: «شرایط غم‌انگیز است و کسانی که در بیمارستان هستند از تشنگی فریاد می‌زنند.»

او در توصیف شرایط می‌گوید که «تانک‌ها بیمارستان را محاصره کردند، پهپادها بر فراز بیمارستان در پروازند و سربازان اسرائیلی در داخل بیمارستان در تردد هستند به ویژه در بخش اورژانس.»

به گفته مدیر بیمارستان شفا نیروهای اسرائیلی خط لوله اصلی آب بیمارستان را منفجر کردند. بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا آنچه را که در بیمارستان می‌گذرد تایید کند.

او می‌گوید که در حال حاضر پزشکان نمی‌توانند در بین بخش‌های مختلف بیمارستان تردد کنند، اما با این حال بیش از ۶۵۰ بیمار، حدود ۵۰۰ نفر پرسنل بیمارستان و کادر درمان و بیش از ۵ هزار نفر پناهجو در بیمارستان هستند.

رئیس بیمارستان می‌گوید که «تیراندازی ادامه دارد، هیچکس نمی‌تواند از ساختمانی به ساختمان دیگر برود و ارتباط ما با همکارانمان قطع شده است.»

او می‌گوید که نیروهای اسرائیلی تعدادی از اجساد را از بیمارستان خارج کرده‌اند؛ جایی که حال چهار بیمار دیالیزی وخیم است.

سازمان ملل خواهان تحقیقات نهادهای بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در جنگ اسرائیل و حماس شد

فولکر تورک، کمیسر عالی  حقوق بشر سازمان ملل

 

فولکر تورک در سفر هفته گذشته خود به اردن و مصر با خبرنگاران، سیاستمداران و نمایندگان جامعه مدنی صحبت کرn: فولکر تورک در سفر هفته گذشته خود به اردن و مصر با خبرنگاران، سیاستمداران و نمایندگان جامعه مدنی صحبت کرد

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پس از سفر به منطقه با ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد موارد «نقض شدید قوانین بین‌المللی حقوق بشر» توسط حماس و اسرائیل، خواهان تحقیقات نهادهای بین‌المللی شد.

او در بیانیه‌ای که پس از سفر خود به مصر و اردن صادر کرد، درباره گزارش‌ها از غزه گفت: «اتهامات بسیار جدی درباره چندین مورد نقض متعدد و شدید قانون حقوق بین‌الملل بشردوستانه مطرح شده است، فارغ از اینکه از سوی چه کسی انجام گرفته نیازمند تحقیقات دقیق و پاسخگویی کامل است.»

او گفت که «جایی که مقامات کشورها نشان می‌دهند که تمایلی به انجام چنین تحقیقاتی ندارند یا قادر به انجام چنین تحقیقاتی نیستند و روایات ضد و نقیضی در مورد حوادث به ویژه مهم وجود دارد، تحقیقات بین‌المللی ضروری است. واضح است که نقض قوانین حقوق بین‌الملل بشردوستانه حتی جنایت جنگی که توسط یک طرف انجام شود، به هیچ وجه طرف دیگر را از رعایت اصول روشن قوانین جنگ مبرا نمی‌کند.»

اقای تورک همچنین گفت که بر اساس آمار مقامات بهداشتی حماس در غزه از «هر ۵۷ نفر ساکن نوار غزه یک نفر» در پنج هفته گذشته کشته یا زخمی شده است.

او تاکید کرد که ادامه درگیری‌ها در غزه باعث درد و «رنج» غیرنظامیان هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی است. او افزود که غیرنظامیان غزه «که سال‌ها در پشت حصارهای سیم خاردار عمیقا فقیر شدند» بمباران شدیدی را تحمل می‌کنند که به ندرت در این قرن تجربه شده است.

آقای تورک گفت: «به ندرت چنین اظهارات نگران‌کننده‌ای در مورد آسیب فاجعه‌باری که مردم عادی متحمل شده‌اند و همچنان در حال افزایش است، شنیده بودم و هرگز در طول کارم که در بسیاری از موقعیت‌های بحرانی در سراسر جهان بوده است، با چنین موجی از ترس، خشم و ناامیدی مواجه نشدم.»

او در بخشی از بیانیه خود گفت که بر اساس آمار مقامات بهداشتی غزه، «از هر ۵۷ ساکن نوار غزه یک نفر در پنج هفته گذشته کشته یا زخمی شدند. بیش از ۱۱ هزار و صد نفر کشته شدند که بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از آنها کودک بودند. ۱۰۲ نفر از کشته شدگان کارکنان سازمان ملل بودند؛ افرادی که فقط هدفشان کمک به غیرنظامیان بوده است. بیش از ۲۶ هزار نفر مجروح شدند که حال بسیاری از آنها وخیم است و دستکم ۲ هزار نفر دیگر در زیر آوار در محله‌های کاملا ویران شده گرفتار شده‌اند در حالیکه هیچ امکانی برای نجات آنها وجود ندارد. کل ساکنان غزه به شدت آسیب دیده‌اند.»

او در این بیانیه بار دیگر هشدار داد که عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل ممکن است که بدون داشتن سوخت و تدارکات متوقف شود.

آقای تورک در پایان بیانیه خود آورده است: «در نهایت روشن است که اشغالگری اسرائیل باید پایان یابد. حقوق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود و داشتن یک کشور ضروری است و پذیرفتن حق موجودیت اسرائیل ضروری است.»

او درباره نقش سازمان ملل افزود: «دفتر من تمام تلاش خود را برای کمک به همه طرف‌ها برای عقب‌نشینی از پرتگاهی که افراط گرایی و خشونت به آن منتهی شده، ادامه خواهد داد. مهمترین دارایی ما استقلال و مقاومت ما بر سر اصول واستانداردهای بین‌المللی است که می‌تواند صلح پایدار را از طریق احترام به زندگی هر انسانی تضمین کند.»

 

پلیس اسرائیل می‌گوید سه فرد مسلح در حمله به یک ایست‌بازرسی کشته شده‌اند

اسرائیل

 

 

 

همانطور که در خبرهای پیشین گزارش کرده بودیم چهار نفر در حمله مسلحانه به یک ایست بازرسی در بیت‌المقدس زخمی شده بودند.

اکنون پلیس اسرائیل اعلام کرده که سه مرد مسلح توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

پلیس گفته که این افراد از ساکنان منطقه الخلیل در کرانه باختری هستند.

به گفته پلیس در خودرو این افراد «تفنگ، اسلحه دستی، صدها گلوله، ۱۰ خشاب گلوله، دو کلاهک و یونیفورم شبیه به لباس ارتش اسرائیل» پیدا شده است.

 

رهبر حزب مخالف دولت اسرائیل خواهان استعفای نتانیاهو شد

یائیر لاپید

 

یائیر لاپید، رهبر «یش‌عتید»، حزب اصلی مخالف دولت اسرائیل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراین کشور خواست که به دلیل عملکرد «ضعیف دولت» در جنگ علیه حماس از سمتش کناره گیری کند.

آقای لاپید می‌گوید که او خواهان تشکیل یک «دولت بازسازی ملی» است و این دولت می‌تواند توسط حزب لیکود آقای نتانیاهو رهبری شود، اما او می‌خواهد که نخست وزیر برود.

در پی واکنش‌های رسانه‌های اسرائیلی، آقای لاپید در پیام‌هایی در شبکه ایکس نوشت که ارتش و مردم اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر حماس، استقامت نشان دادند، اما عملکرد«دولت و به ویژه نخست وزیر ضعیف است.»

او می گوید: «صداهایی را می شنوم که می گویند وقتش نیست. ما ۴۰ روز صبر کردیم، دیگر فرصتی نیست. آنچه در حال حاضر ما به آن نیاز داریم،‌ دولتی است که فقط متمرکز به امنیت و اقتصاد باشد.»

لاپید برخلاف بنی گانتس، رهبر اپوزیسیون میانه رو، به کابینه جنگی اسرائیل که پس از ۷ اکتبر ایجاد کرد، نپیوست.

اسرائیل می‌گوید ۵۰ سربازش در غزه کشته شده‌اند

ارتش اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه در اواخر اکتبر دو سرباز دیگرش در درگیری‌ها درغزه کشته شده‌اند و در حال حاضر شمار کشته‌ها به ۵۰ نفر رسیده است.

ارتش اسرائیل گفته که کفیرایتزاک فرانکو و آصف مستر آخرین سربازانی هستند که کشته شده‌اند.

سربازان اسرائیلی

 

کفیرایتزاک فرانکو (چپ) و آصف مستر آخرین سربازان اسرائیلی هستند که درعملیات زمینی اسرائیل کشته شدند

ارتش اسرائیل «به شلیک از داخل لبنان» پاسخ داد

 

ارتش اسرائیل اسرائیل در پستی در اواخر روز گذشته گزارش داد که در حال پاسخ به «چند مورد شلیک به سوی خاک اسرائیل» از داخل مرز لبنان است.

ارتش اسرائیل گفت که یک پست دیده بانی حزب الله در لبنان هدف آتشباری تانک‌ها قرار گرفته است.

در همین حال، شبکه تلویزیونی المنار، متعلق به گروه حزب‌الله، گزارش داد که این گروه به مراکز نظامی اسرائیل در مرز با لبنان حمله کرده و روستاهای واقع در این منطقه را گلوله‌باران کرده است.

از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، حزب‌الله به نقاطی نظامی در شمال اسرائیل حمله کرده و ارتش اسرائیل گفته به این حملات پاسخ داده است.

حزب‌الله تحت حمایت ایران و متحده حماس است اما تا کنون از ورود گسترده به جنگ علیه اسرائیل خودداری ورزیده است.

حماس و ایران ضمن ابراز حمایت از حماس و حملات لفظی شدید به اسرائیل و ایالات متحده، آگاهی و ارتباط با حمله حماس را تکذیب کرده و از مداخله موثر در جنگ خودداری ورزیده‌اند.

حزب‌الله توسط کشورهای غربی، اسرائیل، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود. برخی دیگر از کشورها تنها شاخه نظامی حزب‌الله را سازمان تروریستی اعلام کرده‌اند.

 

بایدن به آزادی گروگان‌های ربوده شده توسط حماس «نسبتا امیدوار» است

بایدن

 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته در مورد توافق بر سر آزادی بیش از ۲۰۰ گروگان ربوده شده در حمله حماس به اسرائیل «نسبتا امیدوار» است.

او در یک نشست خبری در کالیفرنیا گفت که نمی‌خواهد پیشاپیش در این زمینه اظهار نظر کند اما افزود ایالات متحده شاهد «همکاری گسترده» قطر در این مورد بوده است،.

مذاکرات جاری بین اسرائیل و حماس زیر نظر قطر انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره عملیات اخیر اسرائیل در بزرگترین بیمارستان غزه - شفا - گفت که گروه حماس با استقرار مراکز نظامی زیر بیمارستان مرتکب «جنایت جنگی» شده است.

طبق کنوانسیون ژنو ناظر بر موقعیت اماکن غیرنظامی در جریان جنگ، بیمارستان‌ها در برابر عملیات نظامی مصونیت دارند و حمله به آنها جرم جنگی است.

کاربرد نظاامی این اماکن نیز جرم جنگی محسوب می‌شود و آنها را به هدف‌های مشروع نظامی تبدیل می‌کند.

اسرائیل مقادیری اسلحه و سایر تجهیزان نظامی را که می‌گوید متعلق به حماس از این بیمارستان به دست آورده و به نمایش گذاشته است. حماس استفاده از اماکن و امکانات پزشکی به عنوان پوششی برای عملیات نظامی خود را رد می‌کند.

بایدن گفت ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا در طول جستجو برای تاسیسات و تجهیزات نظامی حماس مراقب باشد به غیرنظامیان آسیب نرسد.

 
  •  

یورش ارتش اسرائیل به بیمارستان غزه در چهلمین روز جنگ

غزه

 

دقیقا نمی‌توان گفت که امشب در شهر غزه چه می‌گذرد اما از طریق یک پخش زنده ویدئویی در ناحیه که در تاریکی فرو رفته، گهگاه صدای انفجارهایی را می‌شنویم.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت که درحال شروع یک عملیات «دقیق و هدفمند» در بیمارستان شفا است.

در جریان این یورش، یک خبرنگار که در بیمارستان بود به بی‌بی‌سی گفت که کماندوها وارد اورژانس اصلی شده‌اند.

او گفت که سربازان اتاق به اتاق جلو می‌رفتند و از بیماران و خدمه سوال می‌پرسیدند، درحالی که به مردان جوان‌تر دستور داده شد به حیاط بروند و لباس‌های رو را برای بازجویی درآوردند.

چهارده ساعت بعد، گزارش‌هایی به دست بی‌بی‌سی رسید که این نیروها خروج از بیمارستان را شروع کرده‌اند. ارتش اسرائیل بعدا در عصر روز چهارشنبه ویدئویی را منتشر کرد که گفت سلاح‌ها و تجهیزات ذخیره شده در داخل بخش‌های مختلف بیمارستان توسط حماس را نشان می‌دهد.

اسرائیل مکررا حماس را به استقرار مراکز فرماندهی و کنترل در شبکه تونل‌های زیر بیمارستان متهم کرده است - اتهامی که آمریکا می‌گوید به طور مستقل با کمک دستگاه‌های اطلاعاتی خود تایید کرده است.

حماس این اتهام را رد می‌کند.

سازمان ملل می‌گوید در جنوب غزه باران سیل آسا و هوای سردتر باعث افزایش رنج ده‌ها هزار نفری شده که از خانه‌های خود گریخته و آنجا پناه گرفته‌اند.

اسرائیل برای اولین بار از زمان شروع جنگ اجازه تحویل ۲۵ هزار لیتر سوخت به غزه از طریق مرز رفح را داده است.

دور از غزه، گزارش می‌شود که میانجیگران قطری در تلاش بوده‌اند توافقی را میان حماس و اسرائیل برای آزادی برخی از گروگان‌های اسیر شده در حمله روز ۷ اکتبر پیکارجویان شکل دهند.

همچنین در جبهه دیپلماتیک، شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامه‌ای حمایت کرد که خواستار «وقفه‌های مفصل بشردوستانه» در غزه می‌شود. تلاش‌های قبلی شورای امنیت در این زمینه شکست خورده بود.

اسرائیل می‌گوید که در حمله حماس در آن روز ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۳۹ نفر هم در غزه گروگان هستند.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است در تازه‌ترین آمار گفت که بیش از ۱۱ هزار نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند که شامل بیش از ۴۵۰۰ کودک است.

درگیری تظاهرکنندگان با پلیس در مقابل کمیته ملی حزب دمکرات در واشنگتن

درگیری

 

پلیس می‌گوید حداقل شش مامور در درگیری با تظاهرکنندگان در مقابل کمیته ملی حزب دمکرات در واشنگتن دی سی زخمی شده‌اند.

ماموران پلیس با تجهیزات ضدشورش برای پراکنده کردن تظاهرکنندگانی که خواستار پایان عملیات نظامی اسرایئل در غزه بودند از گاز فلفل استفاده کردند.

به گفته پلیس تاکنون حداقل یک نفر بازداشت شده است.

براد شرمن نماینده کالیفرنیا در کنگره از جمله کسانی بود که از دفتر مرکزی حزب به جای دیگری منتقل شد.

او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «تظاهرکنندگان به خشونت روی آوردند، به طرف ماموران پلیس گاز فلفل پاشیدند و تلاش کردند به زور وارد ساختمان شوند.»

گزارش‌هایی از آغاز «ترک» بیمارستان شفا از سوی سربازان ارتش اسرائیل

روزنامه‌نگاری که در داخل بیمارستان شفا است می‌گوید نیروهای ارتش اسرائیل شروع به ترک این بیمارستان کرده‌اند و به پشت دیوارهای محوطه آن می‌روند.

هنوز ارتش اسرائیل رسما آغاز روند تخلیه نیروهای خود از این بیمارستان و یا پایان عملیات خود در این محوطه را اعلام نکرده است.

بی‌بی‌سی هم هنوز نمی‌تواند مستقلا ادعای خروج نیروهای اسرائیل از این بیمارستان را تایید کند.

اما در تحولی جداگانه، بخش عربی بی‌بی‌سی می‌گوید یکی از خبرنگارانش با دکتر محمد ابو سلامیه، مدیرعامل بیمارستان شفا صحبت کرده و او گفته که سربازان بخش ویژه جراحی بیمارستان را ترک کرده‌اند.

با این حال، دکتر سلامیه هم نتوانسته تایید کند که آیا نظامیان اسرائیلی بقیه بخش‌ها و ساختمان‌های این بیمارستان را ترک کرده‌اند یا خیر.

او گفته:‌ «هنوز تانک‌هایی را می‌بینم که در ورودی به محوطه بیمارستان مستقرند».

دکتر سلامیه نیروهای اسرائیلی را متهم کرده که در جریان یورش شب گذشته به تجهیزات تخصصی بیمارستان آسیب رسانده‌اند.

کاخ‌سفید می‌گوید حمله اسرائیل به بیمارستان شفا با «چراغ سبز» آمریکا آغاز نشده است

جان کربی

 

جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید امروز به خبرنگاران گفت حمله شب گذشته ارتش اسرائیل به بیمارستان شفا با «چراغ سبز» کاخ‌سفید شکل نگرفته است.

اشاره آقای کربی تلویحا به بیانیه شب گذشته گروه حماس و منتقدان آمریکا در حمایت از اسرائیل معطوف است که اظهارات روز گذشته جو بایدن و مقام‌های آمریکایی درباره «استفاده حماس از بیمارستان شفا» برای امور نظامی و عملیاتی را «چراغ سبز» رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل برای حمله به بیمارستان‌ شفا و سایر بیمارستانها در غزه تلقی کرده‌اند.

با این حال، جان کربی صبح چهارشنبه به خبرنگاران گفت حمله اسرائیل به بیمارستان شفا همچون سایر عملیات‌های نظامی این کشور در غزه بوده که طی ۴۰ روز گذشته هیچ‌کدام «با تایید یا اوکی دادن» کاخ‌سفید آغاز یا سرانجام نگرفته است.

سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید تاکید کرده اسرائیل این حملات و عملیات‌ها را بر مبنای پروسه‌های مدون خود انجام داده و می‌دهد و آمریکا هم انتظار ندارد که اسرائیل قبل از یک عملیات کاخ‌سفید را در جریان بگذارد.

با وجود این، آقای کربی از توضیح درباره جزییات مکالمه تلفنی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو که روز گذشته و تنها چند ساعت قبل از حمله به بیمارستان شفا روی داده بود، سر باز زد هر چند گفت تمرکز این گفتگوی تلفنی بیمارستان شفا نبوده است.

این مقام کاخ‌سفید افزود که از نظر او انتشار گزارش اطلاعاتی کاخ‌سفید درباره «استفاده نظامی حماس از بیمارستان شفا» و حمله چند ساعت بعد نیروهای اسرائیلی به این بیمارستان به هم مرتبط نیستند.

حماس ادعای اسرائیل و کاخ‌سفید مبنی بر استفاده از بیمارستان شفا و دیگر مراکز پزشکی غزه برای مقاصد نظامی و عملیاتی را رد می‌کند و پیشنهاد کرده یک کمیته بین‌المللی برای برررسی این موضوع راهی غزه شود

 

رئیس امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد همزمان با درخواست آتش‌بس در غزه: سلاح‌هایتان را پایین بگیرید

مارتین گریفیتس، رئیس بخش امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد

 

مارتین گریفیتس، رئیس بخش امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد از هر دو طرف جنگ در غزه خواسته که «سلاح‌هایشان را پایین بگیرند» و همزمان یک بار دیگر درخواست آتش‌بس در غزه کرده است.

آقای گریفیتس امروز در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «دست از روی ماشه بردارید. جنگ را متوقف کنید و اجازه دهید مردم بتوانند در امنیت حرکت کنند و جابجا شوند. سلاح‌هایتان را خاموش کنید بلکه مردم غزه بتوانند نفسی بکشند در میانه این هم بدبختی، در میان این همه مصیبتی که تنها طی چند هفته گذشته به سرشان آمده».

این مقام ارشد سازمان ملل متحد از اسرائیل خواسته اجازه دهد کامیون‌های حاوی اقلام انسان‌دوستانه (علاوه بر گذرگاه رفح) از نقطه مرزی کرم شالوم در اسرائیل هم وارد غزه شوند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.