رفتن به محتوای اصلی

هفته مُد «اوت کوتور» پاریس+عکس ها
21.07.2023 - 00:21

 

هفته مد پاریس

 

  • نویسنده,پریسا خوشنام
  • شغل,روزنامه‌نگار مد و لباس
  • درپاریس
  •  

بی دلیل نیست که در مُد همه راه‌ها به پاریس ختم می‌شود. هفته گذشته از سوم تا ششم ژوئیه، پاریس میزبان هفته «مُد فاخر» یا «اوت کوتور» (Haute Couture) بود که در آن مهمترین خانه‌های مد دنیا مجموعه‌های پاییز و زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ را خود را به نمایش گذاشتند.

در هفته منتهی به نمایش‌های مد در پاریس، ناآرامی‌هایی در سراسر فرانسه در اعتراض به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به نام ناهل مرزوک توسط پلیس رخ داد. برخی از مردم در خیابان‌ها به تظاهرات پرداختند و گروه‌هایی هم به غارت فروشگاه‌ها و ایجاد ناامنی و آتش‌سوزی پرداختند. نمایش مجموعه «سِلین» به دلیل این اتفاقات لغو شد و بسیاری از خانه‌های مد دیگر نظیر «بالنسیگا» برنامه‌های افترپارتی خود را در طول هفته مد لغو کردند.

اما با وجود نگرانی‌ها از امنیت، بسیاری از خانه‌های مد همچنان توانستند بدون هیچ مشکلی میزبان مهمانانی از سراسر دنیا باشند.

تصاویری از لباس‌های «آشی استودیو» از عربستان سعودی

 

تصاویری از لباس‌های «آشی استودیو» از عربستان سعودی

از جمله نکات مهم هفته مد امسال این بود که یک خانه مد به نام «آشی استودیو» از عربستان سعودی به نخستین خانه مدی تبدیل شد که از کشور‌های حاشیه خلیج فارس در هفته مد پاریس حضور یافت.

البته کشورهای عربی، سابقه‌ای طولانی از حضور موفق در این هفته مد دارند که امسال نیز ادامه داشت. از جمله «تونی وارد»، «ریم آکرا»، «الی صعب»، «زهیر مراد»، «جرج هوبیکا»، «جرج شاکرا» همه از لبنان، «رانی آل علی» از سوریه و «سارا شیرابی» از مراکش.

مد فاخر چیست و چرا هفته مد پاریس مهم است؟

«کوتور» به بالاترین شکل طراحی و تولید مد اشاره دارد که مشخصه آن لباس‌های سفارشی ساخته شده با تکنیک‌های صنعتگری عالی و توجه به جزئیات است. قطعات «کوتور» به دقت با استفاده از بهترین پارچه‌ها ساخته می‌شوند که اغلب با گلدوزی‌های پیچیده، منجوق‌ها و غیره تزئین می‌شوند.

این لباس‌ها معمولاً با اندازه‌گیری‌های دقیق برای مشتریان خاص ساخته می‌شوند و از تناسب کامل برخودار هستند. با توجه به ماهیت کار بر تولید کوتور، این قطعات در تعداد محدود تولید می‌شوند و قیمت بالایی نیز دارند.

در مقابل «اوت کوتور» به لباس‌هایی اطلاق می‌شود که در اندازه‌های استاندارد تولید می‌شوند و برای خرید فوری در دسترس هستند. این دست لباس‌ها به‌طور انبوه تولید می‌شوند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای مشتریان گسترده‌تری قابل دسترسی باشند.

این مجموعه‌ها بر اساس ترندهای رایج مد طراحی می‌شوند و در مقادیر بیشتری تولید می‌شوند و امکان توزیع گسترده‌تر از طریق فروشگاه‌های خرده فروشی یا وبسایت‌های آنلاین را فراهم می‌کنند. لباس‌های حاضر آماده تعادلی بین سبک، راحتی و مقرون به صرفه بودن ارائه می‌دهند و مد را برای طیف وسیع‌تری از افراد در دسترس قرار می‌دهند.

هفته مد پاریس

منبع تصویر،GETTY IMAGES

با وجود اینکه بسیاری از پایتخت‌های مُد جهان در طول سال میزبان هفته‌های مد متعددی هستند، اما پاریس تنها شهری است که هفته مد «اوت کوتور» را برگزار می‌کند.

این موضوع دلایل متعددی دارد. از جمله اینکه مد با تاریخ این شهر پیوندی دیرینه دارد. مثلا در طول جنگ جهانی دوم و با اشغال پاریس، نازی‌ها برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای انتقال صنعت مد از پاریس به برلین آغاز کردند تا آلمان را به مرکز جدید مد جهان تبدیل کنند. با این حال، لوسین لِلونگ، طراح مد فرانسوی و رئیس وقت اتاق اتحادیه مد پاریس، به شدت با این‌ایده مخالفت کرد و با موفقیت مقامات آلمانی را متقاعد کرد که پاریس خانه بی‌بدیل مد و لباس است.

استدلال‌های للونگ حول اهمیت تاریخی دیرینه پاریس در دنیای مد متمرکز بود. او تأکید کرد که این شهر برای قرن‌ها در خط مقدم نوآوری مد بوده و دارای میراث غنی و سنت ریشه‌دار صنعت‌گری است. او به مجموعه عظیم صنعتگران ماهر، از جمله الگوساز‌ها، خیاطان، گلدوز‌ها، و کلاهسازان که در پاریس زندگی می‌کردند، و همچنین فضای فرهنگی پر جنب و جوشی که الهام‌بخش طراحان از سراسر جهان بود، اشاره کرد.

للونگ درک کرده بود که جوهره مد لباس با روح منحصر به فرد پاریس در هم آمیخته است. دفاع پرشور للونگ از پاریس باعث شد تا نازی‌ها از برنامه‌های خود برای انتقال مد لباس به برلین صرف نظر کنند. و پاریس تا امروز با وجود رقیبان سرسختش پایتخت بلامنازع مد باقی مانده است.

خط

مهمترین ترندها

هفته مد پاریس

 

  • رنگ‌های طلایی و متالیک

اگر قرار باشد تنها یک ترند از هفتهٔ مد کوتور امسال انتخاب شود، قطعاً آن، پارچه‌های درخشان طلایی و متالیک رنگ خواهند بود.

قطعات طلایی بزرگ چندین فصل است به یکی از عناصر مورد علاقهٔ دنیل رزبری در خانهٔ مد اسکیاپارلی بدل شده‌اند، اما به غیر از «اسکیاپارلی»، ما شاهد این ترند در نمایش مجموعه‌های «ژان پل گوتیه»، «دیور»، «ایریس ون هرپن» و غیره بودیم.

و در نهایت، «دمنا واسلیا» که در «بالنسیاگا» با نمایش لباس‌های طلایی و متالیک که بی‌شباهت به زره‌های نظامی قرون وسطایی هم نبودند، یکی از نقاط پر رنگ نفوذ این ترند در هفته مد پاریس را رقم زد.

  • تاپ‌های کرستی

این تاپ‌ها در تمام طول سال مرسوم بوده‌اند، اما در مجموعه‌های «اسکیاپارلی»، «زُهیر مراد»، «آشی استودیو» حضور چشمگیری داشتند. بسیاری از برند‌های حاضر-آماده لباس‌های کرست‌هایی را در این فصل عرضه کرده‌اند که با قیمت بسیار پایین‌تر می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

هفته مد پاریس

 

  • پیراهن‌های گل‌دار

گل‌ها همیشه به هر شکلی در هفته مد ظاهر می‌شوند، اما گل‌های رز و جلیقه‌های رنگارنگ سه بعدی که در مجموعه‌های «زهیر مراد»، «‌ایمان آیسی»، «آرمانی پریوه» دیدیم چنان خاص و برجسته بودند که با مجموعه‌های قبلی تفاوت بسیاری داشتند.

  • پارچه‌های ریش ریش

از عناصر محبوب طراحانی چون «‌ایمان آیسی»، «جرج چاکرا»، و «استفان جوکوویچ» در این هفته مد بود.

پاپیون‌هایی که در مجموعه‌های اوت کوتور این فصل دیده می‌شوند، بزرگتر از حد معمول بودند. نمونه‌اش در نمایش «ویکتور‌اند رالف»، «آردازای»، «راهول میشرا». در تمام مجموعه‌ها طراحان علاقه وافری به پاپیون بسیار بسیار بزرگ نشان دادند.

هفته مد پاریس

منبع تصویر،GETTY IMAGES

grey line

مهمترین مجموعه‌های هفته مد اخیر

  • اسکیاپارلی

تصاویری از نمایش خانه مد «اسکیاپارلی»

 

تصاویری از نمایش خانه مد «اسکیاپارلی»

در نمایش خانه مد «اسکیاپارلی»، دنیل رُزبری مدیر خلاقیت و یکی از ستارگان هفته‌های اخیر مد به هنرمندانی نظیر سالوادور دالی، لوسین فروید و ایو کلین و البته بنیانگذار این خانه مد، «اِلسا اسکیاپارلی» ادای احترام کرد.

آبی کبالت رنگ شاخص آثار ایو کلین هنرمند معروف معاصر در سراسر مجموعه به چشم می‌خورد. صورت، گردن و نیم تنه مدل‌ها به این رنگ درآمده بود، حتی روی جواهرات و دامن‌های کوتاه موج‌دار هم این رنگ به چشم می‌خورد. رزبری در این باره گفته برای او رنگ امضای کلاین «نقطه مقابل رنگ طلایی و نمادین اسکیاپارلی» است. هر چند که ارجاعاتی به آثار اسکیاپارلی در این مجموعه وجود داشت رزبری اذعان کرده بود که سعی داشته در این مجموعه توجه کمتری به عناصر نمادین و سوررئال این خانه مد داشته باشد، رهاتر و بی‌قیدتر از پیش عمل کند و به بیشتر به مسائل تکنیکی دوخت لباس‌ها توجه کند.

  • وَلنتینو

تصاویری از نمایش خانه مد «ولنتینو»

 

تصاویری از نمایش خانه مد «ولنتینو»

سادگی و تضاد دو محرک مفهومی مجموعه مد لباس پیرپائولو پیچیولی مدیر خلاقیت «ولنتینو» بودند.

این مجموعه برخلاف فصل‌های قبل که در قلب پاریس و محله اعیانی برگزار می‌شد، در محوطه قلعه باشکوه «شانتیلی» در حومه شهر و به دور از هیاهو و نا آرامی‌ها برگزار شد.

پیچیولی در کنفرانس مطبوعاتی به نقل از کنستانتین برانکوزی، مجسمه‌ساز مشهور مدرنیست، گفت که «سادگی، پیچیدگی است که حل شده» و این برای او منبع الهام مجموعه‌اش بود. پیچیولی این نمایش را «قلعه» نامید.

او گفت: « اینکه در یک مکان تاریخی که به عقیده من استعاره‌ای از موقعیت و قدرت است، مجموعه خود را نمایش دهیم به نوعی تناقض‌آمیز است. این نمادی است که باید مورد سؤال قرار گیرد و دوباره معنای جدید به خود بگیرد.»

استعاره این مجموعه به خصوص در فضای سیاسی و اعتراض‌ها به نابرابری در این کشور به این مجموعه یک معنای اجتماعی و سیاسی (هر چند بسیار ظریف و محافظه‌کارانه است) می‌دهد.

  • بالنسیاگا

حضور کاردی‌بی در نمایش «بالنسیاگا» توجه بسیاری را به خود جلب کرد

 

حضور کاردی‌بی در نمایش «بالنسیاگا» توجه بسیاری را به خود جلب کرد

مجموعه پاییز/زمستان خود را در سالن‌های تاریخی خود در خیابان جورج پنجم در پاریس برگزار شد، جایی که دمنا واسلیا، مدیر خلاقیت این خانه مد، پنجاه و دومین مجموعه لباس این خانه را ارائه کرد. فضا و برخی از مدل‌های این نمایش بسیار مشابه به فصل‌های گذشته بود.

این مجموعه سبک کریستوبال بالنسیاگا طراح فقید و بنیانگذار این مزون و ‌ایده‌های معاصر دمنا را در هم آمیخته بود. در حالی که انتخاب پارچه‌ها نشان از شکوه و جلال ستارگان این نمایش بود، خود لباس‌ها برش‌های ظریف‌تری داشتند.

برای افتتاح نمایش، دمنا، دانیله اسلاویک ۶۹ساله، یکی از مدل‌های مورد علاقه کریستوبال بالنسیاگا را انتخاب کرده بود. از جمله دیگر مدل‌های مشهور این نمایش می‌توان به اینس د لا فرسانژ، اوا هرزیگوا، امبر والتا، ناتاشا پُلی، ادی کمپبل، ویتوریا سرتی و ماریاکارلا بوسکونو، ایزابل هوپر بازیگر مشهور فرانسوی اشاره کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.