رفتن به محتوای اصلی

نخستین شماره‌ی فصلنامه‌ی «ماه‌گرفتگی» منتشر شد
04.07.2023 - 20:06

نخستین شماره‌ی «فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی» با صاحب امتیازی و سردبیری «(فاطمه) صحرا کلانتری» در سوئد منتشر شد.

.

«فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی» نشریه‌ای مستقل و با همکاری گروهی از صاحب‌نظرانِ عرصه‌ی هنر، ادبیات، شعر، نقد، داستان و تحلیل‌های فرهنگی و اجتماعی است که با هدفِ جلوگیری از فروپاشیِ «انسان و معنا» در هنر و ادبیات؛ و هم‌چنین در رفتارها و کردارهای انسانی‌ایی که به تحریر می‌آیند، شکل گرفته است.

«م. روان‌شید» مدیر مسئول این فصلنامه در گفت‌و‌گویی کوتاه اعلام کرد:

هدف از انتشارِ «ماه‌گرفتگی» به طورِ کلی؛ جلوگیری از فروپاشی انسان و معناست، مقوله‌ای که در چهاردهه‌ی اخیر هدفِ اصلیِ قدرت‌مندان در ایران بوده و هست.

همیشه تغییر و تفسیرهای نابه‌جا و برنامه‌ریزی شده از واژه‌ها و مقوله‌های فرهنگی، هنری و انسانی؛ هم‌چنین اعمال و القاء خفقان و سانسورِ نهادینه شده‌ی درونی، یکی از اصلی‌ترین اهدافِ حکومت‌ها و اندیشه‌های تمامیت‌خواه و دیکتاتور بوده است، چنان‌که بخشی از وظایفِ دستگاه‌های سانسور و فشار _ به صورتِ ناخودآگاه _ به افرادِ جامعه تفویض شود.

گوبلز؛ معمارِ چنین اهدافی در آلمانِ نازی بود و بی‌شک با در دست داشتنِ تمامیِ امکاناتِ موجود توانست بخش عمده‌ای از ملتِ آلمان را «نازی» کند، بی‌آنکه خود بدانند و خود بخواهند.

چهار دهه زمانِ کمی برای نابودی «انسان» و «انسانیت» در ایران نیست، پس باید از تمامی امکانات برای ترمیمِ ویرانی‌های حاصل آمده از حکومتِ خباثت و نادانی استفاده کرد تا نسل‌های آینده و کودکان‌مان در ورطه‌ی ترس و جهالت و نادانی و خفقان بزرگ نشوند و «هنر» و «ادبیات» به مردابی متعفن تبدیل نشود.

«ماه‌گرفتگی» با این اندیشه و تفکر است که پا به میدانِ مبارزه گذاشته است، مبارزه‌ای سخت و طاقت‌فرسا، با سلاحی برنده به نام «قلم».

 

«روان‌شید» در پایان اضافه کرد:

فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی با همکاری «کانون فرهنگی اندیشه‌و‌قلم» و هم‌چنین انتشاراتی «نشرِ کتاب ارزان» در سوئد منتشر می‌شود. علاقه‌مندان به تهیه‌ی فصلنامه از این پس می‌توانند این نشریه را از «نشر کتاب ارزان» در استکهلم بخواهند و علاقه‌مندان به ارسال مطالب، نظرات و پیشنهادهای خود نیز می‌توانند با دبیرخانه‌ی فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی با نشانی زیر تماس بگیرند:

magazine@mahgereftegi.com

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

م. روان‌شید

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.