رفتن به محتوای اصلی

خسرو حسن‌زاده،‌ هنرمند و نقاش سرشناس ایرانی درگذشت
02.07.2023 - 19:48

خسرو حسن‌زاده، نقاش و از هنرمندان معاصر عرصه هنرهای تجسمی ایران در ۶۰ سالگی درگذشت. او از یک هفته پیش در حالت کما در بیمارستان بستری بوده است.

گفته می‌شود که این هنرمند که ساکن تهران بوده است، به دلیل «مسمومیت ناشی از الکل» تقلبی در بیمارستان بستری شده بود.

آثار آقای حسن‌زاده در نمایشگاه‌های گروهی و فردی بسیاری در سراسر جهان به نمایش درآمده است.

امیر راد، رئیس هیات مدیره انجمن نقاشان امروز یکشنبه، ۱۱ تیر در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا خبر درگذشت او را تایید کرده و گفت آقای حسن‌زاده از حدود یک هفته پیش در کما بوده و صبح امروز فوت کرده است.

آقای حسن‌زاده که کار نقاشی را در کنار کار میوه فروشی آغاز کرده بود در چندین کشور جهان آثارش به نمایش گذاشته شده است.

در وب سایت او درباره تولدش آمده: «خسرو حسن زاده در سال ۱۳۴۲ در تهران در خانواده‌ای کارگر آذربایجانی و میوه فروش به دنیا آمد.»

آقای حسن‌زاده، هنگامی که نوجوان ۱۷ ساله بود تحصیل را رها کرد و به عنوان داوطلب در بسیج نام نویسی کرد و به جنگ رفت و پس از آن هم مجبور شد به عنوان سرباز وظیفه بماند.

تصویر

او آثار زیادی از مشاهدات و خاطرات دوران جنگ خود خلق کرده و اسم این مجموعه را «یادداشت‌های جنگ» گذاشته است.

نمایشگاهی از نقاشی‌های او درباره جنگ ۸ ساله ایران و عراق ۲۱ سال پیش در گالری معروف باربیکن لندن به نمایش گذاشته شد.

خسرو حسن‌زاده، پس از بازگشت از جنگ در رشته نقاشی و بعدا در رشته ادبیات فارسی به تحصیلاتش ادامه داد. این هنرمند فعالیت حرفه‌ای خود را در دهه ۷۰ خورشیدی شروع کرد.

 

یک «آرتیست واقعی» که آثارش از میوه فروشی در جنوب تهران به موزه‌های بزرگ جهان راه یافت

رز عیسی، هماهنگ‌کننده نمایشگاه‌ هنرمندان ایرانی و عرب در سراسر جهان، در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی آثار آقای حسن‌زاده را «فوق‌العاده» توصیف کرد و گفت که او یک آرتیست خیلی خوب بود که کارهایش برگرفته از زندگی و محیط اطراف خودش بود و از این نظر آثارش منحصر به فرد است.

او هنر خسرو حسن‌زاده را ستود و درباره ویژگی شخصی آقای حسن‌زاده گفت که او با همه برخورد بسیار خوبی داشت و همیشه می‌خواست «از زندگی لذت ببرد.»

خانم عیسی که در معرفی هنر آقای حسن‌زاده به جهان نقش مهمی داشته، می‌گوید که ۲۴ سال پیش در تهران «نادر ذوالفقاری از گالری بخارا در تهران چند اثر آقای حسن‌زاده را به او نشان داده» و گفت که یک هنرمند بسیار خوب است که میوه فروش است.

به گفته خانم عیسی ساعتی بعد آقای حسن‌زاده با موتورش و در حالیکه چند اثر خود را آورده بود به گالری بخارا آمده و خانم عیسی چنان مجذوب آثار او شد که نمایشگاهی از آثار او را ۶ ماه بعد در یک گالری در مرکز لندن به نمایش می‌گذارد.

پس از آن طی بیش از دو دهه آثار آقای حسن‌‌زاده در شهرهای آمستردام، بیروت، دوبی، لندن، پنوم پن و تهران به نمایش گذاشته شد و چند اثر او در موزه‌های مشهور جهان از جمله موزه بریتانیا، موزه هنرهای معاصر تهران و موزه تروپ نگهداری می‌شود.

اغلب آثار او در ابعاد بزرگ و به شکل نقاشی های دیواری و پوسترهای بزرگ است و عمدتا از نقاشی، ابریشم، موزاییک و سبک میکس مدیا کار کرده است.

بهار امسال تعدادی از آثار خسرو حسن‌زاده به همراه چند هنرمند دیگر ایرانی در نمایشگاه گروهی با عنوان «یکی بود یکی نبود» در آمستردام هلند برگزار شد.

 

 

طی هفته‌های اخیر خبرهای نگران‌کننده ای درباره افزایش موارد مسمومیت با نوشیدنی الکلی تقلبی در سراسر ایران منتشر شده است.

فروش مشروبات الکلی در ایران ممنوع است و کنترل و استانداردی بر محصولات الکلی که در بازار به فروش می‌رسد وجود ندارد.

مازیار بهاری، خبرنگار و مستندساز ایرانی که ۲۵ سال پیش مستندی از زندگی خسرو حسن‌زاده ساخته بود در توییتی درباره مرگ او نوشت:‌ «متاسفانه، خبر درسته. خسرو از پیش ما رفت. به نادیا و یاشار عزیز و همه دوستان و بستگان خسرو از صمیم قلب تسلیت می‌گم.»

آقای بهاری هم به شور زندگی که در وجود خسرو حسن‌زاده جریان داشت اشاره کرد و نوشت: «اما خسرو به معنای واقعی سعی کرد زندگی کند.»

او نوشت: «امیدوارم هنرمندهای جوان با زندگی و آوار خسرو بیش‌تر آشنا بشن و ازش الهام بگیرند. نقاشی که از میوه فروشی در خیابان شهرستانی میدان امام حسین شروع کرد و چندی بعد کارهایش در بریتیش میوزیوم و موزه ویکتوریا و آلبرت به نمایش درآمدند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.