رفتن به محتوای اصلی

شایعات درباره دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دروغ است+ویدئو
15.06.2023 - 07:55

 

شایعات درباره دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دروغ است

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های منتشر شده درباره نزدیک بودن توافق هسته‌ای با ایران را تکذیب کرده و آنها را «گمراه کننده» خوانده است..

در روزهای اخیر برخی منابع خبری، از جمله رسانه‌های اسرائیلی، گفته بودند که آمریکا و ایران در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای به تفاهم رسیده‌اند. براساس برخی گزارش‌ها، این تفاهم شامل بازگشت به برجام به طور کامل نبوده بلکه نوعی توافق موقت یا نسبی به دست آمده است.

ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری شامگاه گذشته خود این گزارش‌ها تکذیب کرد.

یکی از گزارشگران موضعگیری ماه‌های اخیر ایالات متحده در این مورد را یادآور شد که گفته بود توافق هسته‌ای در اولویت قرار ندارد. او با اشاره به گزارش‌های مربوط به توافق جدید، پرسید آیا این موضع تغییر کرده است.

آقای میلر گفت: «شایعات درباره دستیابی به توافق هسته‌ای، چه موقت چه غیر آن، دروغ و گمراه کننده است» و افزود: «موضع ما در این مورد تغییر نکرده است و سیاست ما در درجه اول اطمینان از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

 

در پی انتشار گزارش‌ها درباره مذاکرات بین ایران و آمریکا، نیویورک تایمز نیز به نقل از مقام‌های ایرانی، آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، به صورت مخفیانه با تهران در حال مذاکره است.

به گفته این مقام‌های آگاه، طبق توافق احتمالی بین ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی می‌پذیرد که فراتر از غلظت ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی نکند و همکاری‌های خود را با بازرسان هسته‌ای بین‌المللی افزایش دهد.

طبق این گزارش، ایران همچنین در توافق احتمالی جدید می‌پذیرد که از حمله نیروهای نیابتی خود به پیمانکاران آمریکایی در عراق و سوریه جلوگیری کرده و از فروش موشک بالستیک به روسیه خودداری کند.

نیویورک تایمز به نقل از این مقام‌ها افزود: ایران در مقابل از آمریکا توقع دارد از اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی خودداری کند، توقیف محموله‌های نفتی ایران را متوقف کند و در شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای تهران قطعنامه ارائه نکند.

علی واعظ، مدیر بخش ایران اندیشکده بین‌المللی گروه بحران، به نیویورک تایمز گفت هدف از هیچ‌یک از این تفاهم‌ها رسیدن به یک توافق جامع نیست، بلکه هدف این است که فعالیت‌هایی را که از خط قرمز عبور کرده‌اند تحت کنترل درآورده، وضعیت متشنج کنونی را به ثبات نزدیک کرده و برای دیپلماسی و توافق هسته‌ای در آینده زمان بیشتری ایجاد کند.»

با این حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه خود تاکید کرد: «شایعه‌ها درباره یک توافق هسته‌ای یا توافق موقت با ایران اشتباه و گمراه‌کننده است.» او تاکید کرد اولویت اصلی آمریکا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

از سوی دیگر، بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، چهارشنبه به المانیتور گفت: ایران و آمریکا به توافق درباره تبادل احتمالی زندانیان «نزدیک» هستند و احتمالا برخی موضوع‌های فنی از جمله چارچوب زمانی و اجرایی این توافق باید مشخص شود. او افزود: «فکر می‌کنم دوطرف در حال حل‌وفصل این موضوع‌ها باشند.»
وزیر خارجه عمان همچنین گفت که در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران «فضای مثبتی» وجود دارد و مقام‌های ایران برای رسیدن به توافق «جدی» هستند. او افزود: مقام‌های ایران مایلند تا زمانی که طرف مقابل نیز با حسن نیت پاسخ دهد، این روند را ادامه دهند.

پیش‌تر در روز یکشنبه، علی خامنه‌ای به احتمال توافق‌هایی در زمینه هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «ممکن است در زمینه‌هایی بخواهند توافق کنند، توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.»

روز سه‌شنبه نیز بنیامین نتانیاهو در نشست خود با کمیته امور خارجه و دفاعی کنست گفت که آمریکا در حال دستیابی به تفاهم یا «توافق‌ کوچک» با جمهوری اسلامی است. بر اساس این توافق، ایران در قبال آزادسازی پول‌های بلوکه شده‌اش، از غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد خودداری خواهد کرد و زندانیان نیز مبادله خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در این نشست تلویحا گفت که اسرائیل می‌تواند با این توافق کوچک احتمالی آمریکا با ایران کنار بیاید.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه مذاکرات غیرمستقیم تهران با واشینگتن را تایید کرد اما مبنای مذاکرات صورت گرفته را «همان توافق امضا شده» برجام دانست و «برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر توافق موقت و امثال این موارد که توافقی جایگزین برجام باشد» را رد کرد.

با وجود انکار گزارش‌ها از توافق احتمالی موقت میان ایران و آمریکا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، در نشست خبری خود گزارش‌ها درباره آزادسازی حدود سه میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق را تایید کرد. او گفت که این وجوه فقط می‌تواند برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملاتی که شامل تحریم نمی‌شوند، استفاده شود.

هفته گذشته، آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که مقام‌های آمریکا و ایران ماه گذشته در عمان گفت‌وگوهایی غیرمستقیم برگزار کردند و در این مذاکرات مقام‌های عمانی پیام‌های دو طرف را میان اتاق‌های جداگانه‌ بین مقامات این دو کشور منتقل می‌کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.