رفتن به محتوای اصلی

انتقال ۴جوان بلوچ بازداشتی به زندان مرکزی زاهدان

انتقال ۴جوان بلوچ بازداشتی به زندان مرکزی زاهدان
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

ماموران امنیتی اتهام این جوانان بلوچ را همکاری با معاندین نظام عنوان کرده‌اند که می‌تواند جان آنها را در خطر بیندازد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، در روزهای منتهی به جمعه ۱۰دی‌ماه ۱۴۰۱ چهار جوان بلوچ بازداشتی از زندان سراوان به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده‌اند. این ۴جوان که همگی سوختبر می‌باشند در تاریخ دوشنبه ۶آذر به منظور سوختبری به سراوان رفته بودند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

اسامی جوانان بلوچ بازداشت شده عبارتند از: عبدالمالک باران‌زهی ۲۵ ساله فرزند جما، ساکن روستای الله‌آباد زاهدان، وسیم براهویی ۲۲ ساله فرزند شیرعلی ساکن روستای چاه‌زرد زاهدان، حمید براهویی فرزند نوروز ساکن سراوان، عبدالرحیم براهویی، ۳۵ ساله ساکن روستای اکبر‌آباد خاش.

 طی پیامکی که از شعبه ۶ دادسرای انقلاب به خانواده‌های جوانان بازداشتی ارسال شده است گفته شده که این جوانان با ۴ قبضه سلاح بازداشت شده‌اند. خانواده جوانان بازداشتی این اتهامات را کاملا بی‌اساس دانسته و آنرا پرونده‌سازی برای زندانی کردن این جوانان می‌دانند.

در خطر بودن جان جوانان بلوچ بازداشتی با اتهامات عنوان شده

روز پنجشنبه ۹دی‌ماه ۱۴۰۲ به خانواده ۳تن از بازداشتی‌ها اجازه ملاقات با فرزندانشان داده شد. اما به خانواده حمید براهویی اجازه ملاقات به وی داده نشد.

ماموران امنیتی اتهام این جوانان بلوچ را همکاری با معاندین نظام عنوان کرده‌اند که می‌تواند جان آنها را در خطر بیندازد. جوانان بازداشتی تا کنون از داشتن وکیل در مراحل بازجویی محروم بوده‌اند.

پیش از این جاوید رحمان در گزارش دوره‌ای خود به محرومیت زندانیان از داشتن حق‌دسترسی به وکیل انتخابی اشاره کرده و آنرا محکوم کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل در خردادماه ۱۴۰۲ طی بیانیه‌‌ای نسبت به روند روبه افزایش صدور و اجرای حکم اعدام ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای مقابله با این اقدام حکومت شد.

تظاهرات زاهدان درسالگرد جمعه خونین

پیش از این در روز جمعه ۷مهر۱۴۰۲ مردم زاهدان در سالگرد جمعه خونین زاهدان، تظاهرات اعتراضی برپا کردند. این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که سران حکومت از ۲هفته قبل با گسیل نیروهای نظامی و امنیتی به زاهدان، شهر را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده بودند. نیروهای امنیتی با دستگیری‌های گسترده تلاش کردند که جو رعب و وحشت را بر شهر حاکم کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید