رفتن به محتوای اصلی

۱۷‌آذر ـ اعدام جوان معترض محسن شکاری – سرخم قدغن

۱۷‌آذر ـ اعدام جوان معترض محسن شکاری – سرخم قدغن
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

پیام خون محسن شکاری به مردم و جوانان ایران: «سر خم قدغن»

قوه قضاییه حکومت آدم‌کش حاکم در سال ۱۴۰۱ در چنین روزی محسن شکاری را اعدام کرد. محسن شکاری جوان معترضی بود که در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در روز ۵ مهر، در خیابان ستارخان تهران بازداشت شد. مأموران خامنه‌ای بدنبال گردنی برای طناب دارشان، به‌سرعت وی را در دادگاه‌های غیرقانونی خود محاکمه و در ۲۹ آبان ۱۴۰۱ حکم اعدام وی را صادر کردند.

محسن شکاری جوان ۲۳ ساله ساکن ستارخان تهران بود. او در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ شرکت فعال داشت. وی روز ۵ مهر ۱۴۰۱ به اتهام زخمی کردن یک بسیجی که به مردم حمله کرده بود، بازداشت شد.

او پیش از بازداشت در یک کافه کار می‌کرد و به گفته دوستانش از برندگان تورنمنت‌های گیم محسوب می‌شد.

Image removed.
۱۷‌آذر ـ اعدام جوان معترض محسن شکاری

گفته‌ می‌شود محسن در روز ۵مهر ۱۴۰۱، با تهاجم خود مزدوران بسیجی را به عقب رانده و مردم را به حضور در قیام و پیوستن به معترضین دعوت کرده است. ماموران امنیتی پس از بازداشت محسن شکاری، وی را به زیر شدید‌ترین شکنجه‌ها بردند تا بتوانند او را مجبور به اعترافات اجباری کنند. در هنگام پخش اعترافات اجباری وی، صورت زخمی‌اش نشان‌ دهنده شکنجه‌های وحشیانه ای بود که بر وی اعمال شده بود.

جرم محسن شکاری، تشویق مردم به اعتراض

قوه قضاییه جرم او را «بستن خیابان ستارخان، اغتشاش، محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه» عنوان کرده بود. اتهام اصلی وی فراخواندن مردم به اعتراض بود. واژه‌ای که دیکتاتوری ولایت فقیه آن را برنمی تابد.

تا پیش از این اتهام محاربه تنها به مخالفان سیاسی نظام که اقدام مسلحانه کرده بودند اطلاق می‌شد. اما سران حکومت در تنگنای اعتراضات بایستی از سلاح اعدام به منظور ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کردند.

خون محسن شکاری قهرمان درکوتاه‌ترین زمان زمینه‌ساز برانگیختگی داخلی و بین‌المللی گردید. هشتگ محسن شکاری در شبکه ایکس ترند شد. این اعدام توسط جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشر نیز به‌شدت محکوم شد.

سرخم غدغن پیام اعدام محسن

اعدام محسن شکاری خشم و درد مردم را به همراه داشت. مردم ناباورانه شاهد اعدام جوانی بودند که تنها جرمش دعوت مردم به حضور در اعتراضات بود. هنگام خاکسپاری وی در روز ۱۸آذرماه یکی از دوستانش بر بالای مزارش پیامی به مردم ایران داد که چراغی فرا روی جوانان ایرانی شد.

وی در بالای مزار محسن شکاری فریاد کرد:

«بجنگید، خسته نشوید، مقاومت کنید و سرتونو بالا بگیرید. اینها همشون رفتنی هستند حتی اگر دونه دونه‌مون هم تو این راه کشته شدیم سر خم قدغن، مردم: سر خم قدغن، نترسید اینا همشون میرن سرتونو بالا بگیرین این جوون نمی‌خواست که سر مردمش پایین باشه که تو خیابون کشته شد سرتونو بالا بگیرید.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید