رفتن به محتوای اصلی

ایرانیان در مقابل پارلمان اروپا : سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید
16.01.2023 - 20:25

 

بر اساس تصاویر ویدویی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، از دیروز گروه‌های مختلف ایرانیان از شهرهای مختلف اروپا به سمت استراسبورگ، فرانسه راه افتادند تا مقابل پارلمان اروپا تجمع کنند. در یکی از این ویدیوها، گروهی از ایرانیان مقیم برلین در حالی که شعار می‌دهند «سپاه باید بترسه، داریم می ریم فرانسه» با اتوبوس راهی استراسبورگ بودند.

همزمان با سرکوب شدید اعتراضات گسترده در ایران، درخواست برای گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی افزایش یافته است.

کسری ناجی، گزارشگر بی‌بی‌سی که در مقابل پارلمان اروپا حضور داشت، درباره تجمع امروز گفت که تظاهرکنندگان از مرکز شهر تا پارلمان راهپیمایی کردند و شعارهایی سردادند. به‌گفته او، فضای تجمع بدون تنش و همراه با همبستگی بین گروه‌های مختلف شرکت‌کننده بود.

آقای ناجی افزود این تجمع چندین سخنران داشت که رئیس پارلمان اروپا هم در میان آنها بود و از خواست تظاهرکنندگان حمایت کرد.خبرنگار ما همچنین گفت که تجمع امروز را علیرضا آخوندی عضو پارلمان سوئد و چند تن از همکارانش که از طرف سوئد عضو پارلمان اروپا هستند، برنامه‌ریزی کردند.

 

سخنرانان چه گفتند؟

روبرتا متسولا،‌ رئیس پارلمان اروپا در سخنانی از خواست تجمع‌کنندگان حمایت کرد. او گفت که «کسانی که در ایران مسئول سرکوب و اعدام» هستند باید «پاسخگوی» اعمالشان باشند.

آقای متسولا خطاب به جمعیت انبوهی که در مقابل پارلمان اروپا جمع شده بودند گفت: «شما سمت درست تاریخ ایستادید و تاریخ را خواهید ساخت. ما در کنار شما خواهیم بود و شما را تنها نمی‌گذاریم.»

دریا صفایی،‌ نماینده پارلمان بلژیک هم گفت که به‌عنوان نماینده پارلمان بلژیک همه تلاشش را می‌کند تا به کشورهای اروپایی بگوید که امروز روز سرنوشت‌سازی نه فقط برای ایران بلکه برای جهان امن‌تر خواهد بود.

او تاکید کرد: «ما باید سپاه پاسداران انقلاب ایلامی را در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهیم.»

خانم صفایی گفت که باید کاری کنند تا «سپاه پاسداران به عنوان مادر تروریسم جهانی» شناخته شود و افزود که تمام گروه‌های تروریستی در منطقه از جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تغذیه می‌شوند و پول می‌گیرند.

یکی دیگر از سخنرانان عبیر السهلانی،‌ نماینده سوئد در پارلمان اروپا بود که در ابتداء درباره شعار «زن، زندگی، آزادی» گفت این سه کلمه جها را تکان داد.

او افزود: «ما برای همبستگی با همه مردم ایران اینجا ایستاده‌ایم.»

خانم السهلانی همچنین به همه مادر و پدرهایی که «در این نبرد برای آزادی بچه‌هایشان را به خاک می‌سپارند» ادای احترام کرد.

او این مساله را که در تجمع امروز به زبان‌های مختلف شعار داده شد ستود و افزود: «این دلیلی است که صدای شما برای پارلمان اروپا مهم است.»

خانم السهلانی تروریستی خواندن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا و تایید آن در اتحادیه اروپا را گام اول توصیف کرد. او گفت که مردم ایران شایسته حقوق بنیادی بشر،‌ آزادی و دموکراسی هستند.

چهره‌های ایرانی که خواستار تروریستی خواندن سپاه هستند

حامد اسماعیلیون و انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با انتشار توییتی مستقل از درخواست «تروریستی شناخته شدن سپاه» از سوی جامعه جهانی حمایت کرده‌اند. آقای اسماعیلیون در توییت خود نوشته: «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی‌ است و باید در جامعه‌ جهانی به همین نام شناخته شود.»

در همین رابطه، پنج چهره شاخص مخالف حکومت ایران با انتشار توییتی با متن مشابه به طور همزمان از جامعه جهانی درخواست کرده‌اند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی قرار دهند.رضا پهلوی، مسیح علینژاد، علی کریمی، نازنین بنیادی و گلشیفته فراهانی این توییت را همزمان با یکدیگر منتشر کردند.توییت حامد اسماعیلیون و انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی ساعاتی بعد از انتشار توییت پنج چهره شاخص مخالف حکومت ایران منتشر شد.

در همین حال، روز یکشنبه، شماری از ایرانیان مقیم تورنتو، کانادا، با برگزاری راهپیمایی و تجمع در این شهر، از دولت این کشور و دیگر کشورها خواستند سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بنامند. تجمع کنندگان همچنین از دولت‌های غربی خواستند سفرای ایران را اخراج و سفرای خود را از تهران فرا بخوانند.

سپاه پاسداران متهم است که در همه سرکوب‌‌های معترضان به حکومت ایران و نقض حقوق بشر دست داشته و به‌گفته نهادهای حقوق بشری، در این باره کارنامه سیاهی دارد.

در دی ماه ۱۳۹۸ هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین با دو موشک سپاه پاسداران در آسمان تهران ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند. خانواده قربانیان می‌گویند سپاه «عامدانه» به این هواپیما شلیک کرد. ایران می‌گوید «خطای انسانی» بوده است.

 

پارلمان بریتانیا، سپاه را در فهرست «تروریستی» قرار داد

چند روز پیش (۱۲ ژانویه) هم اعضای مجلس عوام به اتفاق آرا به طرحی رای دادند که از دولت بریتانیا می‌خواهد با «تروریستی» خواندن سپاه، همکاری با این قدرتمندترین نهاد نظامی ایران و حمایت از آن را جرم کیفری محسوب کند. نتیجه این رای‌گیری برای دولت بریتانیا الزام‌آور نیست.

پیشتر هم منابعی در دفتر نخست وزیری بریتانیا به بی‌بی‌سی گفتند که گزارش‌ها درباره قصد دولت برای شناسایی سپاه به عنوان یک «سازمان تروریستی» از سوی بریتانیا «به صورت کلی درست است» و لندن در تدارک اعلام رسمی این موضوع است.

سپاه در فهرست «تروریستی» آمریکا

در سال ۲۰۱۹ در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ایالات‌متحده آمریکا، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

آقای ترامپ در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرد و گفت این تصمیم با هدایت وزارت خارجه آمریکا بوده و «این واقعیت را به رسمیت شناخته که ایران نه فقط دولتی حامی تروریسم است بلکه سپاه پاسدران فعالانه در تامین بودجه آن نقش دارد و از تروریسم به‌عنوان ابزاری دولتی استفاده می‌کند».

رد شدن از پست Twitter, 2

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.