رفتن به محتوای اصلی

دانمارک ؛ گرامیداشت تولد جانباختگان راه آزادی؛ محمد صادقی کجاست؟

دانمارک ؛ گرامیداشت تولد جانباختگان راه آزادی؛ محمد صادقی کجاست؟
تهیه و تنظیم:
کیانوش توکلی

۳۱ تیر ۱۴۰۲؛ نوید افکاری ۳۰ساله می‌شد اگر گردنش سهم طناب دارشان نمی‌شد

 

امروز ۳۱ تیر ۱۴۰۲، نوید افکاری به ۳۰ سالگی می‌رسید اگر سه سال پیش به دست جمهوری اسلامی کشته نمی‌شد. این کشتی‌گیر در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ به اتهام محاربه اعدام شد. او پس از اعتراضات مرداد ماه ۱۳۹۷ بازداشت شده بود.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی نوید افکاری را در پی اعتراضات به افزایش نرخ ارز، گرانی و تورم در مرداد سال ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت کردند. او از جمله به قتل متهم شد.

دو برادر دیگر نوید افکاری هم بازداشت شدند.

محاربه، قتل مامور امنیتی که گفته می‌شود کارمند حراست سازمان آب بوده است، شرکت در تظاهرات، تشکیل دسته چهار نفره، توهین به رهبر جمهوری اسلامی، شعارنویسی، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و ضرب و جرح ماموران در اعتراضات اتهامات برادران افکاری اعلام شد.

نوید افکاری در یک فایل صوتی به صراحت گفته بود مامور امنیتی کشته شده را نمی‌شناسد و تحت فشار شکنجه و به خاطر خانواده‌اش و فشار روی وحید، برادرش، قتل «حسن ترکمان» را پذیرفته و در این پرونده بی‌گناه است.

نوید افکاری به اتهام محاربه به یک بار اعدام و به اتهام قتل مامور امنیتی به یک بار اعدام دیگر محکوم شد. وحید و حبیب افکاری نیز به حبس‌های طولانی‌مدت و تبعید محکوم شده‌اند.

نوید افکاری اما روز ۲۲ شهریور سال ۱۳۹۹ به صورت ناگهانی اعدام شد.

خانواده افکاری از زمان بازداشت نوید وبرادرانش تا همین امروز تحت فشار و آزار جمهوری اسلامی هستند و خواهر نوید افکاری هم در جریان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی بازداشت شد.

الهام افکاری در روز ۱۹ آبان ۱۴۰۱ همراه همسر و دختر سه ساله‌اش بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ در شیراز منتقل شد. او مدتی بعد با پابند از حبس آزاد شد.

وحید افکاری بیش از هزار روز است که در سلول انفرادی به سر می‌برد. او به ۳۳ سال و ۹ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

 

مزار نوید افکاری بارها به دست عوامل جمهوری اسلامی تخریب شده است.

دو مرگ مشکوک پس از اعدام نوید افکاری

تاکنون دو نفر در ارتباط با اعدام نوید افکاری، به طرز مشکوکی جان‌باخته‌اند: امین بذرگر، کشتی‌گیرِ فرنگی‌کارِ شیرازی ‌‌و از دوستان نزدیک نوید افکاری، در خرداد سال ۱۴۰۰ ناپدید شد. پس از مدتی مشخص شد او در بازداشت نیروهای امنیتی در شیراز بوده است.

پس از ماه‌ها بی‌خبری اما به خانواده او اطلاع دادند چند تکه استخوان در کوه دراک شیراز پیدا شده است. همچنین اعلام شد موبایل بذرگر در کنار این استخوان‌ها بوده‌ است. بعدتر حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر خبر داد بر اساس نتایج آزمایش‌ها آن چند استخوان متعلق به امین بذرگر بوده است اما عده‌ای به دلیل بی‌اعتمادی به حکومت معتقدند این موضوع صحت ندارد و جمهوری اسلامی در حال پنهان کردنِ رازِ ناپدید شدن یا قتلِ احتمالی این کشتی‌گیر شیرازی‌ است.

 

تصویر

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید